Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitnodiging Praktijkdag 5 november 2020

06 oktober 2020

De Programmaraad nodigt u van harte uit voor de online Praktijkdag op 5 november. Er staat een gevarieerd programma voor u klaar over onder meer werkgeversdienstverlening en werkzoekendendienstverlening in tijden van Covid-19, praktijkleren, publiek-private samenwerking, toeleiding naar werk van mensen psychische kwetsbaarheid en gegevensuitwisseling.

In verband met de huidige maatregelen organiseren wij de Praktijkdag online. Het aantal plaatsen is beperkt.

Programma Praktijkdag

Stel een persoonlijk programma samen en bepaal in welke rondes u deelneemt en welke sessies u bijwoont. U heeft keuze uit 20 sessies. Er zijn vier rondes: ronde 1 van 9.45 - 10.45 uur / ronde 2 van 11.00 - 12.00 uur / ronde 3 van 12.45 - 13.45 uur / ronde 4 van 14.00 - 15.00 uur. Schrijf snel in want het aantal plaatsen per sessie is beperkt. Inschrijven voor een enkele workshop op de Praktijkdag die uw interesse heeft is ook mogelijk.

Voor wie en wanneer is de Praktijkdag?

Overzicht van de sessies

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW
Sessie 2: Werken met ernstige psychische problemen: Het kan! 50 aanbevelingen
Sessie 3: PPS in praktijk: van 0 naar 250 mensen aan het werk in één jaar tijd
Sessie 4: Dé landelijke Werkzoekende- en werkgevers instrumentengids, werkt voor jou
Sessie 5: Een banenmarkt tijdens Covid19? Het kan!
Sessie 6: Wat transparantie van het klantbestand kan opleveren
Sessie 7: Borgen en inbedden van de samenwerkingen tussen GGZ en Werk & Inkomen in een jaar dat alles anders loopt
Sessie 8: Regionale samenwerking in werkgeversbenadering in Midden-Utrecht en hoe landelijke arrangementen van het Schakelpunt worden geïmplementeerd
Sessie 9: Sterk naar Werk; een succesvolle & integrale aanpak naar werk voor statushouders!
Sessie 10: Duurzame banen voor jongvolwassenen met psychische kwetsbaarheden: inzicht in jobcoaching
Sessie 11: Maak werk van deeltijd
Sessie 12: House of Skills en de skills-transitie
Sessie 13: Ga ook met de MBO-praktijkverklaring voor om- en bijscholing aan de slag!
Sessie 14: Van werk naar werk - Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam
Sessie 15: Servicepunt flex, de brug in de publiek private samenwerking. De praktijk: toeleiding naar werk van 56+ en PPS zorgt voor de invulling van SROI bij Keolis.
Sessie 16: Klantreis ‘ik zoek personeel’
Sessie 17: Beter matchen door gebruik van apps en platforms
Sessie 18: Alles over de preferente werkwijze LKS doelgroep banenafspraak
Sessie 19: Integrale aanpak jongvolwassenen in een kwetsbare positie 16-27
Sessie 20: Besluiten hoe een klant te begeleiden: professionele intuïtie of bewuste handelingen?

Samen werken voor werk: online 4-daags arbeidsmarkt event: Aan de slag, juist nu!

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW

Sprekers: Programmaraad en het ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers:100 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht en mogelijkheid tot het stellen van vragen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Tijdens deze sessie praat het ministerie van SZW samen met de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt u graag bij over de laatste ontwikkelingen en actualiteiten.
Naar boven

Sessie 2: Werken met ernstige psychische problemen: Het kan! 50 aanbevelingen

Sprekers: Irene van de Giessen - directeur-consulent Stichting HerstelTalent, lid van de raad van toezicht van GGZ Ingeest en bestuurslid kenniscentrum Phrenos en Klazine Tuinier - projectleider bij Stichting HerstelTalent 
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 – 12.00 uur

Doelgroep: iedereen die op één of andere manier betrokken is bij het proces naar regulier betaald werk voor mensen met ernstige psychische problemen
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist 
Type sessie: kennisoverdracht, interactie en vraagstellen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Werk is belangrijk voor de meeste mensen. Ook als je te maken hebt met ernstige psychische problemen. Alleen dan is het vinden en houden van regulier werk vaak wel heel ingewikkeld. In opdracht van de Arbeidsmarktregio Zeeland en Stichting Social Delta Zeeland werkten experts vanuit de GGZ, VGZ, de sociale dienst, het UWV en ervaringsdeskundigheid onder leiding van Stichting HerstelTalent aan de vraag: 'Wat kan mensen met een ernstige psychische aandoening steunen op weg (terug) naar regulier werk?' Dit leverde vijftig aanbevelingen op voor mensen die aan het werk willen zelf maar ook voor naasten, hulpverleners, instanties en werkgevers. Wij delen onze ideeën graag met u om elkaar te inspireren om de weg naar werk voor mensen met psychische problemen makkelijker te maken. Met als stip op de horizon: Iedereen met een werkwens kan aan het werk!
Naar boven

Sessie 3: PPS in praktijk: van 0 naar 250 mensen aan het werk in één jaar tijd 

Sprekers: Rigard van Klooster - vestigingsmanager Olympia Utrecht; Martijn Hendriks - adviseur Werkgeversdiensten Werkgeversservicepunt Utrecht Midden, UWV en Joop de Boer - landelijk accountmanager werkgeversservicepunten, Olympia
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 – 15.00 uur

Doelgroep: deze sessie is interessant voor partijen die groepen uitkeringsgerechtigden bemiddelen en voor commerciële partners
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: enige kennis van de dienstverlening vanuit UWV en uitzendbureaus is praktisch, niet noodzakelijk
Type sessie: praktijkvoorbeeld van een succesvolle samenwerking

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In Utrecht zijn er in één jaar tijd 250 uitkeringsgerechtigden vanuit het UWV via Olympia aan een baan geholpen. Wat begon met een kennismaking met een kopje koffie en een paar simpele afspraken, is een jaar later een belangrijk middel voor beide partijen. In deze sessie komt naar voren hoe binnen enkele maanden een succesvolle samenwerking tot stand kan worden gebracht in een PPS, wat vele malen simpeler is dan dat het lijkt. Dit heeft bijvoorbeeld voor een grote opdracht geleid tot het gezamenlijk naar kandidaten zoeken in de UWV bestanden. In 2 weken tijd leverde dit 140 beschikbare kandidaten op die daarvoor niet zichtbaar waren. 
In deze presentatie wordt u meegenomen wat de learnings en ervaringen zijn aan beide kanten van de PPS en wat de succesfactoren bleken te zijn.
Naar boven

Sessie 4: Dé landelijke Werkzoekende- en werkgevers instrumentengids, werkt voor jou 

Sprekers: Amanda Bruns - Beleidsadviseur WERK VNG, Moderniseren Werkdomein en Ronald van Ammers namens pilot Regio Noord Holland Noord
Te volgen in: ronde 4 van 14.00 – 15.30 uur

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht, sneak preview

Wat levert het volgen van deze sessie op?
De gemeentelijke doelgroep bestaat uit een diverse samenstelling van werkzoekenden en werknemers, met veelal meervoudige belemmeringen. Effectieve inzet van re-integratie instrumenten is essentieel om mensen zoveel mogelijk te laten ontwikkelen en meedoen. We verwachten dat professionals al deze instrumenten kennen om werkzoekenden en werkgevers goed te ondersteunen. Maar het zijn er nogal wat. Inzet van schuldhulp, Nederlandse taalles, werkfit-trajecten tot loonkostensubsidie, loonkostenvoordeel etc.

Hoe zien professionals door de bomen het bos nog, in het oerwoud van instrumenten? VNG ontwikkelde samen met een aantal gemeenten twee gidsen om alle instrumenten eenvoudig en eenduidig inzichtelijk te maken. Eva, de werkzoekende instrumentengids en Dennis de werkgevers instrumentengids. Landelijke tools om lokaal te vullen met eigen instrumenten. Door deze gidsen voor professionals en burgers, kunnen gemeenten elkaar ook onderling inspireren en van elkaar leren.

Het ministerie van SZW heeft subsidie toegekend om deze gidsen door te ontwikkelen met gemeenten, wetenschap en kennispartners, om toe te werken naar evidence based werken en standaarden. Vanaf 2021 kunnen geïnteresseerde gemeenten/regio’s kosteloos gebruik maken. Benieuwd wat het is en hoe u hier gebruik van kunt maken? Wees erbij.
Naar boven

Sessie 5: Een banenmarkt tijdens Covid19? Het kan!

Sprekers: Joost Hekkelman - Senior Werkgeversadviseur UWV Werkplein Twente, Erik Hettinga - Werkgeversadviseur UWV Werkplein Regio Zwolle en Henk-Jan Oldenhof - Werkgeversadviseur UWV Werkplein Twente
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 – 15.00 uur

Doelgroep: iedereen 
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist. Er zal uitleg worden gegeven van benodigde kennis en procedures 
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, discussie 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In een korte tijd een grote digitale banenmarkt optuigen en deze landelijk uitrollen? Dat is makkelijker dan u denkt. Wij gaan u er alles over vertellen in deze interactieve sessie. 

Door de huidige situatie is het nu niet mogelijk om fysieke banenmarkten te organiseren, hiervoor bieden we een bewezen succesvol digitaal alternatief.
Wij maken voor onze online banenmarkt gebruik van de infrastructuur van LinkedIn. Op dit platform organiseren we op gezette tijden een banenmarkt voor werkzoekenden en werkgevers. Dit doe we in Twente al 5 jaar. Sinds september is ook regio Zwolle aangesloten. Drenthe en Nijmegen bereiden zich voor om ook aan te sluiten. 

In Twente bereiken we inmiddels ca. 6.000 deelnemers waarvan ongeveer een kwart werkgevers.
Naar boven

Sessie 6: Wat transparantie van het klantbestand kan opleveren 

Sprekers: Vivian Hoeneveld – landelijk adviseur banenafspraak UWV, Manon Frequin - projectleider Werkbedrijf Lucrato en Gerlinde Scheper - projectleider gegevensuitwisseling Programmaraad
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 – 12.00 uur

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen 
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht, inspiratie en praktijkvoorbeeld en discussie

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Tijdens de sessie bieden wij u concrete handvaten hoe het transparant maken van het klantbestand kan helpen bij de maatschappelijke opgave meer mensen aan het werk te helpen. Samen met team banenafspraak (UWV) is een interactieve handreiking gemaakt die lokaal, regionaal en landelijk de verbindingen en meerwaarde laat zien van de ‘klant in beeld’

Werkbedrijf Lucrato neemt u mee in de effecten, inzichten en sturingsrichting die zij hierdoor in de praktijk ervaren. Benieuwd naar wat het u lokaal en regionaal kan opleveren? Meld u dan nu aan.
Naar boven

Sessie 7: Borgen en inbedden van de samenwerkingen tussen GGZ en Werk & Inkomen in een jaar dat alles anders loopt

Sprekers: Anner Bindels - onderzoeker bij ZINZIZ en Anne Wermers - onderzoeker/adviseur bij ZINZIZ 
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur

Doelgroep: uitvoering, management, beleid en ervaringsdeskundigen
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist. De belangrijkste bevindingen zullen kort worden toegelicht en verder wordt vooral ingezet op interactie, waarin voldoende ruimte zal zijn om naar verdere toelichting te vragen. Als deelnemers hun voorkennis toch graag wat willen opschroeven dan is de (samenvatting van de) eindrapportage van november 2019 een mooi uitgangspunt.
Type sessie: een mix zijn tussen kennisoverdracht, kennisdeling en discussie. 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Sinds 2017 werken 31 arbeidsmarktregio’s aan de verbetering van de samenwerking tussen GGZ en Werk & Inkomen voor mensen met een psychische beperking. Wij onderzoeken al deze impulsprojecten sinds hun start. Dit jaar stond in het teken van borging en inbedding van de opgebouwde samenwerking, of had dat moeten staan.

Wat zijn, in een jaar waarin alles anders liep door corona, de meest in het oog springende signalen (succesfactoren, knelpunten en natuurlijk oplossingen) en effecten op het gebied van borging en inbedding van deze 31 samenwerkingen? In deze sessie gaan we hier gezamenlijk het gesprek over aan. We starten vanuit onze voorlopige bevindingen om vervolgens gezamenlijk de diepte en discussie op te zoeken. We werken daarbij toe naar praktische tips voor projectleiders en projectteams om ook in deze omstandigheden hun project krachtig te houden. 
Naar boven

Sessie 8: Regionale samenwerking in werkgeversbenadering in Midden-Utrecht en hoe landelijke arrangementen van het Schakelpunt worden geïmplementeerd

Sprekers: Anton van Doorn - Projectcoördinator UWV, Steven Baak - Regionaal Coördinator Perspectief op Werk Midden-Utrecht en Michiel Huisman - Adviseur Schakelpunt Landelijke Werkgevers 
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur

Doelgroep: werkgeversdienstverleners, accountmanagers, adviseurs werkgeversdienstverlening, managers WSP, regio coördinatoren en anderen geïnteresseerd in werkgeversdienstverlening en regionale samenwerking.
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: praktijkvoorbeeld 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
De arbeidsmarkt beperkt zich niet tot gemeentegrenzen; werkgevers kunnen werk bieden aan mensen uit een veel groter gebied! Om deze kansen te benutten is het belangrijk dat gemeenten, hun SW-bedrijven en UWV in de arbeidsmarktregio’s samenwerken. Samen kunnen zij de vraag naar en het aanbod van werkzoekenden bij elkaar brengen. In de regio Midden-Utrecht ligt de werkgeversbenadering in handen van 80 accountmanagers van vijf verschillende WSP’s en SW-bedrijven. Deze adviseurs vertegenwoordigen UWV en 15 gemeenten. Van belang dus om goede afspraken te maken met regionale en landelijke werkgevers. Om deze reden is er een plan ontstaan t.a.v. key-accounts. Het resultaat; één uniform werkproces, één accountplan, één team per werkgever en duidelijke afspraken waarbij tevens de link wordt gelegd met het Schakelpunt Landelijke Werkgevers. Dit proces leidt tot eenduidige, goede en gezamenlijke dienstverlening voor regionale en landelijke werkgevers.
Naar boven

Sessie 9: Sterk naar Werk; een succesvolle & integrale aanpak naar werk voor statushouders! 

Sprekers: Judith Timmermans - trainer bij Werkbedrijf Lucrato, Rob Brinkman - projectleider bij Werkbedrijf Lucrato en Ilse van de Plas, matcher/ accountmanager bij Werkbedrijf Lucrato
Te volge in: ronde 1 van 9.45 – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 – 12.00 uur

Doelgroep: beleid, management en uitvoering
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek niveau vereist
Type sessie: door het beschrijven van onze praktijk/ programma komen tot kennisdeling en kennisoverdracht. Aan de hand van casuïstiek met elkaar in gesprek en discussie om gezamenlijk tot verdieping/ inzichten te komen.

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Inzicht in de gezamenlijke aanpak/ benadering zoals die in Apeldoorn voor de groep statushouders ontwikkeld is. Wat werkt wel en wat werkt niet? Welke lessen hebben we geleerd en zijn we nog aan het leren. Hoe is het om samen te werken in een opdrachtgever/ opdrachtnemer relatie? Wat bindt en welke uitdagingen zijn er?
Naar boven

Sessie 10: Duurzame banen voor jongvolwassenen met psychische kwetsbaarheden: inzicht in jobcoaching

Sprekers: Harry Michon - Senior onderzoeker Participeren naar Vermogen Movisie, Janneke Oude Alink - Strategisch Adviseur Werk en Inkomen gemeente Apeldoorn en Aniek de Lange - Onderzoeker Zorg & Participatie Trimbos-instituut 
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht, kennisdeling en discussie 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Wat is belangrijk bij het behoud van werk voor jongvolwassenen met psychische kwetsbaarheden? Om hier achter te komen volgde het Trimbos-instituut ruim 130 jobcoaching-trajecten een half jaar. Aan het onderzoek deden ruim 80 jobcoaches uit het hele land mee. 
De sessie start met een presentatie van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek. Daarna reflecteren we vanuit de praktijk: wat is de toegevoegde waarde van het onderzoek? Vervolgens gaan we met elkaar in discussie: wat zijn volgens u de werkzame elementen van jobcoaching? Maatwerk bieden is kernsuccesfactor nummer één. Maar het blijft de moeite waard om met elkaar te bespreken wat het verschil maakt. Welke lessen zijn er van elkaar te leren en welke successen wilt u delen?
Naar boven

Sessie 11: Maak werk van deeltijd

Sprekers: Suzanne de Visser en Martine van Ommeren van het project Simpel Switchen Divosa
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 -10.45 uur en ronde 2 van 11.00 - 12.00 uur

Doelgroep: beleid, uitvoering, management van gemeenten
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisdeling

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Ieder mens wil iets maken van z’n leven. Zich ontwikkelen. Voor die ontwikkeling is een gevoel van veiligheid essentieel. Dan helpt het als je zeker bent van een stabiel inkomen. Wanneer burgers de stap zetten van de uitkering naar deeltijd werk, valt die stabiliteit vaak weg. Vanuit Simpel Switchen in de Participatieketen is de Toolkit Parttime Werk ontwikkeld en gepubliceerd op www.samenvoordeklant.nl, waarin allerlei tips en voorbeelden zijn gebundeld die gemeenten kunnen benutten om de stap naar deeltijdwerk makkelijker te laten verlopen. Tijdens deze sessie nemen we u mee in de opzet van de Toolkit en gaan we aan de slag met de vraag welke ideeën u zou kunnen toepassen.
Naar boven

Sessie 12: House of Skills en de skills-transitie

Spreker: Quincy Dalh - projectleider De Paskamer/ Trainingen, House of Skills
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 – 10.45 uur en ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur

Doelgroep: beleid en management
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisdeling en discussie om gezamenlijk tot verdieping komen

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
De arbeidsmarkt is volop in beweging. Banen veranderen en verdwijnen, maar er komt ook nieuw werk bij. Deze veranderingen vragen om een flexibele beroepsbevolking die zich blijft ontwikkelen en het belang daarvan inziet. Niet alleen in de vorm van het halen van diploma’s, maar ook in het aanleren en ontwikkelen van skills.

Daarom is het zaak de arbeidsmarkt meer op skills in te richten. Voor werkenden en werkzoekenden vergroot kennis over hun skills de kansen op de arbeidsmarkt. Voor werkgevers neemt de kans op meer geschikte werknemers toe. Zo wordt een basis gelegd voor een toekomstbestendige, wendbare arbeidsmarkt.

In de regio Groot-Amsterdam is House of skills in een publiek-private samenwerking ingericht om werkzoekenden aan werkgevers te koppelen op basis van hun vaardigheden. Hoe werkt dit proces en wat is nodig om dit goed te laten aansluiten op de bestaande werkprocessen om mensen (met een afstand tot de arbeidsmarkt) naar werk te leiden?
Naar boven

Sessie 13: Ga ook met de MBO-praktijkverklaring voor om- en bijscholing aan de slag!

Sprekers: Carola van den Dool - projectleider Arbeidsmarkregio Midden-Holland en Josti Meijers - projectcoördinator MBO Rijnland 
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 – 12. 00 uur 

Doelgroep: beleidsmatig of operationeel betrokkenen bij de pilots praktijkleren met een praktijkverklaring in het MBO en voor professionals die aan de slag willen gaan met de MBO-praktijkverklaring in hun regio. 
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: interactieve sessie met praktijkvoorbeelden en kennisdeling

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Wilt u ook starten met de MBO-praktijkverklaring in uw regio? Maak gebruik van de ervaringen van Midden-Holland!

Iedere arbeidsmarktregio in Nederland kan de praktijkverklaring gaan inzetten voor werkenden en werkzoekenden. De implementatiefase breekt aan! Wilt u weten wat u daarvoor nodig hebt en hoe u dat kunt aanpakken, ook in coronatijd? In deze sessie krijgt u een kijkje in de keuken van praktijkleren in arbeidsmarktregio Midden-Holland. 

In deze interactieve sessie krijgt u zicht op de aanpak en voorbereiding van trajecten met de MBO-praktijkverklaring. Wat zijn de ervaringen uit de praktijk en de leerpunten? Waar liggen de uitdagingen in de (online-) samenwerking? Hoe kun u werkgevers motiveren om mee te doen? Waar loopt u tegenaan in coronatijd? We gaan met elkaar in gesprek om de belangrijkste leerervaringen boven tafel te krijgen.
Naar boven

Sessie 14: Van werk naar werk - Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam 

Sprekers: Corien Taatgen - Operationeel Programmamanager Regionaal Werkcentrum en Vincent Vermolen - senior beleidsadviseur gemeente Amsterdam
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 – 15.00 uur

Doelgroep: beleid en uitvoering
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: kennis van werkgeversdienstverlening of arbeidsbemiddeling
Type sessie: praktijkvoorbeeld

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam zijn veel werkgevers getroffen door de impact van het Corona-virus. De arbeidsmarktregio heeft het initiatief genomen om een Regionaal Werkcentrum op te richten, waarin werkgevers met overcapaciteit worden verbonden aan werkgevers met een personeelsvraag. Het Regionaal Werkcentrum is een publiek-private samenwerking: samen met de netwerkpartners van het Regionaal Werkcentrum wordt de ondersteuning georganiseerd die nodig is om de match van werk naar werk te bewerkstelligen.
In deze workshop nemen we u mee in het proces dat de regio heeft doorlopen. Het waarom van het werkcentrum, welke keuzes zijn gemaakt en tot welke inrichting dit heeft geleid. En vooral ook: hoe gaat het nu in de praktijk? Welke resultaten zijn er al geboekt, wat werkt er goed en welke obstakels zijn we tegen gekomen. Na deze workshop hebt u kennis en inspiratie opgedaan over van werk naar werk dienstverlening!
Naar boven

Sessie 15: Servicepunt flex, de brug in de publiek private samenwerking. De praktijk: toeleiding naar werk van 56+ en PPS zorgt voor de invulling van SROI bij Keolis.

Sprekers: Ton Keesom - projectleider Samenwerken voor werk Zwolle, Sven van Brakel - adviseur publiek private samenwerking UWV – Servicepunt flex, Eric Krabbe - directeur/eigenaar Djopzz en Mariska Cubuk - senior adviseur/consultant SROI Helpdesk Extend/MVO
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur

Doelgroep: Management, beleid en uitvoering.
Servicepunt flex brengt beleid naar uitvoering, maar hoe doe je dit en waar loopt met tegenaan. Middels 2 praktijkvoorbeelden laten we de meerwaarde van pps zien, maar ook welke hobbels er genomen dienen te worden om te komen tot resultaat.
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist 
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Sinds de start van Servicepunt flex in 2010 is er veel kennis en ervaring opgebouwd over de do’s and dont’s in een publiek private samenwerking. Aan de hand van een concreet praktijkvoorbeeld en het gebruik van een argumentenkaart krijgt u inzicht in:

•    de do's en dont's binnen een publiek-private samenwerking;
•    specifieke informatie ten aanzien van houding en benadering van de groep 56+ werkzoekenden door de samenwerkende partners;
•    overzicht en inzicht mbt de argumenten van werkgevers bij de overweging om 56+ werknemers in dienst te nemen.

Servicepunt flex is een initiatief van ABU, NBBU, DOORZAAM en UWV en is de brug in de publiek private samenwerking tussen UWV, gemeenten en uitzendbranche.

Sessie 16: Klantreis ‘ik zoek personeel’ 

Spreker: Maxime Schulpen - klantreismanager bij UWV
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 - 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 – 12.00 uur

Doelgroep: Management, beleid en uitvoering. Het is voor de diverse doelgroepen interessant enerzijds hoe je het in de praktijk kan brengen en anderzijds wat het doel en strategie achter de klantreis is
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen kennisniveau vereist, wel interesse in het vakgebied
Type sessie: kennis en discussie

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Het wordt voor de publieke organisatie steeds belangrijker om klantgericht te werken. Dit kan o.a. gerealiseerd worden door het in kaart brengen van een klantreis. UWV brengt middels de design thinking techniek met de klant en UWV medewerkers de reis van de klant in kaart. Op deze manier is UWV in staat de dienstverlening te optimaliseren
Naar boven

Sessie 17: Beter matchen door gebruik van apps en platforms

Sprekers: Nienke Meijaard – Lysias en leeragenda PoW, Inge Vriezekolk - accountmanager werkgeversdienstverlening bij GelreWerkt! en Hendrik van der Wal, consulent inclusieve arbeidsmarkt bij GelreWerkt!
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 – 15.00 uur

Doelgroep: beleidsmedewerkers en mensen die in de praktijk bezig zijn met matching. 
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifieke kennis vereist over apps. Wel goed inzicht in proces van matching en de stappen die daaraan vooraf gaan.
Type sessie: kennisoverdracht, kennisdeling, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Flink wat apps en platforms kunnen matching van werkgevers en werkzoekende gemakkelijker maken. Maar hoe komt u tot een keuze of het gebruik van apps u gaat helpen en welke app dan? Perspectief op Werk en de Programmaraad brachten apps en platforms in kaart. En beoordeelden op welk onderdeel van het werkgevers- en werknemerslandschap de apps en platforms het werken vergemakkelijken. Een gemeente die zelf een app heeft ontwikkeld licht toe waarom ze tot de keuze zijn gekomen om een app te ontwikkelen en wat het hen heeft opgeleverd.

Na het volgen van deze sessie, hebt u een compleet overzicht van alle apps die in het land zijn ontwikkeld en een beeld van hoe u een app kunt gebruiken en welke hobbels u daarbij tegenkomt.
Naar boven

Sessie 18: Alles over de preferente werkwijze LKS doelgroep banenafspraak

Sprekers van De Normaalste Zaak:  Steven Hubeek, Patricia van Dam, Leida Rasing en Wouter Schramel
Te volgen in:  ronde 3 van 12.45 - 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 – 15.00 uur

Doelgroep: medewerkers van gemeenten (of andere LKS-verstrekkers) betrokken bij aanvraag, besluitvorming en toekenning van loonkostensubsidie doelgroep banenafspraak.
Let op: Was u aanwezig op de workshop over het preferente administratieve werkproces LKS op de Praktijkdag in maart of mei? In de onderstaande workshop maken deelnemers op dezelfde manier kennis met het werkproces.
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: kennis van administratieve verwerking LKS aanvragen
Type sessie: interactieve kennisdeling

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In een uniek samenwerkingsverband werken Divosa, VNG en De Normaalste Zaak samen aan verbetering en harmonisatie van de uitvoeringspraktijk van regelingen en voorzieningen voor de doelgroep banenafspraak. Versimpeling en vermindering van administratieve last voor zowel werkgevers als gemeenten verlaagt de drempel om meer banen voor werkzoekenden uit de doelgroep te realiseren.

Afgelopen jaar testte dit samenwerkingsverband een preferent administratief werkproces loonkostensubsidie met 10 pilotdeelnemers (30 gemeenten). Deze pilot is inmiddels afgerond. Het proces wordt nu breder toegepast bij gemeenten om zo tot betere werkgeversdienstverlening te komen. Die beweging naar harmonisatie levert meer voorspelbaarheid en transparantie op voor werkgevers.

 Tijdens de workshop kun je:
•    Nader kennismaken met de preferente werkwijze LKS
•    Een eerste indruk te krijgen van verschillen met de eigen uitvoeringspraktijk
•    Met ons de mogelijkheden verkennen om dit proces ook in uw gemeente te gaan voeren
•    Horen welke ondersteuning we daarbij kunnen bieden

Naar boven

Sessie 19: Integrale aanpak jongvolwassenen in een kwetsbare positie 16-27 

Spreker: Edgar Oomen - VNG projectleider jongvolwassenen in een kwetsbare positie (16-27jr)
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 – 15.00 uur

Doelgroep: iedereen die zich bezighoudt met 16-27
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht, interactief, discussie

Wat levert het volgen van de sessie op?
De huidige corona crisis heeft effect op het toekomstperspectief voor jongeren. Dit nadelige effect heeft met name grote impact op de toekomstkansen van de (groeiende) groep jongvolwassenen in een kwetsbare positie in de leeftijd 16-27 jaar. Gemeenten worden nog meer uitgedaagd om te komen tot flankerend beleid tussen Participatie-Wet, Jeugd, WMO als ook met aanpalende wetten die bij partners zijn belegd zoals WLZ, ZVW (Jeugd-GGZ en volwassen GGZ), Jeugdstrafrecht en Adolescentenstrafrecht en Leerplichtwet, Besluit Regionale Meld- en Coördinatiefunctie en studiefinanciering e.d. Tijdens de sessie wordt gedeeld hoe het landelijk gemeentelijk netwerk 16-27 hieraan werkt en gaat graag met u in gesprek over hoe u hieraan werkt!
Naar boven

Sessie 20: Besluiten hoe een klant te begeleiden, professionele intuïtie of bewuste handelingen?

Sprekers: Marte Wachter - onderzoeker en trainer bij ZINZIZ of Roos van der Schoor - onderzoeker en service designer bij Muzus
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 - 12.00 uur

Doelgroep: klantmanagers werk, jobcoaches, re-integratiebegeleiders die zich bezighouden met de begeleiding van mensen met een arbeidsbeperking richting werk of op werk
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisdeling, klantreis

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Waarom maakt u eigenlijk de afwegingen en keuzes die u maakt in de begeleiding met de klanten? Welke factoren hebben hier allemaal invloed op? In deze workshop kijken we door middel van een specifieke klantreis naar wat allemaal invloed heeft op uw besluitvorming. Deelname is een goede kans om bewust stil te staan bij de professionele keuzes die u maakt en om je professionele gedrag eens onder de loep te leggen. Met deze workshop slaan we twee vliegen in 1 klap: (1) een leuke workshop voor nieuwsgierige professionals en (2) u draagt bij aan een onderzoek van het UWV. UWV wil meer inzicht krijgen in de oordeels-en besluitvorming van professionals uit verschillende beroepsgroepen in de re-integratie richting en begeleiding bij werk van mensen met een arbeidsbeperking.
Naar boven

Samen werken voor werk: online 4-daags arbeidsmarkt event: Aan de slag, juist nu!

Donderdag 5 november staat het sociaal-maatschappelijk perspectief centraal

Sprekers: divers. Zie het volledige programma op www.samenwerkenvoorwerk.nl
Te volgen na het programma van de Praktijkdag, van 15:00 – 16:00 uur 

Doelgroep: De uitzending is toegankelijk voor iedereen, maar in het bijzonder bedoeld voor alle partijen actief op de arbeidsmarkt, zoals UWV, Regionale Werkbedrijven, WerkgeversServicepunten, gemeenten, werkgevers- en werknemersorganisaties , de media, de leden van onze alliantiepartners. De uitzendingen zijn interessant en toegankelijk voor alle type functies.  
Maximaal aantal deelnemers: niet van toepassing
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: inspireren, Kennisoverdracht, kennisdeling, interactief, gezamenlijk tot verdieping komen en praktijkvoorbeelden

Van dinsdag 3 tot en met vrijdag 6 november organiseert de alliantie Samen werken voor werk - een samenwerkingsverband tussen de brancheorganisaties ABU, Cedris, NRTO en OVAL - een online 4-daags arbeidsmarkt event. In dagelijkse webcast delen arbeidsmarktexperts - onder leiding van presentator Marijke Roskam - hun kennis, visie en ervaring van de arbeidsmarkt. In iedere webcast staat een ander perspectief centraal, namelijk het economisch, strategisch, sociaal maatschappelijk en veranderperspectief. Donderdag 5 november staat het sociaal-maatschappelijk perspectief centraal. 

Laat u tijdens deze webcast informeren en inspireren. Met vernieuwende samenwerkingsverbanden kunnen we het verschil maken voor al die mensen die op zoek zijn naar (ander) werk. De urgentie is hoog. Daarom: Aan de slag, juíst nu! Klik hier voor meer informatie over het programma en om u aan te melden voor de webcast.
Naar boven

Voor wie?

De Praktijkdagen van de Programmaraad zijn bedoeld voor medewerkers van gemeenten, SW-bedrijven, UWV en partijen die actief zijn in de uitvoering van het regionale Werkbedrijf.

Wanneer?

Donderdag 5 november 2020 van 9.45 uur tot 15.00 uur.

Aanmelden

Aanmelden voor deze Praktijkdag is niet meer mogelijk.

Deelname aan de Praktijkdag is kosteloos. We werken met een wachtlijst en vragen daarom aandacht voor het volgende. Het maximaal aantal deelnemers is beperkt. Mocht blijken dat u na aanmelden onverhoopt toch niet kunt deelnemen, geef dit dan tijdig door. Zo kan mogelijk iemand anders uw plaats innemen.

Beperkte deelname private partijen

Per sessie wordt een beperkt aantal private partijen toegelaten. Private partijen dienen hun inschrijving te beargumenteren. Uw inschrijving is pas definitief na acceptatie, u ontvangt uiterlijk 5 dagen voor de praktijkdag een bevestiging van toelating.

Tot ziens op 5 november!