In gesprek over succesfactoren en knelpunten
De deelnemers stellen vragen over de pitches en vertellen wat de samenwerking van UWV met gemeenten bevordert of juiste belemmert.
Doorstroomcijfers
Er wordt gevraagd naar cijfers over de doorstroom van WW naar bijstand. Die cijfers worden jaarlijks gepubliceerd op werk.nl bij arbeidsmarktinformatie. Landelijk stroomt 3,6% door; dat zijn 10.000-15.000 mensen. In Den Haag is het 5% (500-750 mensen per jaar). In Alphen a/d Rijn zat een paar jaar terug een half procent onder het landelijke cijfer. Maar bij het volgen van de instroom in de bijstand daalde het aantal WW’ers per jaar met 10%.
Beschikbaarheid Maatwerkscan
Iemand vraagt of de Maatwerkscan ook beschikbaar is voor andere regio’s. Starre antwoordt dat de gegevenseffectbeoordeling (GEB) loopt en dat hij verwacht dat de scan na de zomer landelijk beschikbaar is.
AVG
Veel deelnemers zien in de AVG een belemmering om gegevens te delen. Starre vertelt dat UWV in Haaglanden aan de klanten daarvoor toestemming vraagt. Hij erkent dat ze wellicht geen nee durven te zeggen vanwege hun afhankelijke positie. Maar weigering heeft geen gevolgen voor de uitkering. Er is ook geen handhaving op. Verder wijst hij nog op een tweede grondslag: UWV voert een taak van algemeen belang uit om te voorkomen dat mensen in de bijstand terechtkomen.
Smit beschrijft de pragmatische oplossing die Alphen a/d Rijn heeft gekozen: aan het einde van de WW-periode krijgt iemand een afsluitend werkplan met relevante informatie mee. Mensen laten het werkplan bij de intake aan de gemeente zien zodat ze hun verhaal niet opnieuw hoeven te vertellen. Dan vertelt iemand van SZW dat er een wetsvoorstel proactieve dienstverlening in de maak is waarin de warme overdracht structureel geregeld wordt.
Ontschotte dienstverlening
Door samen te werken leer je elkaars taal spreken en breng je samen de hele sociale kaart in beeld. Uiteindelijk word je samen 1 team. Maar je kunt niet altijd elkaars instrumenten inzetten. ‘Stel dat er nu iemand in de WW zit die hovenier wil worden, dan weet UWV echt wel dat er een heel mooi groentraject bij het werkbedrijf is. Nu moeten we toch afwachten tot de WW stopt voordat hij mag starten. Hopelijk wordt dat in de toekomst beter door andere regelgeving en ontschotte budgetten.’ Iemand merkt op dat UWV wel trajecten kan inkopen bij gemeenten of ontwikkelbedrijven en afspraken kan maken als dat traject doorloopt als de bijstand begint. Ontschotte dienstverlening is aan te vragen bij het Regionaal Mobiliteitsteam.
Smit benadrukt dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor al hun inwoners, of ze nu in de bijstand zitten of niet. Ook voor problemen die opgelost moeten worden voordat iemand kan werken, bijvoorbeeld schulden, multiproblematiek bij jongeren of huisvestingsproblemen.
Samenwerking
Een tip over de samenwerking: kijk samen naar de klantreis van het ministerie en hoe je samen antwoorden kan geven op de vraagstukken die eruit komen. Dan zie je makkelijker waar de overlap zit.
Voor UWV is het lastiger om de samenwerking praktisch vorm te geven als er in een regio heel veel gemeenten zijn. In Friesland zijn er bijvoorbeeld wel 18. Dat is een uitdaging.
Klein beginnen
Smit heeft ook een advies: ‘Begin gewoon heel klein door met je eigen gemeente en regionale UWV in gesprek te gaan. Want iedere gemeente is gewoon anders georganiseerd. Laat eens iemand van de gemeente aan de mensen van UWV vertellen hoe de gemeente werkt, welke dienstverlening er mogelijk is. Dan gaan dingen vanzelf groeien. Ik denk dat je ook niet snel een kopie van Alphen of Den Haag moet maken. Ga gewoon kijken wat er in jouw regio past, wat er al is en hoe je dat kan uitbouwen. Dat heeft tijd nodig.’
Tot slot
Van der Kolk is tevreden over de bijeenkomst: ‘Goed dat er zoveel belangstelling is om de samenwerking nog verder vorm te geven. Er zijn veel bruikbare tips gegeven.’