Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten krijgen zicht op inwoners, ingeschreven in het doelgroepregister

04 april 2024

Gemeenten hebben aangegeven inzicht te willen hebben in hun inwoners die tot de doelgroep Banenafspraak behoren. Wanneer gemeenten weten welke inwoners tot de doelgroep Banenafspraak behoren, kunnen zij deze mensen pro-actief benaderen voor gerichte ondersteuning bij het zoeken naar werk. De meeste mensen uit deze doelgroep staan in het Landelijk Doelgroepregister dat in beheer is bij het UWV.

Vanaf nu kan iedere gemeente een overzicht ontvangen van haar inwoners die onder de Participatiewet vallen en in het Doelgroepregister staan (dus geen beschut werk). Het betreft de inwoners die op 1 januari 2024 zowel in het doelgroepregister als bij de betreffende gemeente stonden ingeschreven.

Hoe vraag je als gemeente een overzicht aan?

De gemeente kan een overzicht aanvragen via het portaal van UWV Gegevensdiensten. Via dit portaal kan een gemeente een gegevensleververzoek indienen. Alleen gemeenten kunnen deze aanvraag doen. Helaas is er nog geen toegang mogelijk voor Sociaal Ontwikkelbedrijven of andere organisaties die in opdracht van gemeenten werken.

De gemeente dient te beschikken over een account voor MijnGegevensdiensten van UWV. Veel gemeenten zijn in bezit van een account en hebben een uitleg ontvangen. Heb je geen uitleg ontvangen, dan is mogelijk het account niet meer actief. Je zult dan opnieuw een account moeten aanvragen. Je kunt deze aanvragen via mijngegevensdiensten.uwv.nl. In de bijlage Aanvraaginstructies lees je meer over het aanvraagproces.

eHerkenning niveau 4, de moeite waard!

Nu en in de toekomst verwachten wij vaker gebruik te maken van eHerkenning niveau 4. De beschikking over een licentie eHerkenning niveau 4 is dus de moeite waard. Ook voor de toekomst is het een manier om vertrouwelijke informatie te delen met gemeenten.

De medewerker die de aanvraag indient namens de gemeente moet beschikken over een licentie/certificaat voor eHerkenning niveau 4. Dit is een extra beveiligingsniveau dat vereist is om gevoelige data te kunnen delen. Deze randvoorwaarde aan de levering is gesteld door het ministerie van SZW.

De stappen op een rij

  1. Check of je een account hebt voor mijn Gegevensdiensten. Zo ja, ga naar bullit 2. Zo nee, vraag een account aan voor Mijngegevensdiensten Inloggen (uwv.nl)
  2. Zorg ervoor dat de persoon die een account heeft aangevraagd en ontvangen, een licentie heeft/ontvangt voor eHerkenning niveau 4. Als dat voor elkaar is kun je naar bullit 3:
  3. Dien een gegevensleververzoek in aanvraag doelgroepregister voor gemeenten.

Vragen?

Neem bij vragen contact op met UWV Gegevensdiensten, bereikbaar via gegevensdiensten@uwv.nl