Overslaan en naar de inhoud gaan

Strategisch partnerschap met werkgever: samen vooruitblikken 

13 juli 2022

Meedenken met elkaar en samen voortuitblikken op de toekomst. Dat houdt volgens werkgever Martijn van ’t Veer strategisch partnerschap in essentie in. Hij vertelde dat tijdens de online kennissessie op 28 juni.

Bij strategisch partnerschap gaan de publieke partijen in de arbeidsmarktregio en de werkgever een relatie voor de lange termijn aan. In de goed bezochte kennissessie – ruim honderd deelnemers uit de regio’s – staan de ervaringen van Martijn van ’t Veer van BM-Jobs (levert beveiligers aan Schiphol en datacenters) en Ilse Kuizenga van Taxiwerq (landelijk detacheringsbureau voor taxichauffeurs) centraal. Zij zijn in het algemeen positief over hun contacten met adviseurs van de werkgeversservicepunten (WSP’s), maar kraken ook kritische noten.

Sterke samenwerking tussen WSP’s en werkgevers nodig

Volgens Kuizenga hebben de kandidaten die momenteel beschikbaar zijn, een grotere afstand tot de arbeidsmarkt dan een aantal jaar geleden. “Werkgevers en werkzoekenden staan ver uit elkaar. We kunnen hen meer bij elkaar brengen door een sterke samenwerking met de WSP’s en doordat instrumenten als jobcoaching kunnen worden ingezet. Een-op-een begeleiding wordt steeds belangrijker.”

In reactie hierop laten deelnemers weten dat werkgevers echt mee moeten bewegen met de mogelijkheden van kandidaten, maar dit in de praktijk nog weinig gebeurt. Van ’t Veer is het hiermee eens. “Wij hebben kandidaten altijd al op waarde ingeschat omdat we erin geloven, maar veel andere werkgevers niet. Onze opdrachtgevers staan er nu ook meer voor open.” Maak als werkgever een stappenplan voor het aannemen van kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt, raadt Van ’t Veer aan. “De werkgever moet zich realiseren dat mensen niet meteen in staat zijn om te doen wat hij verwacht en hen de gelegenheid geven om naar dat niveau toe te groeien.”

Elkaar kennen en vertrouwen belangrijk

Van ’t Veer wil zich thuis voelen in het contact met het WSP. De kern is samen doen. “Het gaat erom dat de adviseur begrijpt wat de werkgever vraagt. Kunnen we met elkaar een goede match maken voor een kandidaat? Daarvoor is het belangrijk dat wij dit vooraf bespreken en ook dat we elkaar kennen en vertrouwen.” De samenwerking gaat verder dan de korte termijn, zegt Van ’t Veer. Strategisch betekent juist dat werkgever en publieke partijen ook kijken naar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en nieuwe oplossingen om aan personeel te komen.

Beiden zien verbeterpunten. Kuizenga is kritisch over de communicatie tussen UWV en gemeenten in regio’s. “Daarbij is vaak nog veel te winnen.” Ook heeft ze behoefte aan gemakkelijk vindbare informatie over de dienstverlening en voorzieningen die de regio’s aanbieden. Van ’t Veer pleit voor een betere afstemming tussen de begeleiding vanuit het WSP en de coaching op de werkvloer door de werkgever. Volgens deelnemers is het niet gemakkelijk om te komen tot een strategisch gesprek met een werkgever, omdat die dit nogal eens afhoudt. Daarom zijn praktische handvatten voor het invullen van strategisch partnerschap erg welkom.

Ben je benieuwd naar wat er verder nog allemaal is besproken tijdens deze kennissessie? Lees dan het uitgebreide verslag.