Overslaan en naar de inhoud gaan

NLWerkt

Het doel van de NLWerkt is om informatievoorziening en communicatie tussen gemeenten en de achterban (vooral een focus op werkzoekende uitkeringsgerechtigden en mensen in de bijstand) te verbeteren, mensen te bereiken en op weg te helpen naar betaalde arbeid.
Er worden slimme koppelingen gemaakt met relevante websites en vacaturebanken. Gemeenten kunnen aangeven wat voor informatie zij beschikbaar willen stellen voor de achterban. Gebruikers worden op deze manier niet lastiggevallen met irrelevante informatie, en kunnen gericht zoeken. Als gebruikers de app willen gebruiken, kunnen zij hun woonplaats aangeven, de vacaturesectoren waar ze in geinteresseerd zijn, en zij kunnen aangeven in wat voor informatie zij interesse hebben. De app laat vervolgens de gewenste informatie zien in verschillende groepen (nieuws & informatie, vacatures, de overige categorieën en meer). 
Mensen worden lokaal geïnformeerd, dat haalt de drempel om te bewegen richting werk een beetje weg. De app is anoniem (totdat een gebruiker reageert in de app, en er followup gevraagd wordt—dan wordt er doorverwezen naar de werkcoach of de werkgever). 
Naast inhoudelijk maatwerk kan ook de vormgeving van NLWerkt aangepast worden naar de wensen van gemeenten. De naam van NLWerkt wordt ook lokaal aangepast naar bijvoorbeeld 010Werkt of 020Werkt. Op dit moment wordt NLWerkt in samenwerking met Amsterdam vernieuwd. 

Voor welke doelgroep?

  • Werkzoekende

Vindt er selectie plaats in welk aanbod kandidaten en werkgevers zien? Op basis waarvan?

De tool richt zich op informatievoorziening. Gebruikers kunnen filters gebruiken om aan te geven in welke informatie zij wel en niet geinteresseerd zijn. Daarnaast is er een geografisch filter, zodat iemand relevante kansen in zijn regio/gemeente/wijk vindt. Welke filters wel- en niet gebruikt worden, wordt afgestemd met de wensen van de gemeente.

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

https://www.innovine.nl/portfolio/nlwerkt/

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

Nee, de gemeente bepaalt wat voor haar achterban relevant is en gebruikers kunnen dan binnen die relevant-bevonden informatie zoeken.  Niet op basis van een profiel of set competenties.
 

Welke gegevens gebruikt de applicatie

Vraag naar gegevens is afhankelijk van de klant (gemeente): als de klant bijvoorbeeld informatie wil verzamelen over wel/geen bijstand, dan kan dat als checkbox aangeboden worden aan gebruikers. Gebruikers  zijn niet verplicht iets in te vullen, maar kunnen aanchecken wat voor hen geldt.

Op welke systemen sluit de tool aan? Met welke systemen worden gegevens uitgewisseld?

Gemeentelijke vacaturebestanden worden gebruikt voor de app. Er is bewust geen integratie met grootschalige gemeentesystemen waaraan ook inlogsystemen zijn verbonden, om de app zo toegankelijk mogelijk te houden. 

Is de tool zelfstandig te gebruiken door werkgevers en kandidaten? Is er rol voor professionals van arbeidsmarktregio?

De tool kan zelfstandig gebruikt worden. Als gemeenten de tool willen gebruiken in hun persoonlijke dienstverleningsconcept dan kan NLWerkt daar een rol in vervullen. 

Publiek/privaat eigendom?

De app is een eigen product van Innovine

Hoeveel arbeidsmarktregio’s werken ermee?

Groot Amsterdam (Amsterdam), Rijnmond (Rotterdam), Midden-Utrecht (Utrecht), Flevoland (Almere, Lelystad), Noordoost-Brabant (Den Bosch), West-Brabant (Oosterhout), Midden-Limburg (Roermond)

Kosten (aanschaf en abonnement)

Eenmalig € 9.500 en jaarlijks € 8.500
(Voor een gewone gemeente: eenmalig implementatie, koppeling en training geven – op maat gemaakt voor de gemeente – huisstijl, onderhoud & updates).

Verwijzing naar artikelen/ beoordelingen

Op dit moment wordt samen met gemeente Amsterdam gewerkt aan een vernieuwde app, die in 2020 gepland staat uit te komen. Over huidige app een verhaal van Den Haag: 'De nieuwe app [070Werkt] informeert werkzoekenden met een bijstandsuitkering over vacatures, trainingen en werkervaringsplekken. Ook actuele informatie van de gemeente over de uitkering is voortaan in de app te vinden. Net als een overzicht van de rechten en plichten van uitkeringsgerechtigden. Gebruikers kunnen alle relevante data in een eigen agenda bij elkaar zetten, bijvoorbeeld de stortingsdata van uitkeringen.'