Overslaan en naar de inhoud gaan

Terugkijken webinar ‘Inzichten in ideale dienstverlening werk, inkomen, schulden & inburgering’

12 januari 2022

Hoe laten we dienstverlening, ondersteund door informatievoorziening en gegevensuitwisseling, in de domeinen werk, inkomen, schulden & inburgering optimaal aansluiten bij de behoefte van de inwoner? Om deze vraag te beantwoorden, heeft VNG samen met inwoners, gemeenten en diverse samenwerkingspartners waaronder de Programmaraad, afgelopen anderhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van de ideale klantreizen. De resultaten en inzichten zijn gedeeld in een goedbezocht webinar dat 14 december plaatsvond. Dit webinar kunt u terugkijken via het VNG-kanaal op YouTube

De klantreizen hebben veel inzicht gegeven in het verloop van het dienstverleningsproces vanuit het perspectief en de situatie van de inwoner én vanuit perspectief van de professional in de uitvoering. Vervolgens is gekeken naar wat nodig is aan landelijke en lokale informatievoorziening, ‘uitvoerbaar’ beleid en wet- en regelgeving om de dienstverlening te verbeteren. 

Opzet van het webinar

Tijdens het webinar zijn achtereenvolgens de volgende 5 onderwerpen besproken: 

  1. Aanleiding om anderhalf jaar geleden aan de slag te gaan met klantreizen
  2. De aanpak van de klantreizen m.b.v. service blueprintmethodiek
  3. De toegevoegde waarde, zowel landelijk als lokaal
  4. Ter illustratie: Uitwerking van de Master-klantreis Schulden/Financiële zorgen
  5. Samenhang tussen de domeinen, resultaten en uitkomsten en vooruitblik: waar staan we nu en waar willen we naar toe? 

Bekijk het webinar terug