Overslaan en naar de inhoud gaan

Leergang Praktijkleren: Opdrachten en naslagwerk lesdag 2

Om het maximale uit de leergang te halen vind je op deze pagina opdrachten die je ter voorbereiding aan de tweede lesdag maakt en achteraf. Ook vind je hier het naslagwerk en relevante links van deze dag terug.

Onderdeel 1 'Voor wie doen we het?'

Door Jan Dijkhuis en Karin Terwindt, experts uit de regio

We gaan op reis in de wereld van Praktijkleren! Daarmee verdiepen we samen dag 1 van de leergang. Eerst nemen we een kijkje in de regio Groningen. Daarna gaan we richting de regio Midden-Gelderland.

Voor dit onderdeel is géén voorbereiding vooraf nodig. 

Onderdeel 2 ‘Praktijkleren als professionele opdracht’

Door Lineke van Hal, Bijzonder lector Beroepsvorming Professionals Publiek Sociaal Domein

Ter inleiding

In dit tweede deel gaat de reis verder. De ontdekkingsreis van jouw rol als professional, uiteraard bezien vanuit het thema praktijkleren.

Als uitvoerend professional kun je een belangrijke rol vervullen in het inzetten van middelen zoals ook praktijkleren in het mbo. Wat die rol precies is, hangt onder andere samen met je professionele opdracht, met de situatie, mogelijkheden en behoeften van de persoon om wie het gaat en met de manier waarop de samenwerking met ketenpartners en werkgevers verloopt. En met de kansen en (on)mogelijkheden in jouw werkpraktijk.

Tijdens lesdag 1 hebben jullie meer zicht gekregen op wat praktijkleren inhoudt. In dit onderdeel van lesdag 2 maken we de vertaalslag naar jouw professionele opdracht en rol. Dit doen we aan de hand van praktijkcasussen, inzichten uit onderzoek en door reflectie op jullie eigen ideeën en ervaringen. 

Ter voorbereiding

  1. Ter voorbereiding op lesdag 2 vragen we je om een drietal vragen te beantwoorden via deze online poll. We gebruiken de uitslag van deze poll tijdens dag 2. Zorg er daarom voor dat je de vragen twee weken vóór dag 2 hebt ingevuld.
  2. Daarnaast vragen we je om vóór en na lesdag 2 een tweetal publicaties te lezen over eerder onderzoek dat de spreker gedaan heeft naar inclusie op de arbeidsmarkt.

A. Deze publicatie lees je voorafgaand aan lesdag 2:
van Hal, L. & Meesters, J. (2021). Gewoon doen: een kwalitatieve evaluatie van het werkleertraject Dynamisch Op Weg. Nijmegen: HAN University of Applied Sciences. [te downloaden via: onderzoeksverslag-Gewoon-Doen.pdf (han.nl)]

Deze publicatie betreft een evaluatie van een werkleertraject voor jongvolwassenen, waarin sociaal ondernemer, maatschappelijk werk, RMC-coördinator en ROC samenwerken. Het geeft inzicht in wat een dergelijk traject betekent voor jongvolwassen en welke professionals (en belangrijke anderen) betrokken zijn. 

Nadat je de publicatie hebt gelezen, beantwoord je de volgende vragen:

  • Welke impact heeft leren & werken op de levens van de jongvolwassenen die deelnamen aan dit onderzoek?
  • In hoeverre herken jij jouw eigen rol/taken in deze publicatie? Kan je dat kort toelichten?

B. Deze publicatie lees je na afloop van lesdag 2:
Rambags, P. & van Hal, L. (2023). Samen aan het werk in de wijk: Idealen in de praktijk. Sociaal Bestek (4): 14-18: Samen aan het werk in de wijk (sociaalbestekpremium.nl)

Deze publicatie gaat over de samenwerking tussen verschillende belanghebbenden (professionals, managers, ondernemers, inwoners) op wijkniveau als middel  om kansen op arbeidsparticipatie te vergroten.

Nadat je de publicatie hebt gelezen, beantwoord je de volgende vragen:

  • Hoe zou Praktijkleren bij kunnen dragen aan het vergroten van kansen op arbeidsparticipatie als onderdeel van de  lerende wijksamenwerking zoals in deze tekst wordt beschreven? 
  • Hoe zou deze samenwerking eruit kunnen zien in jouw regio? 
    • Of zie je dit al veel in jouw regio en zo ja, hoe ziet dit eruit?