Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitnodiging: Praktijkdag Programmaraad op 10 juni 2021

10 mei 2021

De Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt nodigt u van harte uit voor de Praktijkdag op 10 juni. Hoewel er versoepelingen zijn organiseren wij ook dit keer nog een online Praktijkdag. Er staat een gevarieerd programma voor u klaar met thema’s als werkgeversdienstverlening en werkzoekendendienstverlening en de regionale mobiliteitsteams, praktijkleren, publiek-private samenwerking en toeleiding naar werk van mensen psychische kwetsbaarheid. Het aantal plaatsen is beperkt.

Programma Praktijkdag

Stel een persoonlijk programma samen en bepaal in welke rondes u deelneemt en welke sessies u bijwoont. U heeft keuze uit 23 sessies. Er zijn vier rondes: ronde 1 van 9.45 - 10.45 uur / ronde 2 van 11.00 - 12.00 uur / ronde 3 van 12.45 - 13.45 uur / ronde 4 van 14.00 - 15.00 uur. Schrijf snel in want het aantal plaatsen per sessie is beperkt. Inschrijven voor een enkele workshop op de Praktijkdag die uw interesse heeft is ook mogelijk. Wilt u een ronde overslaan dan is dit mogelijk door het veld GEEN in de desbetreffende ronde te selecteren.

Voor wie, waar en wanneer is de Praktijkdag?

Overzicht van de sessies

 

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW

Sprekers: Programmaraad en het ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 100 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht en mogelijkheid tot het stellen van vragen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Tijdens deze sessie praat het ministerie van SZW samen met de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt u graag bij over de laatste ontwikkelingen en actualiteiten.
Naar boven

Sessie 2: Nieuwe banen in de Circulaire Hub van Pantar: successen en uitdagingen - VERVALLEN

Deze sessie is komen te vervallen
Naar boven

Sessie 3: Detachering als opstap naar regulier werk, praktijkvoorbeelden uit Den Bosch

Spreker: Yvette Heuvelmans-van Bockel - werkconsulent team Plaatsen & uitstroom WeenerXL
Te volgen in: ronde 1 van 9.45-10.45 uur en ronde 2 van 11.00-12.00 uur 

Doelgroep: professionals die concreet betrokken zijn bij het plaatsen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het kader van de Participatiewet.
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: beschikken over kennis van de Participatiewet
Type sessie: kennisoverdracht, praktijkvoorbeelden, kennisdeling 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
De sessie is gericht op de voordelen van detacheren als opstap naar een reguliere baan (met LKS). De werkwijze van WeenerXL wordt toegelicht en aan de hand van praktijkvoorbeelden worden deelnemers geïnspireerd om hiermee (meer) aan de slag te gaan. Het doel is om samen met andere professionals de ervaringen op dit gebied te delen en te laten zien dat detacheren een mooie opstap kan zijn. 
Naar boven

Sessie 4: Inclusieve technohubs en de kracht van de regio

Sprekers: Leendert Bos en William Graat - Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT)
Te volgen in: ronde 1 van 9.45-10.45 uur 
    
Doelgroep: management, beleidsadviseurs, managers innovatie, managers werkgeversdiensten e.a. 
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist 
Type sessie: kennisoverdracht, kennisdeling, interactie en gezamenlijk tot verdieping komen 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In deze sessie delen we onze ervaring met het ontwikkelen van de eerste technohub voor inclusieve technologie in de regio Apeldoorn. We gaan in op kritische succesfactoren en op de uitdaging om dit kansrijke format te bouwen en uit te rollen, in nauwe samenwerking met bedrijven, onderwijs en overheid in de regio. We geven aan hoe technologie een brug kan slaan tussen bedrijven die gekwalificeerd personeel zoeken en/of willen behouden, en mensen met een arbeidsbeperking die graag aan het werk gaan. We gaan graag in gesprek met deelnemers over behoeften en kansen in hun regio, en in relatie tot een of meer sectoren. En hoe u kunt aansluiten op lopende initiatieven. 
Graag geven wij u concrete handvatten mee. 
Naar boven

Sessie 5: Aan de slag met REACT-EU en ESF+

Spreker: Gerard Slotema - projectleider invoering ESF+ SZW UVB 
Te volgen in: ronde 1 van 9.45-10.45 uur en ronde 2 van 11.00-12.00 uur
 
Doelgroep: ESF coördinatoren gemeenten, beleidsmedewerkers, O&O fondsen, pro vso instellingen 
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: Weten wat ESF is
Type sessie: kennisdeling en idee vorming 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In deze sessie wordt uitleg gegeven over de extra middelen (REACT-EU) die in het kader van de COVID crisis aan ESF programma zijn toegevoegd. Er wordt antwoord gegeven waaraan deze middelen kunnen worden besteed, de focus ligt op de begeleiding en opleiding voor kwetsbare werkenden en werkzoekenden, wie deze middelen kunnen aanvragen en aan welke voorwaarde u moet voldoen. Daarnaast ook een vooruitblik naar het uitgestelde ESF+ 2021-2027 programma. 
Naar boven

Sessie 6: Uniformering Loonwaarde, één methode voor loonwaardebepaling

Sprekers: Vincent Braun - programmamanager AKC, Hans Koemans – projectleider ISZW en Ivo Kuijpers - programmamanager Blik op Werk
Te volgen in: ronde 2 van 11.00-12.00 uur en ronde 3 van 12.45-13.45 uur     

Doelgroep: loonwaardedeskundigen, beleidsmakers en managers (gemeenten, UWV en SW-bedrijven)
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: basiskennis over loonwaarde is vereist. Er wordt uitleg gegeven over de uniforme methode en het nieuwe stelsel met certificeren, registreren en toezicht. 
Type sessie: kennisoverdracht, kennisdeling, interactief en discussie. 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Een workshop waarin inzicht in de uniforme methode voor het bepalen van de loonwaarde vanaf 1 juli 2021 wordt gegeven. Wat verandert en wat blijft hetzelfde. U verkrijgt kennis over het systeem van opleiden, (her)certificeren, registreren en toezicht. Daarnaast wordt ingegaan op de verhoogde eisen ten aanzien van de uitvoering, de rol van de loonwaardedeskundige als onafhankelijke professional die de loonwaardebepaling uitvoert en de mogelijkheden die het hanteren van één uniforme methode de gemeenten biedt om onafhankelijk van de regio een keuze te maken. Na afloop van de workshop kunt u de implicaties van de uniformering vertalen naar uw organisatie.
Naar boven

Sessie 7: Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens: pilots 

Sprekers: Hans van Alebeek - projectleider pilots VUM vanuit de VNG en Minke Verkerk - programmamanager VUM vanuit SZW plus bemiddelaars die deelnemen aan een pilot van VUM-gegevensuitwisseling  
Te volgen in: ronde 3 van 12.45-13.45 uur en ronde 4 van 14.00-15.00 uur

Doelgroep: management, beleid en uitvoering betrokken bij matching op de arbeidsmarkt.  
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifieke kennis vereist
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, interactief

Wat levert het  volgen van deze sessie op?  
Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens (VUM) is een programma dat de uitwisseling van matchingsgegevens tussen publieke en ook private bemiddelaars mogelijk maakt. Om te zorgen dat bemiddelaars meer resultaten in beeld krijgen op hun zoekopdracht, of het nou gaat om vacatures of werkzoekenden. En daarmee geholpen worden in de bemiddeling van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Over regio- en organisatiegrenzen heen. Dit jaar vinden pilots plaats in verschillende regio’s om de werking van VUM te toetsen en de uitwisseling door te ontwikkelen. Zodat in 2022 publieke en private bemiddelaars door heel Nederland op VUM aan kunnen sluiten. In deze sessie vertellen deelnemers aan één of meer pilots over hun eerste ervaringen in de praktijk.    
Als u deze sessie hebt gevolgd, weet u wat VUM is, wat VUM gaat betekenen voor de werkgevers- en werkzoekendendienstverlening in de praktijk, welke pilots plaatsvinden en wat de eerste ervaringen uit de pilots zijn. 
Naar boven

Sessie 8: Eva.RMT instrumentengids voor crisisdienstverlening: overzicht en inzicht in instrumenten voor Regionale MobiliteitsTeams (RMT’s) voor de crisisdienstverlening

Sprekers: Edwin Boender, Rob Daamen, Anja den Braber, Saskia Laarman
Te volgen: ronde 1 van 09.45-10.45 uur 

Doelgroep: professionals in de arbeidsmarktregio’s, kwartiermakers en operationeel coördinatoren die verantwoordelijk/betrokken zijn bij het voorbereiden, implementeren en uitvoeren van de crisisdienstverlening in regionale mobiliteitsteams.
Maximaal aantal deelnemers: 50 personen
Kennisniveau: kennis van het sociaal domein en werk & inkomen specifiek en ontwikkelingen werkdomein  
Type sessie: kennisoverdracht algemeen onderdeel modernisering werkdomein, werklandschap en instrumentengids Eva.RMT, demo, praktijkvoorbeelden RMT West-Brabant en Haaglanden, interactief, discussie en vragen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In deze sessie wordt ingegaan op de mogelijkheden van en ervaringen met de regionale menukaart Eva.RMT. Dit is een instrumentengids voor crisisdienstverlening en een digitale ondersteuningstool om het aanbod aan trajecten voor de werkzoekendendienstverlening in kaart te brengen. Door middel van filters en zoekfuncties kunnen professionals in de uitvoering in één oogopslag zien welke instrumenten beschikbaar zijn voor een specifieke werkzoekende. In het kader van de crisisdienstverlening is afgesproken dat het aanbod aan trajecten van gemeenten, UWV, vakbonden, SBB, scholing, MBO praktijkleren en vakbonden op regionaal niveau wordt ontsloten voor de professionals werkzaam in het regionale mobiliteitsteam. Met Eva.RMT wordt een platform aangeboden waar de RMT’s en de landelijke partners hun instrumenten overzichtelijk en inzichtelijk kunnen plaatsen, kunnen zoeken en filteren naar de juiste doelgroep, thema of tegel in het werklandschap.
Naar boven

Sessie 9: De kracht van PPS in alle regionale programma’s en ministeriele regelingen

Sprekers: Sharon Peters - projectleider alliantie Samen werken voor werk en gastsprekers publiek en privaat van regionale samenwerkingsverbanden 
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 – 10.45 uur 

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisdeling, inspireren, interactief, discussie

Wat levert het volgen van deze sessie op?
De laatste jaren zijn vele programma’s en regelingen vanuit het Ministerie beschikbaar gesteld aan de regio voor het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Wij bieden een helder overzicht van alle regelingen, de ambities daarachter en hoe PPS steeds verder vervlochten raakt in een regionale aanpak. Met twee prachtige voorbeelden van publiek private samenwerking, welke aan bod zullen komen tijdens deze sessie, hoort u de lessons learned en krijgt u concrete handvatten hoe samenwerking met publieke èn private partijen tot een PLUS op de werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening leidt en waarmee vraag en aanbod effectief bij elkaar brengt. 
Naar boven

Sessie 10: Grote digitale werving en selectie gedurende Covid-19: Praktijk Primark en Rijnmond en wat we daarvan voor de toekomst kunnen leren

Sprekers: Anet Daverveld - regionaal accountmanager, Anastasia Toftoul - recruiter gemeente Rotterdam, Natashia Gooswit - adviseur werkgeversdienstverlening WSPR Rijnmond, Hettie Mitchell - Recruitment Event & Retail Support Manager, Hassan Kaddouri - landelijk adviseur Werkgeversdienstverlening LWSP UWV en Mary van de Looij - adviseur Schakelpunt Landelijke Werkgevers 
Te volgen in: ronde 2 van 11.00-12.00 uur en ronde 3 van 12.45-13.45 uur

Doelgroep: Gemeentelijke en UWV klantmanagers, adviseurs werkgeversdienstverlening, recruiters, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: Kennis van bemiddeling en werkgeversdienstverlening wenselijk 
Type sessie: praktijkvoorbeeld 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Primark en Regio Rijnmond (UWV en Gemeente) gaan in op hoe zij ten tijde van de lockdown digitaal honderden kandidaten een kans richting werk hebben geboden en wat we daarvan kunnen leren voor de toekomst.

Winkels dicht en geen mogelijkheden om kandidaten live te werven en te ontmoeten. En toch de opening van een Primark vestiging voorbereiden waarbij het zwaartepunt ligt op de werving van meer dan 100 nieuwe medewerkers uit de doelgroepen van gemeenten en UWV.
Hoe regelt u dat dan onderling, hoe communiceert u met elkaar? Hoe selecteert het WSP kandidaten voor de banen terwijl zij niet live kunnen afspreken en hen niet live kunnen ondersteunen bij bijvoorbeeld sollicitatie. Hoe heeft Primark de sollicitatieprocedure geheel digitaal vormgegeven? Wat ging goed en wat moest aangepast worden?

De oplossingen en creativiteit in werving en selectie laten zien dat ook digitaal veel mogelijk is. Interessant tijdens de lockdown, maar kunnen we er ook wat van leren voor de toekomst, regionaal en vanuit landelijk perspectief?
Naar boven

Sessie 11: Workshop: Baanbrekend Drechtsteden bestaat 10 jaar!

Sprekers: Ronald Vonk - Manager Baanbrekend Drechtsteden bij Sociale Dienst Drechtsteden van Sociale Dienst Drechtsteden, Roel Meijer - Manager Werkgeversdienstverlening bij UWV, Rogier Schweitzer - Principal Salesmanager bij Randstad
Te volgen in: ronde 2 van 11.00-12.00 uur en ronde 4 van 14.00-15.00 uur

Doelgroep: Professionals werkgeversdienstverlening, Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Praktijkvoorbeeld en kennisoverdracht

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In april dit jaar is Werkgeversservicepunt Baanbrekend Drechtsteden 10 jaar jong geworden. Een prachtige mijlpaal! Inmiddels is deze samenwerking in de Drechtsteden, tussen Randstad, UWV en de Sociale Dienst Drechtsteden, niet meer weg te denken. Elke dag werken we er keihard aan om het voor opdrachtgevers zo makkelijk mogelijk te maken om mensen, vaak met een verminderde loonwaarde, aan het werk te helpen en hen zo nieuwe perspectieven te geven. Een prachtige boodschap die na 10 jaar nog staat als een huis. 

Deze sessie geeft op interactieve wijze u een beeld en geluid waarom en hoe deze succesvolle publiek private samenwerking in het economisch getij van de afgelopen 10 jaar altijd relevant is gebleven en zal blijven, onder andere door nauwe samenwerking met “Kickstart” het regionaal mobiliteitsteam van Drechtsteden. 
Naar boven

Sessie 12: Kansrijk, het portal richting werkzoekenden in de AMR Groningen

Sprekers: Michel Dammer - versneller bij Werk in Zicht, Theo Laan - senior adviseur Werkgeversdiensten bij UWV en Hillie Bloemhof - projectcoördinator Kansrijkberoep bij Werk in Zicht
Te volgen in: ronde 2 van 11.00-12.00 uur

Doelgroep: beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV, accountmanagers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen 
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist, wel interesse in hoe je werkzoekenden geclusterd van informatie kunt voorzien
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling  interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Een inzicht in hoe we in de AMR Groningen onze doelgroep werkzoekenden via het kanaal “Kansrijk” bedienen. We hebben een TV Studio, website voor omscholing, website voor online leren, de LinkedIn banenmarkt en twee platformen in ontwikkeling die we allemaal aanbieden onder de noemer kansrijk. Deelname aan deze workshop geeft u inzichten hoe wij werkzoekenden via één kanaal voorzien van alle informatie en hoe we de koppeling maken tussen al deze kanalen. Doel van ons kansrijk kanaal is om de werkzoekenden op een laagdrempelige en herkenbare wijze continu bedienen.
Naar boven

Sessie 13: Regionale mobiliteitsteams gaan los!

Sprekers: Camiel Jansen - programmamanager crisisdienstverlening SZW, Remco Terpstra - coördinerend projectleider en senior adviseur SZW en Sharon Smit - kwartiermaker voor het RMT in de regio Midden Utrecht
Te volgen in: ronde 3 van 12.45-13.45 uur 

Doelgroep: medewerkers uitvoeringsorganisaties van crisisdienstverlening in de arbeidsmarktregio’s (gemeenten, UWV, werknemersorganisaties, werkgeversorganisaties, SBB en onderwijsinstellingen in het mbo en hoger onderwijs)
Max aantal deelnemers: 100 personen
Kennisniveau: beperkte kennis van arbeidsmobiliteit en crisisdienstverlening 
Type sessie: presentatie over het opzetten van een regionaal mobiliteitscentrum en de werking daarvan.

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
De deelnemers hebben kennis opgedaan over de dienstverlening van een regionale mobiliteitscentrum en de samenwerking met de andere partners. Er is veel ruimte voor interactie en vragen.
Naar boven

Sessie 14: Samenwerking GGZ Rivierduinen en gemeente Zoetermeer, actief naar werk; het proces en de werkafspraken die werken!

Sprekers: Nico Goedhart – GGZ Rivierduinen, Carin Wouters – GGZ Rivierduinen en Debby van den Berg – De Binnenbaan gemeente Zoetermeer
Te volgen in: ronde 1 van 9.45-10.45 uur en ronde 2 van 11.00-12.00 uur 

Doelgroep: jobcoaches, klantconsulenten, IPS coaches, persoonlijk begeleiders, allen die betrokken zijn bij de uitvoering van mensen met een psychische kwetsbaarheid naar werk.
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: ervaring in de praktijk is een pre.
Type sessie: Kennisdeling; hoe werkt onze samenwerking, welke afspraken, welke valkuilen en welke resultaten. Werkproces is beschikbaar. Aanvullend mogelijkheden tot vragen stellen, verdieping en of discussie.

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
In deze sessie wordt inzicht gegeven in de werkwijze samenwerking GGZ en Werk in de gemeente Zoetermeer. Het doel van deze werkwijze is het tegen gaan van dubbele inzet vanuit de gemeente Zoetermeer team NAB en GGZ Rivierduinen bij het begeleiden van kandidaten met GGZ ondersteuning naar werk. Hoe komt u tot afspraken omtrent taken, rollen en regievoering?

De resultaten in Zoetermeer:
•    Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over wie wanneer de regie voert daar waar er 2 (of meer) partijen zijn betrokken bij een kandidaat.
•    Elke organisatie heeft 1 aanspreekpunt aangewezen daar waar het GGZ en Werk betreft.
•    De processen met betrekking tot uitwisseling van informatie zijn gestandaardiseerd en werken naar tevredenheid.
•    Casusbespreking breed (niet alleen IPS maar ook ander kandidaten die bij GGZ en Werk bekend zijn) wordt nu opgepakt.
In Zoetermeer kunnen we spreken van een vergaande integrale mooie vorm van samenwerken. De processen worden nu vastgelegd en in de organisaties geïmplementeerd en doorgegeven aan de andere partners in de regio.
Naar boven

Sessie 15: Werkplein TV - Innovatief contact met werkgevers en werkzoekenden - VERVALLEN

Sprekers: Myrthe Steens - presentatrice Werkplein TV, Ivo Meddeler - razende reporter Werkplein TV en Joost Hekkelman - projectleider Werkplein TV 
Te volgen in: ronde 3 van 12.45-13.45 uur en ronde 4 van 14.00-15.00 uur

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, interactief, discussie.

Wat levert het volgen van deze sessie op?
En ineens konden we geen fysieke evenementen meer organiseren, geen meet & greets, geen werkgeverslunches… Voor ons als Werkgevers adviseurs was dat al heel beperkend, laat staan voor werkzoekenden. Een wild plan ontstond: Werkplein TV voor werkgevers én werkzoekenden.
Sinds vorig jaar maken we hét online TV programma voor en over de Twentse arbeidsmarkt. Elke 3 weken gaan collega's Myrthe en Ivo naar interessante bedrijven, geven actuele informatie over de arbeidsmarkt en hebben boeiende tafelgasten in de studio. Elke aflevering sluiten we af met vacature-pitches door werkgevers. 
In deze sessie bespreken we welke stappen we moesten nemen, hoe we Werkplein TV maken en waardoor de kijkcijfers boven verwachting zijn. Ook bespreken we hoe, met een beetje lef, verborgen talent bij collega’s in te zetten is. 
Naar boven

Sessie 16: Detacheren, coaching & rendement

Sprekers: Martijn Feddema - HR Adviseur, Jolanda Hofstra - manager Detachering & Coaching bij Sociaal werkbedrijf Empatec
Te volgen in: ronde 3 van 12.45-13.45 uur en ronde 4 van 14.00-15.00 uur 

Doelgroep: SW bedrijven/Gemeenten, beleidsadviseurs, jobcoaches en UWV
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: HBO niveau, er worden begrippen gebruikt die algemeen bekend zijn in het werkveld. 
Type sessie: praktijkvoorbeeld en kennis delen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Detacheren werkt. Coaching werkt. Wat draagt het bij en wie heeft er het meest aan? Met deze sessie nemen we u mee op de reis die de medewerker bij Empatec maakt vanaf binnenkomst. 
Naar boven

Sessie 17: Mbo-certificaten

Sprekers: Louis Rutten - beleidsadviseur SBB en Annemiek Haneveld - projectmanager SBB
Te volgen in: ronde 3 van 12.45-13.45 uur en ronde 4 van 14.00-15.00 uur

Doelgroep: gemeente, klantmanagers, UWV, RMT’s, LWL, werkgevers
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: beginners 
Type sessie: kennisoverdracht, goed voorbeeld, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Deze sessie geeft zicht op welke mogelijkheden het mbo biedt voor werkenden en werkzoekenden. Wat een mbo-certificaat is en welke certificaten geschikt zijn voor omscholing naar kansrijke sectoren (inspiratiekaart). Verder wordt er informatie gegeven zoals voor wie het geschikt is, hoe de bekostiging verloopt en wat kandidaten eraan hebben. Tot slot leert u hoe nieuwe certificaten aangevraagd kunnen worden voor kansrijke sectoren.
Naar boven

Sessie 18: Inkoop en aanbesteding praktijkleren in het mbo door het RMT  - VERVALLEN

Sprekers: Marcelle Breemans - procesmanager Divosa en Gerlinde Scheper - projectleider praktijkleren Programmaraad
Te volgen in: ronde 1 van 9.45-10.45 uur en ronde 3 van 12.45-13.45 uur

Doelgroep: voor professionals die te maken hebben met inkoop en/of aanbesteding van scholing binnen aanvullende crisisdienstverlening
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: is op de hoogte van de inzet van scholing binnen de aanvullende crisisdienstverlening
Type sessie: kennisoverdracht en kennisdeling  

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Inzicht in het hoe en wat, gericht op inkoop en aanbesteding van scholing binnen de kaders van:
1.    De tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19 
2.    De praktische mogelijkheden in de arbeidsmarktregio 
Na deze sessie hebt u handvatten over hoe u scholing gaat inkopen of aanbesteden.  
Naar boven

Sessie 19: In gesprek met 2 regio’s over aanpak jeugdwerkloosheid

Sprekers: Petra Helming - programmamanager regio Achterhoek en Marc Bevers - programmamanager regio Midden-Brabant
Te volgen in: ronde 1 van 9.45-10.45 uur en ronde 2 van 11.00-12.00 uur 

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist 
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisdeling  interactief, discussie 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In deze sessie gaan we in gesprek met 2 arbeidsmarktregio’s over hun aanpak jeugdwerkloosheid. Het doel van deze sessie is inzicht krijgen in de succesfactoren en uitdagingen waar deze regio’s mee te maken hebben in de aanpak van jeugdwerkloosheid en uitwisseling van kennis en ervaringen over de aanpak jeugdwerkloosheid. Er is specifiek aandacht voor samenwerking in de regio en de sprekers delen allebei een instrument/aanpak die in hun regio goed werkt. 
Naar boven

Sessie 20: Praktische uitvoering van werkzoekendendienstverlening mét de uitzendbranche

Sprekers: Frank Lenferink - accountmanager gemeente Oldebroek en Nick van Bruggen - uitzendbureau NXPD
Te volgen in: ronde 4 van 14.00-15.30 uur

Doelgroep: uitvoering gemeente en UWV, uitzendbranche 
Maximaal aantal deelnemers: 70 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisdeling  interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Onderzoek toont aan dat uitzendwerk een significante bijdrage kan leveren bij de opstap naar duurzaam werk. Toch gebeurt in de praktijk nog onvoldoende. Door bijvoorbeeld koudwatervrees of aannames. Een gemiste kans om werkzoekenden aan werk te helpen. Tijdens de sessie nemen een trajectbegeleider van de gemeente Oldebroek en de manager van een uitzendbureau u mee in de samenwerking zoals die is vormgegeven. Hoe hebben deze partijen elkaar versterkt? Tegen welke mogelijkheden en welke obstakels lopen zij aan? Wat gaat er goed? En wat kan beter of anders? Hoe kan uitzendwerk een rol spelen in de stap naar duurzaam werk? Wat gebeurt er al in de praktijk en kan dit nog vaker/anders ingezet worden? Wat is nodig aan besluitvorming en inrichting van de processen?  Dankzij de praktische tips en ervaringen kunt u de vertaling maken naar de samenwerking in de eigen regio. 
Naar boven

Sessie 21: In gesprek over zelfmoordgedachten

Sprekers: Iris Zuidweg, Trainer en Adviseur bij 113 Zelfmoordpreventie 
Te volgen in: ronde 1 van 9.45-10.45 uur en ronde 2 van 11.00-12.00 uur 

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: online 25 personen
Kennisniveau: geen voorkennis vereist. Wel aan te bevelen is het vooraf maken van deze gratis online training van 1 uur
Type sessie: kennisdeling interactief, plenaire gespreksoefening  

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Een workshop waarin u concrete handvatten krijgt aangereikt om zonder schroom een gesprek te voeren over wanhoop en zelfmoordgedachten. U kunt terplekke testen hoe het is om verantwoord (en gefaseerd) door te vragen en leert wat daarin de grens is. Er wordt stilgestaan bij wanneer en hoe u kunt doorverwijzen naar verdere hulp.
Naar boven

Sessie 22: Gewoon doen! In gesprek met ruim 100 werkgevers over het aan het werk krijgen en houden van mensen die buitenspel staan

Spreker: Renate Westdijk
Te volgen in: ronde 3 van 12.45-13.45 uur en ronde 4 van 14.00-15.00 uur 

Doelgroep: Iedereen van het regionaal Werkbedrijf  die overweegt om ‘echt’ in contact te willen treden met werkgevers over hun bevindingen als het gaat om mensen aan het werk krijgen en houden die buitenspel staan. 
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: Enige kennis van het reilen en zeilen bij werkgevers is gewenst.
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, inspireren en kennisdeling

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Binnen de arbeidsmarktregio Drenthe is vanuit Perspectief op Werk een tussenpersoon benoemd. Deze tussenpersoon wordt aangestuurd door VNO NCW MKB Noord, één van de leden van het Regionaal Werkbedrijf Drenthe. Werkgevers kunnen zich melden als er zaken zijn die niet lekker lopen als het gaat om aan het werk krijgen en houden van mensen die een tijdje buitenspel staan. Omdat de telefoon niet roodgloeiend stond is gekozen voor een proactieve aanpak en zijn ruim 100 werkgevers gebeld. Tussentijds is er een online lunch georganiseerd om werkgevers met elkaar in contact te brengen over hun vraagstukken.  De uitkomsten en het advies (absoluut geen klanttevredenheidsonderzoek van het WSP) worden aangeboden aan de bestuurders van het Regionaal Werkbedrijf. In deze sessie wordt u meegenomen in de aanpak en de uitkomsten van de belronde. 
Naar boven

Sessie 23: Heroriëntatie omscholing tbv nieuwe onderneming, baan of bijbaan

Te volgen in: ronde 4 van 14.00-16.00 uur 

Doelgroep: betrokkenen bij leerkwerkloket, regionale mobiliteitsteams en vertegenwoordiging zelfstandigen 
Maximaal aantal deelnemers: onbeperkt
Kennisniveau: bekend met het thema heroriëntatie zelfstandigen
Type sessie: kennisdeling interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In het kader van Heroriëntatie zelfstandig ondernemers is op 10 juni de themabijeenkomst: Heroriëntatie omscholing tbv nieuwe onderneming, baan of bijbaan. Wat zijn de kanssectoren en hoe is de relatie met WSP’s en RMT’s? Tijdens de bijeenkomst is er veel ruimte om ervaring uit te wisselen.

Voor wie?

De Praktijkdagen van de Programmaraad zijn bedoeld voor medewerkers van gemeenten, SW-bedrijven, UWV en partijen die actief zijn in de uitvoering van het regionale Werkbedrijf.

Wanneer?

Donderdag 10 juni 2021 van 9.45 uur tot 15.00 uur.

Waar?

De sessies vinden plaats via Zoom.

Aanmelden

Aanmelden voor deze Praktijkdag is niet meer mogelijk.

Deelname aan de Praktijkdag is kosteloos. We werken met een wachtlijst en vragen daarom aandacht voor het volgende. Het maximaal aantal deelnemers is beperkt. Mocht blijken dat u na aanmelden onverhoopt toch niet kunt deelnemen, geef dit dan tijdig door. Zo kan mogelijk iemand anders uw plaats innemen.

Beperkte deelname private partijen

Per sessie wordt een beperkt aantal private partijen toegelaten. Private partijen dienen hun inschrijving te beargumenteren. Uw inschrijving is pas definitief na acceptatie, u ontvangt uiterlijk 5 dagen voor de praktijkdag een bevestiging van toelating.

Naar boven