Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitnodiging: Praktijkdag Programmaraad, 11 november 2021

04 oktober 2021

U bent van harte uitgenodigd voor de Praktijkdag van de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt. De Praktijkdag is op donderdag 11 november in de Woonindustrie in Nieuwegein. Na een aantal digitale Praktijkdagen, kunnen we elkaar gelukkig weer fysiek ontmoeten. Hierbij gelden de coronamaatregelen van het RIVM. Kunt u niet fysiek aanwezig zijn? U kunt vanuit huis via een livestream een viertal sessies volgen. 

We hebben een gevarieerd programma voor u. Met thema’s als werkgevers- en werkzoekendendienstverlening, de regionale mobiliteitsteams, praktijkleren in het mbo en publiek-private samenwerking.

Programma Praktijkdag

U kunt zelf uw programma samenstellen door te kiezen in welke rondes u deelneemt en met welke sessie per ronde. U heeft keus uit 4 rondes en 24 sessies. De tijdvakken van de 4 rondes zijn: ronde 1:  9.45 - 10.45 uur / ronde 2: 11.00 - 12.00 uur //ronde 3: 12.45 - 13.45 uur / ronde 4: 14.00 - 15.00 uur
Inschrijven voor een enkele workshop is ook mogelijk.

De meeste sessies zijn alleen fysiek te volgen. Daarnaast kunt u vanuit huis via een livestream een viertal sessies volgen. Het volgen van de online sessies, is zonder interactiemogelijkheid. Meer informatie over het streamingsaanbod volgt. De presentatiesheets worden na de Praktijkdag gepubliceerd op samenvoordeklant.nl

Voor wie, wanneer en waar is de Praktijkdag?

Overzicht van de sessies

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en het Ministerie SZW
Sessie 2: Jeukwoorden; hoe jargon samenwerking met werkgevers kan bemoeilijken - VERVALLEN
Sessie 3: Wat werkt bij Grote Werving
Sessie 4: De Vragenlijst Inclusief Ondernemen voor een methodische, evidence based ondersteuning van werkgevers
Sessie 5: Maatwerk Multiprobleemhuishoudens: Iedereen doet zijn best, maar wat helpt wél - VERVALLEN
Sessie 6: SROI The Movie en de Oriëntatie Carrousel: Ontdek de mogelijkheden
Sessie 7: Nazorg en sturingsgegevens door het Regionale Mobiliteitsteam: wat is er nodig voor succes in de arbeidsmarktregio?
Sessie 8: Publiek Private samenwerking, de rol van uitzenders in een regionaal platform
Sessie 9: Beschut werk in ontwikkeling bij Werkbedrijf Lucrato
Sessie 10: Maak kennis met De Doorbraakmethode: maatwerk voor mensen
Sessie 11: Eva instrumentengids voor een betere werkzoekenden dienstverlening, vanuit de Participatiewet 
Sessie 12: Met voorzieningen meer kans op werk en onderwijs
Sessie 13: Matchingsgegevens uitwisselen over regio- en organisatiegrenzen heen: wélke gegevens gaan we uitwisselen?
Sessie 14: Van arbeidsmarkt- en scholingsinformatie naar advies en aanbod in RMT Noord-Nederland
Sessie 15: Leven lang leren en ontwikkelen, dat gaat niet zomaar
Sessie 16: Praktijkleren met de praktijkverklaring combineren met Werkfit of baancreatie
Sessie 17: Werken met de perspectiefcirkel van de UWV - een overheidsbrede maatwerkplaats - VERVALLEN
Sessie 18: Kennissessie Werken naar Vermogen
Sessie 19: Praktijkleren op Maat in Noord-Holland Noord
Sessie 20: Hoe duale trajecten bijdragen aan snellere taalverwerving van inburgeraars - VERVALLEN
Sessie 21: Drempelloos Doorstromen van dagbesteding naar werk én terug: de Amsterdamse praktijk
Sessie 22: Op werkbezoek bij werkgevers: hoe word je een goede matchmaker?
Sessie 23: Methodische arbeidsontwikkeling met Werkstap binnen regio West-Brabant
Sessie 24: Leren van de Monitor Werkgeverstevredenheid WSP’s (Besloten sessie voor regionale projectleiders SUWI)

Vanwege de coronamaatregelen is het op dit moment verplicht om middels de CoronaCheck-app een geldige QR-code te tonen bij binnenkomst. Deze wordt gescand. Neem ook een identificatiebewijs mee. Mochten de coronamaatregelen voor 11 november wijzigen dan informeren we u hierover.

Wanneer u klachten heeft, blijft u dan thuis. Vanuit huis kunt u via een livestream een viertal sessies volgen. Het volgen van de online sessies, is zonder interactiemogelijkheid. Heeft u geen klachten en komt u liever niet naar Nieuwegein, ook dan kunt u deelnemen via de streaming. 

De sessies die via de livestream zijn te volgen:
Ronde 1 van 9.45 - 10.45 uur: Kennissessie Werken naar Vermogen (sessie 18)
Ronde 2 van 11.00 - 12.00 uur: Drempelloos Doorstromen van dagbesteding naar werk én terug: de Amsterdamse praktijk (sessie 21)
Ronde 3 van 12.45 - 13.45 uur: Leven lang leren en ontwikkelen, dat gaat niet zomaar (sessie 15)
Ronde 4 van 14.00 - 15.00 uur: Op werkbezoek bij werkgevers: hoe word je een goede matchmaker? (sessie 22)

 

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW

Sprekers: De Programmaraad en het ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur - 10.45 uur

Doelgroep: Iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 100 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Kennisoverdracht en mogelijkheid tot het stellen van vragen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Tijdens deze sessie praat het ministerie van SZW samen met de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt u graag bij over de laatste ontwikkelingen en actualiteiten.

Naar boven

Sessie 2: Jeukwoorden; hoe jargon samenwerking met werkgevers kan bemoeilijken - VERVALLEN

Sprekers: Heleen Roossien - landelijk regisseur Perspectief of Werk bij VNO-NCW, Peter Hobbelen - eigenaar van Confed, Michiel Huisman - adviseur bij Landelijk WSP Gemeenten (voorheen Schakelpunt Landelijke Werkgevers) en Annelies Los - adviseur bij Landelijk WSP Gemeenten
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: Medewerkers WSP, beleidsadviseurs, managers
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Interactieve kennisdeling 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Werkgevers en medewerkers hebben hun eigen taal. Dit kan het onderlinge begrip en daarmee de samenwerking beïnvloeden. In deze sessie gaan we graag met u in op jargon dat we zelf -vaak onbewust- gebruiken, gaan we op zoek naar alternatieven en delen we de input die werkgevers deden voor de uitgave ‘Jeukwoorden’ van de Programmaraad.

Naar boven

Sessie 3: Wat werkt bij Grote Werving

Sprekers: Sipke Plat - Senior Projectmanager Outsourcing en Personele Concepten bij PostNL, Nienke Meijaard - adviseur bij Lysias Advies en een spreker vanuit WSP Zaanstraak-Waterland
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 10.45 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist 
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisdeling 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Een werkgever kan acuut een grote vraag naar medewerkers hebben. Bijvoorbeeld bij het openen van een nieuwe locatie van een pakketsorteercentrum, een transportbedrijf of bij het moeten digitaliseren van veel bestanden. Hierin zitten ook kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak lukt het niet om snel genoeg voldoende kandidaten te vinden. In deze sessie presenteren we de uitdagingen en de stappen die werken bij zo’n grote werving aan de hand van een praktijkvoorbeeld van PostNL in Westzaan.

Naar boven

Sessie 4: De Vragenlijst Inclusief Ondernemen voor een methodische, evidence based ondersteuning van werkgevers

Sprekers: Astrid Hazelzet - senior onderzoeker en projectleider TNO Kennisprogramma Inclusive Work en Jochen van de Mortel - manager groepsdetachering & individuele plaatsingen Senzer 
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: Accountmanagers, communicatieadviseurs, beleidsadviseurs, strategisch medewerkers gemeenten/UWV, jobcoaches, experts op het gebied van functiecreatie en adviseurs inclusief ondernemen.
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, interactief, discussie

Wat levert het volgen van deze sessies op?
Het Werkgeversservicepunt Helmond-De Peel presenteert samen met TNO de toepassingsmogelijkheden van de Vragenlijst Inclusief Ondernemen (VIO). De VIO is ontwikkeld om accountmanagers van WSP’s te ondersteunen bij een methodische, evidence based werkgeversdienstverlening
Deze sessie biedt de deelnemers een nieuwe kijk op hoe inclusief ondernemen in de regio te stimuleren. In de workshop wordt de VIO toegelicht, presenteert WSP Helmond-De Peel wat het gebruik van de VIO heeft opgeleverd en gaat u zelf aan de slag met een echte casus van een bedrijf dat de VIO heeft ingevuld.

Naar boven

Sessie 5: Maatwerk Multiprobleemhuishoudens: Iedereen doet zijn best, maar wat helpt wél 

Sprekers: Mieke Maas - Coördinator Landelijk Maatwerkloket Multiproblematiek en Saskia van Muiswinkel - Regievoerder @Maatwerkfunctionaris 
Te volgen in: ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisdeling, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Het interdepartementale Programma Maatwerk Multiprobleemhuishoudens is er om gemeenten en landelijke uitvoerders meer slagkracht te geven in situaties waarin hun professionals vastlopen. Omdat doorbraken te lang op zich laten wachten of wettelijk gezien niet mogelijk lijken. Dat kost veel tijd en helpt inwoners in nood niet verder. Het programma helpt op vele concrete manieren om onder meer contacten te versnellen en casuïstiek te delen.
In deze workshop bespreken we tegen welke knelpunten professionals in de praktijk aanlopen, aan de hand van een concrete multiproblematiek-casus. We gaan met de deelnemers in gesprek over hoe zij deze situatie zouden oplossen. Daarna verrijken we deze opbrengst door de eerder gekozen oplossing te delen, en we geven inzicht in de randvoorwaarden die professionals nodig hebben om maatwerk te kunnen bieden.

Na deze sessie: 

  • Weet u hoe gemeenten, uitvoeringsorganisaties en departementen kunnen samenwerken in vastgelopen casuïstiek;
  • Kent u de instrumenten van Programma Maatwerk Multiprobleemhuishoudens en wat die voor u kunnen betekenen;
  • Weet u hoe u kunt aansluiten bij dit programma.

Naar boven

Sessie 6: SROI The Movie en de Oriëntatie Carrousel: Ontdek de mogelijkheden

Sprekers: Theo van Duijl - senior adviseur SROI, Landelijk Team Leerwerkloketten en John Kemper - accountmanager SROI Gemeente Arnhem tevens adviseur Leerwerkloket Arnhem
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, accountmanagers SROI, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist. Ook interessant als u al wel over relevante ervaring beschikt
Type sessie: Video-pitch, kennisoverdracht, interactief, discussie

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Zin in een inspirerende sessie over wat SROI voor u en uw organisatie kan betekenen? Meld u dan aan voor deze interactieve kennissessie. Theo van Duijl, adviseur bij het landelijk team Leerwerkloketten, vertelt op inspirerende wijze over de mogelijkheden rondom SROI. Aan de hand van losse video-pitches vertellen een werkgever, een geplaatste kandidaat, een accountmanager SROI tevens adviseur Leerwerkloket én een projectleider Leerwerkloket wat SROI (voor hun) betekent. Theo verbindt 'live' de pitches aan elkaar, hij stelt u vragen en hij beantwoordt uw vragen.

Hoe werkt SROI in de praktijk? Theo vertelt, samen met John Kemper, over een succesvol initiatief in Arnhem waar de Oriëntatie Carrousel draait, een SROI-Leerwerkloket-product dat toepasbaar is in elke regio. Binnen deze Carrousel ontmoeten SROI-plichtige ondernemers, kandidaten vanuit het loket of organisaties uit het netwerk van het loket (UWV, WSP's, Gemeenten, Onderwijs). Dit kan leiden tot stageplaatsen, leerwerktrajecten, snuffelstages en zelfs banen voor deze kandidaten. Na afloop van deze sessie bent u goed op de hoogte van wat SROI voor u en/of uw organisatie én uw klanten kan betekenen. 

Naar boven

Sessie 7: Nazorg en sturingsgegevens door het Regionale Mobiliteitsteam: wat is er nodig voor succes in de arbeidsmarktregio?

Sprekers: Lisa Oostendorp - Trainee Twentse Overheid, Marike Bezema - Kwartiermaker Mobiliteitsteam Twente - Pluspunt Twente en Remco Terpstra - coördinerend projectleider en senior adviseur bij het ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur

Doelgroep: Voor iedereen die geïnteresseerd is en/of ervaring heeft met het nazorgtraject en daarop wil sturen
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: creatief brein
Type sessie: kennisdeling, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In deze workshop neemt het Regionaal mobiliteitsteam Twente u mee in zijn ambitie om de nazorg van verschillende doelgroepen succesvol vorm te geven. Wat zijn de opgedane ervaringen hierin, welke sturingsgegevens hebben zij in beeld, hoe kunnen ze daar gezamenlijk, als lerende netwerkorganisatie, sturing mee geven en wat is het einddoel van deze inspanningen? Uw kennis, ervaringen en ideeën op dit thema zijn zeer welkom tijdens deze workshop, waarin interactie en creativiteit centraal staan.
Remco Terpstra, hoofd van het landelijk ondersteuningsteam RMT's, belicht de activiteiten en stand van zaken vanuit het landelijk perspectief.

Naar boven

Sessie 8: Publiek Private samenwerking, de rol van uitzenders in een regionaal platform

Alleen voor de quick win of ook een strategisch partner voor gemeenten en UWV?

Sprekers: Sven van Brakel - adviseur Servicepunt Flex, Esther van den Boomen - senior adviseur werkgeversdiensten UWV en Loes Waterreus - senior adviseur Arbeidsmarkt NBBU
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur

Doelgroep: Iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Inspiratie over samenwerking in de publiek-private sector. Hoe bundelt u krachten en maakt u gebruik van elkaars expertise in een netwerk waarbij er ook onderlinge concurrentie is? Hoe zorgt u ervoor dat er een basis is van vertrouwen?

De uitzendbranche is en blijft en zeker in deze arbeidsmarkt een belangrijke partner voor publieke partijen. Met betrekking tot uitstroom: absoluut! Maar ook de strategische blik van de uitzendbranche, de opleidings- en doorgroeimogelijkheden en de kennis over en van de werkgevers in de regio komen tot uitdrukking en zijn van waarde binnen een regionaal platform PPS (publiek-private samenwerking), waarvan Noordoost-Brabant er een is.

Maar hoe kom je samen met tien verschillende uitzenders en meerdere publieke partijen tot een platform, waar wederzijds vertrouwen de basis is? Hoe kom je tot structurele overleggen? In hoeverre ben je bereid ook informatie te delen met elkaar? 

Tijdens deze workshop vertelt het regionaal Platform PPS Noordoost-Brabant over hun ervaringen met het opzetten van dit platform. Over de hobbels op de weg, do's en don’ts, uitdagingen en successen. Ook leggen de NBBU en het Servicepunt Flex de verbinding met de landelijke inspanningen op het gebied van PPS-platforms. Wat speelt er landelijk, wat zijn de ontwikkelingen en de geleerde lessen daar? Uiteraard is er ruimte voor uw input: hoe zou u het zelf aanpakken? Wat zijn volgens u de randvoorwaarden voor een succesvol werkend PPS-platform?

Naar boven

Sessie 9: Beschut werk in ontwikkeling bij Werkbedrijf Lucrato

Sprekers: Wilna Hooijer - personeels- en beleidsadviseur beschut werk, Nicole Dahlmann - teammanager beschut werk en Anke van ’t Klooster - consulent beschut werk bij Lucrato
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur

Doelgroep: Organisaties die beschut werk uitvoeren (consulenten, leidinggevenden, HR- en beleidsmedewerkers), klantmanagers, beleidsadviseurs gemeenten
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Praktijkvoorbeeld 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Lucrato is werkgever voor beschut werk. Ongeveer de helft van de 85 medewerkers is extern gedetacheerd. Het merendeel is heel jong en moet vaak nog ‘leren’ werken en de kans krijgen zich te ontwikkelen in een veilige omgeving. We vertellen over de ontwikkeling van beschut werk bij Lucrato.

We gaan in op:

  • Voordelen van een methodische aanpak vanaf de aanmelding, met een vooronderzoek/screening. Waarbij we samenwerken met regionaal scholennetwerk en overleggen met UWV
  • De meerwaarde van onze nieuwe ontwikkelafdeling beschut werk, waar nieuwe medewerkers een ontwikkelprogramma volgen en van daaruit doorgroeien naar een in- of externe werkplek. 
  • En onze eerste ervaringen om samen met gemeenten simpel switchen bij beschut werk te realiseren en een sluitende aanpak te bieden met een voor- en na-traject voor wie nog niet ‘klaar’ is voor een dienstverband.

Naar boven

Sessie 10: Maak kennis met De Doorbraakmethode: maatwerk voor mensen

Sprekers: Eelke Blokker -  oprichter van het Instituut voor Publieke Waarden (IPW) en Erik-Jan Bosch - coördinator kennis & innovatie van het Schuldenlab070 Gemeente Den Haag 
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: Professionals, beleidsmakers, directeuren, bestuurders
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Deelnemers hebben affiniteit met integraal werken en/of het sociaal domein
Type sessie: Kennisoverdracht en praktijkvoorbeeld 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Voor meer dan honderdduizend huishoudens in Nederland die meer problemen hebben dan ze kunnen tellen, werkt onze verzorgingsstaat vaak onbedoeld belemmerend, in plaats van helpend. Als u actief bent in het sociaal werk zal dit geen verrassing voor u zijn. Soms is een uitzondering op de regels nodig voor een doorbraak. De Doorbraakmethode geeft professionals instrumenten om maatwerk makkelijker, beter en goedkoper te maken. De Doorbraakmethode gelooft in een stabiel, gezond en betaalbaar sociaal domein. De methode bevordert samenhang tussen de verschillende ‘kokers’ in ons systeem. En biedt ook inzicht, besparing en uitkomst voor u als beleidsmaker of leidinggevende. In deze bijdrage leert u alle ins en outs van de methode kennen, en hoort u hoe u ermee aan de slag kan.

Naar boven

Sessie 11: Eva instrumentengids; voor een betere werkzoekenden dienstverlening, vanuit de Participatiewet 

Sprekers: Edwin Boender, Rob Daamen, Saskia Laarman en Marja van der Meulen
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur - 10.45 uur

Doelgroep: Gemeenten: klantmanagers, consulenten, teammanagers werk & inkomen, teammanagers sociaal domein
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Kennis van het sociaal domein en werk & inkomen specifiek en ontwikkelingen werkdomein. Ter voorbereiding kunt u kijken naar het webinar Modernisering Werkdomein, instrumentengidsen Dennis & Eva
Type sessie: Interactief, discussie en vragen, kennisoverdracht. Algemeen onderdeel modernisering werkdomein, werklandschap en instrumentengids Eva, terugblik fase 1, vooruitblik fase 2 vanaf 1 oktober 2021. Praktijkvoorbeelden (gemeenten Stroomopwaarts MVS, Regionaal Mobiliteitsteam Rijnmond en Sociale Dienst Oost Achterhoek) 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Met de komst van de instrumentengids zijn gemeenten bewuster bezig met het op orde brengen van hun instrumentarium. We faciliteren klantmanagers om te komen tot passende inzet en gemeenten krijgen daardoor steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein, een kwalitatieve- en efficiëntieslag, een pril begin. 

De gemeentelijke doelgroep bestaat uit een diverse samenstelling van werkzoekenden, met veelal meervoudige belemmeringen. Registratie en ontsluiten van deze werkzoekenden, met goede klantprofielen en effectieve inzet van re-integratie instrumenten, is essentieel om deze mensen zoveel mogelijk te laten ontwikkelen en meedoen. Dit vraagt iets van de informatievoorziening. In landelijke programma’s werken we aan een toekomstbestendige manier van uitwisseling van werkgegevens. Met Eva bieden we een platform waar gemeenten hun instrumenten overzichtelijk en inzichtelijk kunnen plaatsen, zoeken en filteren naar de juiste doelgroep, thema of tegel in het werklandschap. 

Momenteel werken 25 gemeenten en 27 regionale mobiliteitsteams met Eva.RMT. In het komende jaar willen we meer gemeenten uitnodigen om met instrumentengids Eva te werken door het organiseren van (online) regiobijeenkomsten waar we tijdens de sessie ook meer over vertellen.

Naar boven

Sessie 12: Met voorzieningen meer kans op werk en onderwijs

Spreker: Ronald van Zijp - landelijk manager Voorzieningen en Re-integratiemiddelen UWV
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, adviseurs UWV, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Inzicht bieden in welke voorzieningen kunnen bijdragen aan een inclusieve samenleving en arbeidsmarkt. Presentatie die interactief is en ruimte heeft voor vragen.

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Als een werknemer met een ziekte of handicap gaat werken of een opleiding volgt, kan er mogelijk recht zijn op een voorziening. Bijvoorbeeld een aanpassing aan de werkplek. Maar wat zijn voorzieningen nu precies? Waar moet u dan aan denken en hoe moet u die aanvragen?
Na afronden van deze sessie:

  • Heeft u voldoende kennis over de verschillende voorzieningen die UWV biedt om een persoon te ondersteunen bij het aan het werk komen/blijven en onderwijs volgen.
  • Weet u dat de voorziening altijd gerelateerd wordt aan de werkzaamheden die de persoon uitvoert óf gaat uitvoeren. Dit kan in een dienstbetrekking maar ook als zelfstandig ondernemer.
  • Weet u dat UWV voor een werkgever een onderscheid maakt tussen werknemers- en werkgeversvoorzieningen.

Sessie 13: Matchingsgegevens uitwisselen over regio- en organisatiegrenzen heen: wélke gegevens gaan we uitwisselen?   

Sprekers: Margarethe Hilhorst - SAM, beroepsvereniging voor publieke professionals Sociaal Domein, Saco Bekius - VUM en Aleksander Henke - VNG
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: Management, beleid en uitvoering betrokken bij matching op de arbeidsmarkt
Maximaal aantal deelnemers:  25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist 
Type sessie: Kennisoverdracht, interactief, discussie

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Het programma Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens (VUM) gaat over de uitwisseling van vacatures en werkzoekendenprofielen over regio- en organisatiegrenzen heen. Om die uitwisseling een succes te maken, is van belang dat bemiddelingsorganisaties de gegevens die uitgewisseld worden in hun systemen hebben opgeslagen. In deze sessie krijgt u inzicht in wélke gegevens uitgewisseld gaan worden en gaan we in gesprek over wat hiervoor nodig is. 

VUM is een programma dat de uitwisseling van matchingsgegevens tussen publieke en ook private bemiddelaars mogelijk maakt. Met als doel, zorgen dat bemiddelaars meer resultaten krijgen op hun zoekopdracht, of het nou gaat om vacatures of werkzoekenden. En daarmee geholpen worden in de bemiddeling van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Over regio- en organisatiegrenzen heen. Dit jaar vinden pilots plaats in verschillende regio’s om de werking van VUM te toetsen en de uitwisseling door te ontwikkelen. Zodat vanaf medio 2022 publieke en private bemiddelaars door heel Nederland op VUM kunnen aansluiten.

Naar boven    

Sessie 14: Van arbeidsmarkt- en scholingsinformatie naar advies en aanbod in het RMT in Noord-Nederland

Sprekers: Tamara Sloothaak - Regionaal adviseur onderwijs arbeidsmarkt SBB en Bettien Stiksma - Kwartiermaker regionaal Werkbedrijf
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, medewerkers RMT, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers van gemeenten en UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Kennis van de Inspiratiekaart van NRTO, MBO-raad, UWV en SBB is een voorwaarde
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, interactief, discussie.

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Dit praktijkvoorbeeld laat zien hoe in Noord-Nederland expertise is gebundeld om bovengenoemde inspiratiekaart te concretiseren richting een scholingsadvies en scholingsaanbod voor werkenden en werkzoekenden. We geven handvatten waar u relevante informatie kunt vinden voor uw regio en we gaan met u in gesprek om inspiratie op te doen, over hoe we scholing voor werkenden en werkzoekenden verder kunnen ontsluiten.

Naar boven

Sessie 15: Leven lang leren en ontwikkelen, dat gaat niet zomaar

Sprekers: Ingrid Berens - projectleider Leerwerkloket Midden-Brabant en Linda Meerbeek - beleidsontwikkelaar Economie & Arbeidsmarkt gemeente Tilburg
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur

Doelgroep: Voor professionals die nieuwsgierig genoeg zijn om anderen te motiveren ook nieuwsgierig te zijn
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Er wordt kort uitgelegd wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van talentontwikkeling en leven lang leren en waar mensen in de praktijk tegenaan lopen. Wat is leren en waar en hoe doet u dat?  
Type sessie: Kennisoverdracht, gebruiken stellingen en casuïstiek om interactief deel te nemen. We gebruiken casuïstiek van werkenden, werkzoekenden en ondernemers.  

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Een opdracht voor uzelf om leven lang ontwikkelen verder te brengen. Hoe wordt u die leerwerkambassadeur die we nodig hebben?

Al heel lang wordt leven lang leren gepropageerd, maar hoe dan? Altijd weer die tijdelijke regelingen of sectorfondsen en die knellende richtlijnen. Wanneer wordt het nu echt eens wat. De commissie Borstlap heeft advies uitgebracht, de SER heeft zich ermee beziggehouden en er komt een STAP regeling in 2022. Wat brengt ons dat verder? We helpen mensen misschien aan het werk vanuit een uitkering, maar hoe lang?
We delen de visie op de toekomst van leren en werken voor iedereen vanuit Midden-Brabant. En gaan in gesprek wat u en wij kunnen doen om hieraan bij te dragen.

Naar boven

Sessie 16: Praktijkleren met de praktijkverklaring combineren met Werkfit of baancreatie

Sprekers: Tim Oosterhuis - werkbegeleider DenHaagWerkt en Lisette Reuvers - adviseur Andersson Elffers Felix 
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV, medewerkers sociale ontwikkel/werkbedrijven, loopbaanbegeleiders onderwijsinstellingen, medewerkers leerwerkloketten
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Kennisdeling en praktijkvoorbeeld

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Hoe kunt u praktijkleren met de praktijkverklaring en Werkfittrajecten het beste combineren? Hoe sluit praktijkleren met de praktijkverklaring aan op een op maat gemaakte baan? In opdracht van de Programmaraad onderzocht Andersson Elffers Felix (AEF) wat de kansen en obstakels zijn in de combinaties tussen praktijkleren met de praktijkverklaring met Werkfit en baancreatie. Tijdens hun onderzoek spraken ze met landelijke partijen zoals de SBB en AWVN en met verscheidene professionals uit verschillende arbeidsmarktregio’s. 
 
In deze sessie licht Lisette Reuvers (AEF) de resultaten van het onderzoek toe, en ze deelt concrete adviezen met de aanwezigen. Tim Oosterhuis (DenHaagWerkt) kleurt in hoe deze combinaties worden vormgegeven in de praktijk, door te vertellen en te laten ervaren hoe DenHaagWerkt dat aanpakt. Daarnaast is er ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over de thema’s.

Naar boven

Sessie 17: Werken met de perspectiefcirkel van de UWV - een overheidsbrede maatwerkplaats

Sprekers: Maartje Kemme - senior beleidsadviseur SZW en Jaap van Dooren - coördinator maatwerkplaats UWV
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen 
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist 
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisdeling interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
We starten vanuit de praktijk met een concrete casus van UWV en gebruiken de perspectiefcirkel om tot een goede afweging te komen. De perspectiefcirkel is één van de methodieken die we in de maatwerkplaatsen gebruiken om te komen tot belangenafwegingen in complexe maatwerkzaken. In de maatwerkplaatsen werken we met de methodiek ‘Probleem Gestuurd Handelen’, om vanuit de praktijk bij te dragen aan het creëren van ruimte voor maatwerk. Met de methodieken voorkomen we dat maatwerk willekeur wordt. Maar we lossen niet alleen op: we zorgen voor signaal doorvoering en analyse, zodat we vanuit de praktijk bijdragen aan structurele verbeteringen, en voorkomen dat we elke keer hetzelfde probleem moeten oplossen. Nieuwsgierig? Dan zien we u graag in deze sessie.

Naar boven

Sessie 18: Kennissessie Werken naar Vermogen

Sprekers: Najia Loukili - trajectbegeleider en Arjan van Dam - psycholoog bij Orionis Walcheren
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 3 van 12.45 uur -13.45 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Kennisoverdracht 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
De sessie beschrijft een aanpak voor bijstandsklanten met psychische problemen en/of lage basisvaardigheden, waaronder licht verstandelijke beperking (LVB). De aanpak is gericht op begeleiding naar werk en betreft een sterk vernieuwende holistische aanpak startend bij een screening van de klantsituatie tot plaatsing bij een werkgever. Tijdens de sessie gaan we graag met u in gesprek over deze aanpak.

Naar boven

Sessie 19: Praktijkleren op Maat in Noord-Holland Noord

Pilot praktijkverklaring voor oud-leerlingen vso-pro onderwijs en andere jongeren in een kwetsbare positie in Noord-Holland Noord

Sprekers: Peer Scheepers - namens de St. Trigoon Westfriesland, coördinator arbeidsparticipatie bij Zowh@t en Ronald van Ammers - senior adviseur werkgeversdiensten bij Werkgeversservicepunt Noord-Holland Noord
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur - 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13. 45 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist. Indien nodig worden processen en procedures toegelicht aan de hand van voorbeelden of beeldmateriaal.
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen.

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Een workshop over de meerwaarde van project- en procesmatig samenwerken tussen gemeenten, Regionaal Werkbedrijf (RPA), het WerkgeversServicepunt en het VSO-Pro onderwijs op het terrein van 'Werk en Inkomen'.

Sinds 10 jaar voert het VSO-Pro onderwijs, inmiddels 400, participatietrajecten uit voor de 7 West-Friese gemeenten. Het vso en pro onderwijs Noord-Holland Noord krijgt daarnaast vanaf september 2021 de mogelijkheid om met het bedrijf waar de oud-leerlingen naartoe zijn uitgestroomd, ‘Praktijkleren op Maat’ op te starten. Gekoppeld aan extra ondersteuning, nazorg vanuit het VSO-Pro kunnen deze jongeren een mbo-erkende verklaring behalen, die ze vakinhoudelijk waardevoller maken voor het bedrijf, of bij een overstap kansrijker maken in de betrokken branche. 
De koppeling tussen de MBO Praktijkverklaring en de extra begeleiding vanuit het VSO-Pro kan leiden tot bestendiging van dienstverbanden.

Naar boven

Sessie 20: Hoe duale trajecten bijdragen aan snellere taalverwerving van inburgeraars - VERVALLEN

Sprekers: zodra de sprekers bekend zijn, wordt dat hier gepubliceerd.
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: Professionals binnen gemeenten of partners die zich op het niveau van uitvoering of beleid bezighouden met inburgering en/of werkgeversdienstverlening
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Enige kennis van de Wet Inburgering is noodzakelijk
Type sessie: Kennisoverdracht en gezamenlijk tot verdieping komen aan de hand van een praktijkvoorbeeld

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Vooruitlopend op de nieuwe Wet Inburgering 2021 hebben een aantal gemeenten geëxperimenteerd met duale trajecten om te onderzoeken wat goed werkt, voor wie en onder welke voorwaarden. Want tegelijk werken en leren blijkt een goed recept. Hoe kunt u als gemeente, werkgevers motiveren om met inburgeraars aan de slag te gaan in een duaal traject? Hoe betrekt u lokale netwerken en maatschappelijke organisaties? In deze sessie gaan we in op deze vragen en meer. Dat doen we aan de hand van expertise en een praktijkvoorbeeld. Daarnaast gaan we graag met u in gesprek over welke praktische tips en ervaring u heeft om tot verdieping te komen. Aan het einde van de workshop hebt u handvatten om dit toe te passen in de eigen praktijk.

Naar boven

Sessie 21: Drempelloos Doorstromen van dagbesteding naar werk én terug: de Amsterdamse praktijk

Sprekers: Annemiek Beemsterboer - strategisch adviseur bij Pantar en Renata Wieringa - projectmanager bij Cordaan
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: Iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisdeling interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Wat betekent het voor cliënten en medewerkers wanneer we voor hen de best passende plek vinden? Zowel voor een cliënt binnen de arbeidsmatige dagbesteding die meer kan en wil, als voor een SW-medewerker die het niet meer redt bij een werkleer-bedrijf. Cordaan en Pantar hebben dit onderzocht en vertellen graag over de hobbels die genomen zijn, die er nog steeds zijn en wat we hiervan kunnen leren. Het project Drempelloze Doorstroom komt aan bod maar ook ervaringen en initiatieven van de hedendaagse praktijk.

Naar boven

Sessie 22: Op werkbezoek bij werkgevers: hoe word je een goede matchmaker?

Een verkennend onderzoek naar wat gemeenten kunnen leren van het bedrijfsleven om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt duurzaam aan het werk krijgen. 

Sprekers: Barbara Heebels - senior projectleider Platform31, Willeke Heijligers - Medewerker arbeidsbemiddeling Gemeente Peel en Maas en Emre Can - junior projectleider Platform31
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur - 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: Klantmanangers en andere professionals die zich bezig houden met het maken van de match.
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen 
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Kennisdeling interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen  

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
In deze sessie staan we stil bij ‘wat werkt’ in het toeleiden van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt naar duurzaam werk. Dat doen we met sprekende voorbeelden uit het bedrijfsleven, en uit een gemeente die pioniert in een nieuwe rol van matchmaker. Op basis van een recent onderzoek van Platform31.
We gebruiken het concept van Twynstra Gudde over Tweebenig samenwerking om u uit te dagen om na te denken over wat ze in het voetbal ‘tweebenigheid’ noemen. Hoe zorgt u dat u als professional ook met links leert schieten? Oftewel: hoe zorgt u ervoor dat u niet alleen binnen uw organisatie uw taken uitvoert (het linkerbeen) maar juist ook naar buiten toe gericht bent en daar nieuwe samenwerkingen aangaat (het rechterbeen)? Zodat u echt goede matches kunt maken tussen werkgevers en werkzoekenden. En wat vraagt dit van de gemeentelijke organisatie en partners in het werkveld?

Naar boven

Sessie 23: Methodische arbeidsontwikkeling met Werkstap binnen regio West-Brabant

Sprekers: Marieke Besembun - Teamleider Trajectbegeleiding Arbeidsontwikkeling, Ron Dirken -Operationeel manager en Adrienne Ogier - Projectleider Werkgeversdienstverlening
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: Leidinggevenden, trajectbegeleiders, jobcoaches, consulenten, werkgeversadviseurs en klantmanagers
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Kennisdeling en uitwisseling ervaring

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In deze sessie krijgt u handvatten om praktijkleren op de werkvloer goed vorm te geven. Medewerkers in de praktijk met kleine stapjes een deel van een beroep aanleren en succesvol laten afronden met een MBO-Praktijkverklaring. Het proces wat wij zullen toelichten is gericht op de logistieke branche, maar kan ook prima toegepast worden in andere branches.

Naar boven

Sessie 24: Leren van de Monitor Werkgeverstevredenheid WSP’s
(Besloten sessie voor regionale projectleiders SUWI)

Sprekers: Tanja Willemsen - projectleider Werkgeversdienstverlening Programmaraad en Lianne Worrell - marktonderzoeker UWV
Te volgen in: ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: Projectleiders SUWI
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen 
Kennisniveau: Betrokken bij de Monitor Werkgeverstevredenheid WSP’s
Type sessie: Lerende evaluatie, kennisoverdracht, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op
De regionale resultaten zijn bekend van de Monitor Werkgeverstevredenheid WSP’s. Samen bekijken we de uitkomsten van het onderzoek en delen we ervaringen, goede voorbeelden en geleerde lessen uit het onderzoek. Ook kijken we vooruit. Hoe verdiept u deze resultaten in uw regio door in gesprek te gaan met een aantal werkgevers. En hoe gebruikt u deze input voor uw regionale uitvoeringsplan SUWI van 2022 (gemeenten en UWV).

Naar boven

Voor wie?

De Praktijkdag van de Programmaraad is bedoeld voor medewerkers van gemeenten, SW-bedrijven, UWV en partijen die actief zijn in de uitvoering van het regionale Werkbedrijf.

Wanneer?

Donderdag 11 november 2021 van 9.45 uur tot 15.00 uur met aansluitend een netwerkborrel. Inloop vanaf 9.00 uur.

Waar?

De Woonindustrie
Symfonielaan 1
3438EW Nieuwegein

Aanmelden

Aanmelden voor deze Praktijkdag is niet meer mogelijk. 

Beperkte deelname private partijen

Per sessie wordt een beperkt aantal private partijen toegelaten. Private partijen dienen hun inschrijving te beargumenteren. Uw inschrijving is pas definitief na acceptatie, u ontvangt uiterlijk 5 dagen voor de Praktijkdag een bevestiging van toelating.

Tot ziens op donderdag 11 november in De Woonindustrie in Nieuwegein!

Naar boven