Overslaan en naar de inhoud gaan

MijnRSD

MijnRSD is een informatievoorziening voor werkzoekenden in het bestand van de RSD en werkzoekenden van andere netwerkpartners (zoals scholen en GGD’en). In eerste instantie is de app gemaakt voor gebruik van RSD De Liemers. De app biedt via een homepage een transparant overzicht van alles wat de sociale dienst aanbiedt, inclusief vacatures, werkervaringsplekken, vrijwilligerswerk en bijeenkomsten. Ook is er een overzicht van betaaldata en informatie over gratis voorzieningen. Gebruikers kunnen vacatures (die online geplaatst zijn door het werkgeversservicepunt) favoriet maken, delen via de mail en ze kunnen direct reageren en vragen stellen. Reacties komen in de mailbox van klant- en accountmanagers terecht, die aan de achterkant van de app een eenvoudig overzicht hebben van het actuele aanbod. Die managers nemen weer verder contact op met de werkgever (daar krijgt de gebruiker een notificatie van).
Er is een wens voor doorontwikkeling en matching, maar MijnRSD wacht af wat het VNG en Ministerie voor set competenties wil gebruiken.  Andere gemeenten kunnen de app gemakkelijk aanpassen naar eigen wens, vanwege de opbouw uit bouwstenen.

Voor welke doelgroep?

  • Werkzoekende

Vindt er selectie plaats in welk aanbod kandidaten en werkgevers zien? Op basis waarvan?

Nee, bewust niet. De app richt zich op goede en transparante informatievoorziening voor werkzoekenden en wil vacatures beschikbaar stellen voor iedereen. Matching op selectiecriteria is een doorontwikkelwens

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

https://www.rsddeliemers.nl/rsd-app

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

Nee. Wel is dit een wens, maar omdat er een technische aanpassing nodig is om vacatures te categoriseren is er nu nog geen concreet plan voor.

Welke gegevens gebruikt de applicatie

Naam, telefoonnummer en mailadres van de werkzoekende. Daarnaast gegevens van vacatures, vrijwilligerswerk, werkervaringsplekken. 

(Omdat de doelgroep expliciet aangaf niet onnodige informatie te willen moeten invullen, wordt er bewust om zo weinig mogelijk gegevens gevraagd. Achter de schermen kunnen profielen ook pas worden ingezien op het moment dat er interesse aangegeven is voor een vacature).

Op welke systemen sluit de tool aan? Met welke systemen worden gegevens uitgewisseld?

Vacatures uit de WBS kunnen eenvoudig worden omgezet in de applicatie.

Is de tool zelfstandig te gebruiken door werkgevers en kandidaten? Is er rol voor professionals van arbeidsmarktregio?

De tool is zelfstandig te gebruiken voor kandidaten. Als zij geïnteresseerd zijn in het aanbod, sturen zij via de app een berichtje aan hun klantmanager.  Er blijft dus followup nodig van klantmanagers bij de sociale dienst.

De app is nog niet zelfstandig te gebruiken voor werkgevers.

Publiek/privaat eigendom?

•    RSD de liemers heeft het intellectueel eigendom van de app
•    XL Business solutions over de techniek van de app

Hoeveel arbeidsmarktregio’s werken ermee?

Momenteel 4: gehele arbeidsmarktregio Midden Gelderland en delen van Friesland, IJsselvechtstreek, en Achterhoek. Nog een aantal in ontwikkeling.

Kosten (aanschaf en abonnement)

Verwijzing naar artikelen/ beoordelingen

"In totaal heeft RSD De Liemers 2100 cliënten. De inzet van de app heeft een aantal cliënten al een baan opgeleverd", vertelt Belinda Elfrink, wethouder in de gemeente Zevenaar en voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg RSD De Liemers: “Een cliënt vertelde haar klantmanager dat ze geïnteresseerd was in een vacature voor coupeuse. De klantmanager had haar daar niet op geattendeerd, want er stond in haar cv niets dat erop wees dat ze dat kon. Die mevrouw bleek echter in haar vrije tijd al jaren kleding te maken. Ze is bij het bedrijf op gesprek geweest en kon dezelfde week beginnen.” “Mensen kunnen nu zelf alle vacatures zien en zijn daarvoor niet meer afhankelijk van hun klantmanager. Klantmanagers vinden het prettig werken omdat ze nu in de app een overzicht hebben van alle vacatures, vrijwilligerswerk en andere trajecten, inclusief zoekfunctie. Dat overzicht was er niet. Ze kunnen via de app ook berichten sturen naar cliënten. Sommige cliënten nemen de telefoon niet op en zijn onhandig met e-mail, dan is dat handig.” Een ander voordeel van de app ten opzichte van de oude situatie, is dat nu ook ouders en begeleiders van een cliënt mee kunnen zoeken naar een geschikte vacature, training of vrijwilligerswerk."