Overslaan en naar de inhoud gaan

Klantreisonderzoek Simpel Switchen van dagbesteding naar (beschut) werk

16 december 2020

Het Klantreis-onderzoek is uitgevoerd door de Programmaraad. In het onderzoek wordt vanuit verschillende persona’s (werkgever, consulent en kandidaat) beschreven hoe de reis van dagbesteding naar (beschut) werk eruit ziet. Ook zijn er verschillende conclusies te trekken, bijvoorbeeld dat een overlapfase tussen dagbesteding en betaald werk helpt om de kans te vergroten op succes van de overstap. Ook het tijdelijk handhaven van de indicatie zorg en het continueren van de begeleiding neemt koudwatervrees bij de kandidaat en werkgever weg. Het maakt het voor de kandidaat ook makkelijker weer terug te keren naar dagbesteding als blijkt dat betaald werk toch niet mogelijk is. 

In het najaar van 2020 hebben onderzoekers van de Programmaraad in uiteenlopende gemeenten werknemers geïnterviewd die de overstap hebben gemaakt van dagbesteding naar (beschut) werk. Ook werkgevers en consulenten zijn bevraagd. Dit is gebeurd in het kader van een ‘Klantreis’: een bijzondere vorm van onderzoek waarbij vooral de beleving centraal staat. Wanneer heeft de werknemer met wie contact gehad? Met welk resultaat? En vooral: wat voelde hij daarbij? Welke drempels ervaart de werkgever? En wat stemt hem juist vrolijk?

Persona’s vaststellen

Op basis van de interviews worden ‘persona’s’ vastgesteld; archetypes van werknemers en werkgevers met kenmerken, behoeften, voorkeuren en eigenaardigheden die model staan voor veel mensen. De contacten en ervaringen worden uitgezet in een klantreis en op basis daarvan wordt een ‘gewenste klantreis’ uitgestippeld. Deze gewenste klantreizen bieden gemeenten, werkgevers en aanbieders van dagbesteding veel aanknopingspunten om het switchen tussen dagbesteding en werk te versimpelen.

Eén contactpersoon

De ‘gewenste klantreizen’ leveren tal van nieuwe inzichten op. Zo heeft de werkgever in het ideale geval te maken met slechts één contactpersoon voor zowel gemeentelijke als UWV-kandidaten. Voor de kandidaten is het belangrijk dat de financiële gevolgen van de overstap goed met hem zijn doorgesproken.

Simpel switchen

De klantreis is uitgevoerd in het kader van het project Simpel Switchen in de Participatieketen. Doel van dit project is het voor mensen gemakkelijker en veiliger te maken om de stappen die ze in hun loopbaan kunnen zetten, ook daadwerkelijk te zetten. Drempels om werk te aanvaarden moeten worden weggenomen. Overgangen – zoals de overgang van dagbesteding naar werk of andersom – moeten simpeler en soepeler.