Jobtalk is ontstaan om toegankelijker, sneller en beter werkzoekenden en werkgevers aan elkaar te koppelen via de mobiele telefoon.
In eerste instantie gericht op IT’ers in zuidoost-Brabant, maar al snel bleek er landelijke interesse van werkzoekenden te zijn. Nu is de doelgroep verbreed. Via de app kunnen werkzoekenden op basis van eerdere ervaringen, werkwensen en een competentiegenerator (met meerkeuzevragen over wat het best bij een kandidaat past) een profiel opstellen. Werkgevers kunnen betalen om vacatures in de database te plaatsen en vullen basisinformatie en gewenste competenties in. Er is de mogelijkheid tot een intermediairsportal waarbij bijvoorbeeld een werkcoach kan inloggen op het profiel van de werkzoekende om te begeleiden, maar het is ook mogelijk de app zelfstandig als werkzoekende te gebruiken. Bij matches kunnen werkzoekende en werkgever direct via de app contact opnemen.
Wat Jobtalk anders maakt dan andere apps is ’t gebruik van pushnotificaties om gebruikers actief op de hoogte te stellen van nieuwe passende vacatures nog zonder dat zij de app hoeven te openen, de mogelijkheid tot het gebruik van een alias in plaats van je echte naam, en het anonimiseren van de leeftijd van een werkzoekende tegenover de werkgever. Jobtalk wordt te koop aangeboden omdat de twee ondernemers achter de app niet genoeg ruimte hebben om grootschalige marketing te doen die nodig is om een groter en landelijk aanbod vacatures binnen te halen.