Overslaan en naar de inhoud gaan

UWV en gemeenten over overgang WW naar bijstand

28 mei 2020

Tijdens de Week van de Praktijk spraken UWV en gemeenten over de overgang WW naar bijstand

In de maand april schoot het aantal bijstandsaanvragen omhoog. De teller stond op bijna 75.000 aanvragen in een maand. Wat we leerden van de vorige crisis, is dat 6% van de aanvragers na hun WW-periode aanklopt bij de gemeente voor een uitkering. Wanneer je je baan en inkomen verliest, is dat vaak een ingrijpende gebeurtenis. Dat geldt ook zeker voor wie na de WW-periode via het UWV beroep moet doen op een bijstandsuitkering via de gemeente. Wanneer gemeenten en UWV in aanloop naar zo’n overgangsmoment van WW naar bijstand goed samenwerken, hoeft lang niet iedereen bijstand aan te vragen. Tijdens de Week van de Prakijk van de Programmaraad vertelden Alex Hallema (UWV) en Martine Smit (Rijnvicus gemeente Alphen aan de Rijn) hoe zij hiervoor met gemeenten een Toolkit Max WW ontwikkelden.

Die Toolkit Max WW is een soort menukaart voor samenwerking. Gemeenten kiezen daaruit wat ze kunnen gebruiken in de samenwerking met de eigen arbeidsmarktregio. Zo bevat de toolkit bijvoorbeeld voorbeelden van werkprocessen, communicatie- en informatiemateriaal en juridische stukken uit verschillende gemeenten, licht Martine Smit toe. Alle bestanddelen kunnen bijdragen aan effectieve samenwerking. ‘Natuurlijk is er ook oog voor alle onderlinge accenten en verschillen’, voegt Alex Hallema toe, ‘Het is wel de bedoeling om fitting practices aan te bieden in plaats van alleen best practices. Wie zelf een mooi voorbeeld heeft uit de gemeentepraktijk voor in de toolkit mag dat altijd mailen. Voegen we dat toe’.

In de praktijk van de gemeente Alphen aan de Rijn is in de samenwerking bewust gekozen voor regie bij UWV in de route naar werk vanuit een WW-uitkering. ‘Tegelijkertijd bieden we diegene als gemeente wel allerlei diensten aan die helpen in de ontwikkeling naar werk of die drempels naar werk wegnemen. Denk bijvoorbeeld aan een financiële check. Als iemands inkomen achteruit gaat kijken we met diegene naar de financiële situatie en regelingen die misschien van toepassing zijn. Met die ondersteuning voorkomen we zorgen. Mensen kunnen zich dan goed richten op het vinden van werk’, vertelt Martine Smit. In de praktijk voert het UWV werkgesprekken met WW’ers bij de gemeente zodat bij bijvoorbeeld sociale problematiek meteen contact kan zijn met de juiste afdeling binnen de gemeente.  

De deelnemers van deze sessie willen graag meer weten over de Toolkit Max WW en de samenwerking tussen UWV en gemeenten. Lang niet iedereen ziet de eigen praktijk meteen als een vruchtbare bodem voor zo’n samenwerking. Gemeenten verschillen immers flink van elkaar. Alex Hallema herkent dat wel maar benadrukt tegelijkertijd dat het belangrijk is om te kijken wat je nu als gemeente al wel samen kunt oppakken. Als hij de deelnemers vraagt naar hun huidige samenwerkingsinitiatieven komt er al best wat los. Bijvoorbeeld wat er nu op verschillende plekken in het land gebeurt rondom de coronamaatregelen en hoe men zich in gemeenten voorbereidt op de periode daarna.

De deelnemers van deze sessie van de Week van de Praktijk van de Programmaraad hebben in ieder geval veel stof tot nadenken en napraten. Wie inzichten daaruit of iets anders met de organisatie wil delen hierover, is van harte welkom om contact op te nemen. Lees hier een uitgebreid verslag met vragen en antwoorden uit de sessie.

 Gezamenlijke dienstverl UWV en gemeenten aan werkzoekenden die dreigen door te stromen van WW naar bijstand