Overslaan en naar de inhoud gaan

Landelijke campagne voor meer bekendheid regionale werkgeversservicepunten 

04 juni 2020

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Programmaraad (samenwerkingsverband Divosa, VNG, UWV en Cedris) hebben samen met de 35 arbeidsmarktregio’s de campagne ‘Werkgevers anno nu’ ontwikkeld. Doel van deze landelijke campagne is om elk regionaal werkgeversservicepunt (WSP) te ondersteunen in het aanspreken en aantrekken van werkgevers die nog niet bekend zijn met de dienstverlening van het WSP. Alle WSP’s vertellen met de campagne hetzelfde verhaal, dat regiogericht met online middelen onder de aandacht wordt gebracht bij werkgevers. Het idee is dat een betere bekendheid (met name bij werkgevers) leidt tot meer gebruik van de publieke dienstverlening van UWV en gemeenten, waardoor meer matches gemaakt kunnen worden tussen werkgevers en werkzoekenden.

Versterken van het matchen op werk in de regio’s

In 2017 lanceerde SZW het programma Matchen op Werk. Alle arbeidsmarktregio's konden begin 2018 plannen indienen op welke manier de publieke samenwerking voor de werkgeversdienstverlening in de arbeidsmarktregio kon worden versterkt. Een groot deel bleek behoefte te hebben aan ondersteuning voor communicatie van hun werkgeversdienstverlening. De doelstelling is om de herkenbaarheid, vindbaarheid en bereikbaarheid van de publieke werkgeversdienstverlening te vergroten. SZW besloot om niet de behoeften van individuele regio's in te vullen, maar om de middelen te bundelen en deze doelstelling landelijk te ondersteunen zodat alle arbeidsmarktregio's hiervan konden profiteren. De Programmaraad werd gevraagd om hierbij te ondersteunen.

Extra zichtbaarheid voor de regio

Het doel van deze campagne is een extra boost om de 35 regionale werkgeversservicepunten (WSP’s) herkenbaar, vindbaar en bereikbaar te maken bij werkgevers. Dit is aanvullend op de eigen communicatie-initiatieven van de verschillende arbeidsmarktregio’s. Zoals een eigen website, communicatie- en marketinginzet richting werkgevers en vanwege corona de specifieke doorvertaling van ‘NLWerktDoor’ voor de eigen regio. 

Landelijke boodschap

De maatschappij verandert continu. Daardoor hebben werkgevers steeds vaker moeite om op een toekomstbestendige manier personeel te vinden en binden. Daar haakt het concept op aan. Door in te spelen op maatschappelijke trends roepen we herkenning op en spreken we werkgevers aan om zich te richten op wat mogelijk is. De snelheid waarmee zaken veranderen vraagt om nu in actie te komen. 

Met de boodschap ‘De werkvloer van morgen vraagt werkgevers anno nu’ worden werkgevers gestimuleerd om te kijken naar de persoonlijke kwaliteiten van werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit vraagt soms meer tijd of extra aandacht, maar levert een groter aanbod aan personeel én maatschappelijke impact op. ‘Werkgevers anno nu’ zien in de veranderende maatschappij vooral kansen.

Campagne-inzet

De campagne wordt in twee fasen ingezet. In juni en juli (fase 1) start de campagne met onlineadvertenties die op basis van zoekgedrag in zoekmachines aan werkgevers worden getoond. Als werkgevers hierop klikken, komen ze terecht op een kant-en-klare campagnesite die voor elke regio is ontwikkeld.