Overslaan en naar de inhoud gaan

Week van de Praktijk: 25 - 28 mei

07 mei 2020

Van 25 mei - 28 mei organiseert de Programmaraad de Week van de Praktijk. Dagelijks worden er vier digitale sessies aangeboden met thema’s als werkzoekendendienstverlening, werkgeversdienstverlening, samenwerking in de keten en tussen domeinen, gegevensuitwisseling en samenwerking in de coronatijd. De Week van de Praktijk heeft net als de Praktijkdagen als doel om onder meer via praktijkvoorbeelden de uitvoering te ondersteunen en te inspireren.

Programma

Stel uw persoonlijke programma samen en bepaal welke sessies u wilt volgen. Om de mogelijk tot interactie te behouden is het aantal plaatsen per sessie beperkt. De sessies vinden plaatst via het platform Zoom en zullen worden opgenomen. 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft gekeken naar de belangrijkste privacyaspecten van videobel-apps waaronder Zoom. De Programmaraad maakt gebruik van een betaald account, waarbij verstuurde gegevens versleuteld worden zodat derden er niet bij kunnen. I.v.m de ontwikkelingen op het gebied van privacy wordt geadviseerd om de laatste versie van de Zoom te gebruiken, versie 5.

TIJDEN MAANDAG 25 mei DINSDAG 26 mei WOENSDAG 27 mei DONDERDAG 28 mei
9.30u - 10.30u Sessie 16: Beschut werk ’s-Hertogenbosch: voortraject en intensieve samenwerking UWV Sessie 6: Organiseer nu in één klap de samenwerking met alle externe dienstverleners professioneel en resultaatgericht Sessie 7: Open hiring – of waarom je als werkgever de deuren wijd openzet Sessie 1: In gesprek met SZW en de Programmaraad
11.00u - 12.00u Sessie 9: Hoe transparantie topprioriteit krijgt in de regio Zwolle Sessie 10: Hulploket voor ondernemers in Coronatijd Sessie 8: Amersfoort vergroot kans op duurzaamheid door inzet Trajectbeleider Baan Sessie 2: Fact based inspelen op trends & ontwikkelingen: op vernieuwende wijze meer plaatsingen genereren bij Albert Heijn
13.00u - 14.00u Sessie 3: Gezamenlijke dienstverlening UWV en gemeenten aan werkzoekenden die dreigen door te stromen van WW naar bijstand Sessie 11: Achterhoek sorteert voor op de toekomst Sessie 12: Peercoaching, ervaringsdeskundigheid als krachtig reintegratie- en participatie-instrument Sessie 5: Publiek-private samenwerking in coronatijd
14.30u - 15.30u Sessie 4: Kennis en praktijk: mensen met psychische beperkingen toeleiden naar werk Sessie 14: Route Arbeid: rijp voor heel Nederland Sessie 15: Alles over de preferente werkwijze LKS doelgroep banenafspraak Sessie 13: Succesvol samenwerken in de arbeidsmarktregio

 

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW

Sprekers: Programmaraad en Yvonne Wijnands ministerie van SZW
Te volgen: donderdag 28 mei van 9.30 – 10.30

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 35 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht en mogelijkheid tot het stellen van vragen

Omschrijving
Sinds de laatste Praktijkdag op 12 maart is er veel veranderd. Vanwege corona heeft het kabinet verschillende maatregelen genomen in het kader van het noodpakket banen en economie. NLwerktdoor.nl, een initiatief van Perspectief op Werk is gelanceerd. Maar er gebeurt ondertussen nog veel meer in het kader van de Participatiewet en de wet Banenafspraak. Tijdens deze sessie praat het ministerie van SZW samen met de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt u graag bij over de laatste ontwikkelingen en actualiteiten.
Naar boven

Sessie 2: Fact based inspelen op trends & ontwikkelingen: op vernieuwende wijze meer plaatsingen genereren bij Albert Heijn 

Sprekers: Rick Meisters en Ouafa Gambou - Lead Inclusiviteit Albert Heijn,  Mary van de Looij - adviseur Schakelpunt Landelijke Werkgevers Programmaraad, Rim Martens - interne jobcoach
Te volgen: donderdag 28 mei van 11.00 – 12.00 uur

Doelgroep: werkgeversdienstverleners, accountmanagers, adviseurs werkgeversdienstverlening, managers WSP en een ieder die geïnteresseerd is in of betrokken bij werkgeversdienstverlening
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Kennis van en ervaring met werkgeversdienstverlening
Type sessie: presentatie + interactieve workshop 

Omschrijving
Je leert hoe je fact based kunt werken met gegevens omtrent de doelgroep banenafspraak en hoe je trends & ontwikkelingen in beeld kunt brengen. Daarnaast worden enkele voorbeelden besproken hoe je kunt inspelen op die trends/ontwikkelingen, zoals de pilot ‘‘Dè stap naar werk’’. 
Het doel is een interactieve workshop, waarbij je inspiratie en ideeën kunt opdoen, hoe je in jouw arbeidsmarktregio met een andere bril naar de trends en ontwikkelingen kunt kijken en kunt denken in kansen.

Albert Heijn heeft een interactief bestand ontwikkeld: de participatiemonitor, welke dient als hulpmiddel om per arbeidsmarktregio inzage te geven in bijvoorbeeld aantallen kandidaten, welke (norm) vacatures zijn er. Ook de verhouding instroom/uitstroom vanuit UWV en gemeenten, reden uit dienst en proefplaatsingen zijn hierin zichtbaar. Zo kan per regio worden bijgestuurd. De monitor wordt ook als leidraad gebruikt bij gesprekken en er wordt fact based gewerkt. Zo worden er effectief keuzes gemaakt welke inspanningen er verricht kunnen worden. 

Eén van de trends is een grotere uitstroom en teruglopende instroom (2019) van participanten in dienst bij Albert Heijn. Daarom is Albert Heijn steeds op zoek naar kansen en verbetermogelijkheden om meer participanten een kans te bieden. 
Er zijn diverse voorbeelden hoe Albert Heijn dit doet. Eén van deze voorbeelden is de pilot ‘Dè stap naar werk’, waar kandidaten met een èxtra grote afstand tot de arbeidsmarkt intensief begeleid worden naar werk. Hier gaan we tijdens de workshop graag dieper op in.
Naar boven

Sessie 3: Gezamenlijke dienstverlening UWV en gemeenten aan werkzoekenden die dreigen door te stromen van WW naar bijstand

Sprekers: Martine Smit - projectleider gemeente Alphen aan den Rijn en Alex Hallema - Landelijk Adviseur Samenwerking Gemeenten
Te volgen: maandag 25 mei van 13.00 – 14.00 uur

Doelgroep: Management en uitvoering UWV dienstverlening WW en gemeente die gezamenlijk willen inzetten op burgers die WW ontvangen maar mogelijk aansluitend voor uitkering van de gemeente in aanmerking komen.
Maximaal aantal deelnemers: 25 deelnemers
Kennisniveau: geen specifieke kennis vereist en geschikt voor iedereen die meer informatie wil over de toolkit
Type sessie: presentatie, fitting practices en live door de toolkit lopen

Omschrijving
Door het Corona virus is het aantal WW aanvragen bij UWV enorm toegenomen. Hoe kunnen we er voor waken dat de kans afneemt dat deze mensen ongewild en ongewenst doorstromen naar de bijstand. Daarvoor is gezamenlijke dienstverlening van gemeenten en UWV aan werkzoekenden, die dreigen door te stromen vanuit de WW naar de bijstand, noodzakelijk. Verschillende vormen van dienstverlening worden daarbij ingezet. In samenwerking met verschillende arbeidsmarktregio’s zijn diverse ‘kruispunten’ aangemerkt waar gemeenten en UWV samenwerkingsafspraken kunnen maken over de aan te bieden dienstverlening. Hoe wordt in deze regio’s samengewerkt om deze werkzoekenden zo goed mogelijk te ondersteunen? 

In deze sessie worden fitting practices van Alphen aan den Rijn op deze kruispunten gedeeld. Aan de hand van een ontwikkelde toolkit die beschikbaar is op Samenvoordeklant.nl worden de deelnemers meegenomen in de fitting practices voor de gezamenlijke dienstverlening aan deze groep werkzoekenden.
Naar boven

Sessie 4: Kennis en praktijk: mensen met psychische beperkingen toeleiden naar werk

Sprekers: Marjet van Houten – senior adviseur Movisie
Te volgen: maandag 25 mei van 14.30 - 15.30 uur

Doelgroep: beleid, uitvoering en management
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: de sessie is het meest geschikt voor mensen die bekend zijn met toeleiding naar werk van mensen met psychische beperkingen. Het kunnen zowel mensen uit beleid, management als de uitvoering zijn.
Type sessie: kennisoverdracht en kennisdeling met inbreng van ervaringskennis. We maken er een interactieve sessie van die start met een ervaringsverhaal en van daaruit opbouwt naar de kennis.

Omschrijving
Wat werkt nu echt bij het toeleiden van mensen met een psychische beperking naar werk? In 2019 bracht Movisie een aantal kennisproducten uit die de best beschikbare kennis op dit thema bundelen en ontsluiten. Een wat werkt-bij-dossier, een nieuwe ggz-standaard en een aantal publieksversie zagen afgelopen jaar het licht. Bovendien verzamelen en beschrijven we op dit moment praktijkvoorbeelden in het land die mensen in beschermd wonen en maatschappelijke opvang ondersteunen bij participatie.

In deze workshop nemen we u mee vanuit het perspectief van de praktijk naar de meest actuele do’s en dont’s op basis van wetenschappelijke kennis en verkennen wat u vanuit uw praktijk kunt verbeteren aan uw inspanningen om mensen toe te leiden naar werk.
Naar boven

Sessie 5: Publiek-private samenwerking in coronatijd

Spreker: Femke Kooiman en Sharon Peters  - Alliantie Samen werken voor Werk
Te volgen: donderdag 28 mei 13.00 - 14.00 uur

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: kennis van het Perspectief op Werk plan uit de regio is wenselijk
Type sessie: Interactief, gezamenlijk tot verdieping komen

Omschrijving
De coronacrisis zet de wereld op z’n kop. De impact en gevolgen van dit virus zijn ingrijpend. Naast de impact op de gezondheid van de bevolking, zijn de gevolgen groot voor onder andere de economie en ook voor onze beroepsbevolking. De primaire inzet is om het virus te bestrijden. Daarnaast is de urgentie groot om samen alles op alles te zetten om de corona-situatie te boven te komen.  
 
De Alliantie Samen werken voor Werk ziet noodzaak en urgentie om nu de handen ineen te slaan als het gaat om arbeidsparticipatie. De vraag naar personeel in sectoren als zoals zorg, logistiek en land- en tuinbouw wordt steeds groter en urgenter, terwijl het onbenut arbeidspotentieel toeneemt door ontslagen en mismatches. Juist nu zijn adequate maatwerktrajecten en omscholingstrajecten hard en snel nodig om de vraag en het aanbod op elkaar te krijgen. Hiervoor is samenwerking belangrijker dan ooit tevoren. We gaan graag in gesprek om te kijken hoe we elkaars expertise kunnen inzetten en versterken om concrete acties te zetten voor deze urgente arbeidsmarktvraagstukken in de regio.
Naar boven

Sessie 6: Organiseer nu in één klap de samenwerking met alle externe dienstverleners professioneel en resultaatgericht

Sprekers: Niels Springeling - projectleider LEON bij RSD de Liemers en adviseur sociaal domein bij Interpactum en Amanda Bruns – beleidsadviseur Werk bij de VNG en beleidsadviseur Reintegratie bij de RSD de Liemers
Te volgen: dinsdag 26 mei van 9.30 – 10.30 uur

Doelgroep: beleidsmedewerkers, klantmanagers, teamleiders Frontoffice,  kwaliteitsmedewerkers. 
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifieke voorkennis noodzakelijk 
Type sessie: kennisdeling, inspiratie, sneakpreview 

Omschrijving
Bij de regionale sociale dienst RSD de Liemers hebben we een Leer- en Ontwikkelnetwerk opgezet, waarmee de samenwerking met alle externe dienstverleners in één klap professioneel en resultaatgericht hebben georganiseerd (reïntegratiebedrijven, jobcoaches, ROC’s, medisch adviseurs, etc). Het LEON is sinds 1 januari 2020 actief. Op basis van een interactief proces met alle onze dienstverleners, onderwijsinstellingen,  klantmanagers en bestuurders zijn we aan de hand van het Werklandschap - via een proces van open aanmelding - tot een netwerksamenwerking gekomen. Daarbij zijn de aanbieders ook uitgedaagd om met gezamenlijk of modulair aanbod te komen en elkaars innovatiekracht te benutten. 

De digitale instrumentengids EVA maakt deel uit van dit LEON, zodat onze klantmanagers eenvoudig en eenduidig al het aanbod kunnen leren kennen en inzetten. Benieuwd wat het LEON en de digitale instrumentengids is en hoe je hier gebruik van kunt maken? Wees erbij!
Naar boven

Sessie 7: Open hiring – of waarom je als werkgever de deuren wijd openzet

Sprekers: Bor Veen - directeur Werkkracht, initiatiefnemer open hiring Food Valley/ Ede en Leendert Bos - Manager innovatie Cedris, aanjager open hiring SW bedrijven
Te volgen: woensdag 27 mei 9.30 - 10.30 uur

Doelgroep: iedereen, het begint bij degenen die enthousiast zijn over dit idee en die meer willen weten over inhoud en proces. Idealiter management niveau 
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: basale kennis van het concept open hiring is een pre. We gaan slechts kort in op de basics. We willen met name ingaan op kansen, knelpunten en rollen
Type sessie: korte uitleg, praktijkvoorbeeld Werkkracht, korte schets andere modellen. Vragen; wellicht ook nog ruimte voor impact corona/ teruglopende vraag bedrijven

Omschrijving
Open hiring is een concept, ontstaan in Amerika, dat er op is gericht om mensen werk te bieden die aan de zijlijn staan. Open hiring gaat er vanuit dat ieder mens over talenten beschikt, en dat je mensen de kans moet bieden hun talenten te laten zien. Dus geen screening vooraf, geen intermediairs, geen sollicitatietrajecten. Werkgevers delen hun vacatures, en mensen besluiten zelf zich aan te melden. Zodra je naam bovenaan de lijst staat, mag je aan de slag.

En ja, het klinkt heel simpel, maar hoe maken we dit tot een succes in Nederland? Start Foundation heeft de ambitie om open hiring in Nederland tot een succes te maken en richt zich primair op de werkgevers. Tegelijkertijd is het cruciaal dat publieke en private intermediairs inspelen op de mogelijkheden en uitdagingen die zich gaan voordoen. Wie kan kandidaten voor de vacatures bereiken, wie kan werkgevers ondersteunen in de voorbereiding en in de implementatie, en hoe speel je tijdig en goed in op de hulpvraag van een werknemer? En stel dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en zonder uitkering, aan de slag gaan en dan toch hulp nodig hebben vanuit een publieke dienstverlener? Hoe kun je als werkgevers servicepunt dit initiatief steunen zonder dat je terugvalt in de traditionele rol van intermediair. Hoe organiseer je de rol van life coach?
Naar boven

Sessie 8: Amersfoort vergroot kans op duurzaamheid door inzet Trajectbeleider Baan

Sprekers: Esther ’t Hart - Teamcoördinator gemeente Amersfoort, Matthijs Wegink - Trajectbegeleider Baan en Arbeidsdeskundige gemeente Amersfoort en Jolanda Kuster - Trajectbegeleider Baan en Jobcoach gemeente Amersfoort
Te volgen: woensdag 27 mei van 11.00 -12.00 uur

Doelgroep: management, beleid en uitvoering (gemeentelijke klantmanagers/trajectbegeleiders Werk en Doelgroep Banenafspraak en accountmanagers WSP)  
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen 
Kennisniveau: kennis doelgroep Banenafspraak die met loonkostensubsidie aan het werk is 
Type sessie: voorbeeld van uitvoeringspraktijk, verdieping van ondersteuning doelgroep banenafspraak en werkgevers 

Omschrijving
Neem een kijkje in de keuken van de uitvoeringspraktijk in Amersfoort. De kans op duurzaamheid vergroten is het uitgangspunt. Persoonlijk contact is het middel. 
De Trajectbegeleiders Baan begeleiden mensen die aan het werk zijn met loonkostensubsidie en bieden begeleiding aan de werkgever. Waar nodig wordt aanvullend intensievere jobcoaching ingezet. De Trajectbegeleiders Baan blijven betrokken bij de werknemer en werkgever zolang er loonkostensubsidie verstrekt wordt. Deze begeleiding werpt duidelijk zijn vruchten af. Een flink aantal mensen heeft inmiddels een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd gekregen.
We lichten dit graag toe en gaan graag hierover in gesprek.
Naar boven

Sessie 9: Hoe transparantie topprioriteit krijgt in de regio Zwolle

Sprekers: Gerlinde Scheper - Werkbedrijf Regio Zwolle en Jan Willem Kool - Blended Works
Te volgen: maandag 25 mei van 11.00 - 12.00 uur

Doelgroep: beleid, management, uitvoering
Maximaal  aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: enige kennis en ervaring m.b.t. het in beeld brengen en houden van werkzoekenden is wenselijk
Type sessie: praktijkvoorbeeld Regio Zwolle, interactief

Omschrijving
Regio Zwolle is al geruime tijd koploper als het gaat om transparantie Banenafspraak, sinds kort hebben is deze ambitie uitgebreid naar de brede doelgroep (reguliere kandidaten). Een goed beeld van de kansen en mogelijkheden van het arbeidspotentieel is van essentieel belang om een goede dienstverlening te bieden aan werkgevers.

Om bestaande gegevens actueel en vollediger te maken en om “nieuwe instroom” goed en in beeld te brengen en digitaal te ontsluiten, heeft de regio Zwolle de samenwerking gezocht met Blended Works. Deze organisatie heeft een tool ontwikkeld die op een laagdrempelige wijze klantprofielgegevens uitvraagt bij kandidaten en deze vervolgens kan inlezen in het UWV-portaal of in de eigen applicatie.

Graag nemen jullie mee in onze aanpak in regio Zwolle en wat het ons heeft opgeleverd. Uiteraard zijn er ook onderdelen minder goed verlopen, ook deze zullen wij met u delen.
Naar boven

Sessie 10: Hulploket voor ondernemers in Coronatijd

Spreker: Steven Baak – regio coördinator Utrechtse Werktafel en Perspectief op Werk en Jochanan Nagel - coördinator Social Return
Te volgen: dinsdag 26 mei van 11.00 - 12.00 uur

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisdeling

Omschrijving
De regio Midden-Utrecht heeft een aantal maatregelen opgezet om ondernemers te ondersteunen in deze periode van Corona, zoals van werk-naar-werk-bemiddeling en een hulploket voor ondernemers. Het hulploket wordt ingeschakeld wanneer de problematiek van de ondernemer zo complex is dat de reguliere dienstverlening geen oplossing biedt. Een voucher is in het leven geroepen, zodat de ondernemer kosteloos gebruik kan maken van de dienstverlening via de Economic board van Midden- Utrecht, namelijk de inzet van experts zoals juristen, fiscalisten etc. Het werkgebied van dit hulploket is de provincie Utrecht, dus ook de arbeidsmarktregio’s Amersfoort en Gooi en Vechtstreek. Wil je weten hoe deze extra ondersteuning er uit ziet, en welke uitdagingen je hierbij moet overbruggen? Schrijf je in! 
Naar boven

Sessie 11: Achterhoek sorteert voor op de toekomst

Spreker: Ellen Radstake – regionaal projectleider Perspectief op Werk Achterhoek
Te volgen: dinsdag 26 mei van 13.00 - 14.00 uur

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisdeling

Omschrijving
De regio Achterhoek is volop aan de slag om voor te sorteren op de toekomst. Ook voordat de Corona-maatregelen ingingen, stimuleerde de regio de sector overstijgende aanpak. Deze trend heeft zich nu alleen maar versterkt. Denk daarbij aan ondersteuning bij van werk naar werk, scholingsvouchers via Achterhoeks fonds voor talentontwikkeling in de loopbaanwinkel (leerwerkloket & MBO), opdrachten voor werkbedrijven (SW en bredere doelgroepen) met werkgaranties voor de toekomst en faciliteiten voor de 1,5m-maatschappij. Wil je weten hoe deze extra ondersteuning er uit ziet, en welke uitdagingen je hierbij moet overbruggen? Schrijf je in!
Naar boven

Sessie 12: Peercoaching, ervaringsdeskundigheid als krachtig reintegratie- en participatie-instrument

Spreker: Arjan te Wierik - ImPower Social Impact Company + peercoaches Impowert Arnhem en Amsterdam
Te volgen: woensdag 27 mei van 13.00 -14.00 uur

Doelgroep: de sessie is bedoeld voor zowel beleidmakers als uitvoerenden binnen het sociaal domein, met name werkzaam binnen de werkvelden Werk en Inkomen en Participatie, maar ook voor hen die te maken hebben met Social Return.
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist 
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen 

Omschrijving
In deze sessie zullen we met ImPower als voorbeeld spreken over de waarde van het inzetten van ervaringsdeskundigheid (of liever deskundigen met ervaring) bij maatschappelijke vraagstukken. Waarin maken zij het verschil? Werken de peercoaches van ImPower nou echt zo anders dan klantmanagers of consulenten?
Wat levert het hen zelf op om als ervaringsdeskundige werkervaring op te doen? En hoe zou uw organisatie op een (nog) effectievere wijze ervaringsdeskundigheid kunnen inzetten? Vanzelfsprekend zullen we niet over, maar met de peercoaches spreken!
Naar boven

Sessie 13: Succesvol samenwerken in de arbeidsmarktregio

Sprekers: Sharon Smit - De Succesvolle Samenwerking en Brian Verweij – RPAnhn 
Te volgen: donderdag 28 mei van 14.30 - 15.30 uur

Doelgroep: management, beleid, uitvoering
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: bekend met organiseren van regionale samenwerking  
Type sessie: interactieve sessie, met name gericht op toepassing van de kennis in de praktijk

Omschrijving
Het organiseren van samenwerking tussen verschillende organisaties op regionaal niveau is ontzettend ingewikkeld. Voor een succesvolle samenwerking in een arbeidsmarktregio zijn de juiste tools en inzichten nodig. Oplossingen voor dilemma’s waar professionals van gemeenten, UWV, werkgevers – en werknemersorganisaties in de praktijk mee worstelen. 

Onze ervaringen delen wij graag met hen in een interactieve sessie. De volgende vragen komen daarbij aan bod:

  • hoe zorg je ervoor dat je alle partijen meekrijgt, op zowel bestuurlijk,  management/directie en uitvoerend niveau?
  • hoe zorg je ervoor dat ambities worden omgezet naar concrete acties en  resultaten?
  • hoe borg je de successen van de samenwerking?

Naar boven

Sessie 14: Route Arbeid: rijp voor heel Nederland

Spreker: Peter Hidding - consulent bemiddeling en coaching, coördinator Route Arbeid en Dariuz, Gemeente Groningen
Te volgen: dinsdag 26 mei van 14.30 - 15.30 uur 

Doelgroep: iedereen die annex is met het speciaal onderwijs en werk. Bijvoorbeeld stage coördinatoren van de PRO-VSO scholen, docenten, beleidsmedewerkers, teamleiders en ook consulenten van gemeenten. De essentie van het organiseren van Route Arbeid is het organiseren van samenwerking in de arbeidsmarktregio. 
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: kennis van de doelgroep (PRO VSO vanaf 14 jaar), jongeren, arbeidsmarkt enz. Ik leg iets uit van de participatiewet en het ontstaan (kort), omdat dat aan de basis ligt van deze methodiek.
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen 
Kennisoverdracht, -deling en ook een of twee praktijkvoorbeelden. 

Omschrijving
In de arbeidsmarktregio Groningen is de Route Arbeid ontwikkeld voor een sluitende aanpak van jongeren van de VSO en PRO scholen op de arbeidsmarkt. Hoe hou je de neuzen van alle partijen dezelfde kant op? Hoe krijg je en houd je iedereen betrokken. In deze sessie krijgt u inzicht in het succes van de aanpak.
Naar boven

Sessie 15: Alles over de preferente werkwijze LKS doelgroep banenafspraak

Sprekers: Steven Hubeek - De Normaalste Zaak en Chris Wallis - Divosa
Te volgen: woensdag 27 mei van 14.30 - 15.30 uur

Doelgroep: medewerkers van gemeenten (of andere LKS-verstrekkers) betrokken bij aanvraag, besluitvorming en toekenning van loonkostensubsidie doelgroep banenafspraak.
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: kennis administratieve verwerking LKS aanvragen
Type sessie: interactieve kennisdeling

Omschrijving
In een uniek samenwerkingsverband werken Divosa, VNG en De Normaalste zaak samen aan verbetering en harmonisatie van de uitvoeringspraktijk van regelingen en voorzieningen voor de doelgroep banenafspraak. Versimpeling en vermindering van administratieve last voor zowel werkgevers als gemeenten verlaagt de drempel om meer banen voor werkzoekenden uit de doelgroep te realiseren.

Afgelopen jaar testte dit samenwerkingsverband een preferent administratief werkproces loonkostensubsidie met 10 pilotdeelnemers (30 gemeenten). Nu de pilot is afgerond wordt het proces breder toegepast bij gemeenten die zich graag aansluiten bij een beweging naar verdere harmonisatie ten behoeve van voorspelbare en transparante werkgeversdienstverlening. Tijdens de workshop kunt u:

  • Nader kennismaken met de preferente werkwijze LKS
  • Een eerste indruk te krijgen van verschillen met de eigen uitvoeringspraktijk
  • Met ons de mogelijkheden te verkennen om dit proces ook in uw gemeente te gaan voeren
  • Horen welke ondersteuning we daarbij kunnen bieden

Naar boven

Sessie 16: Beschut werk ’s-Hertogenbosch: voortraject en intensieve samenwerking UWV

Sprekers: Joop Huiberts - arbeidsdeskundige UWV ’s-Hertogenbosch en Elly Donker - beleidsmedewerker Weener XL gemeente ‘s-Hertogenbosch
Te volgen: maandag 25 mei van 9.30 - 10.30 uur

Doelgroep: andere gemeenten/werkbedrijven die Beschut werk uitvoeren en medewerkers UWV die met de beoordeling Beschut werken belast zijn.
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: enige kennis en ervaring met Beschut werk
Type sessie: kennisdeling, discussie

Omschrijving
Deze sessie biedt inzicht in de procedure zoals die in ’s-Hertogenbosch heeft geleid tot een beter onderbouwde aanmelding van kandidaten BW bij UWV. Daardoor zijn er meer positieve adviezen Beschut Werken uitgebracht door het UWV. Met deze inzichten kunnen de deelnemers mogelijk hun lokale aanpak aanpassen en ook bereiken dat er meer positieve adviezen Beschut Werk vanuit het UWV kunnen worden afgegeven.
Naar boven

Voor wie?

De Week van de Praktijk is bedoeld voor medewerkers van gemeenten, SW-bedrijven, UWV en partijen die actief zijn in de uitvoering van het regionale Werkbedrijf.

Wanneer?

Van maandag 25 mei t/m donderdag 28 mei 

Waar?

Platform Zoom

Aanmelden

Aanmelden voor de Week van de Praktijk is niet meer mogelijk

Beperkte deelname private partijen

Per sessie wordt een beperkt aantal private partijen toegelaten. Private partijen dienen hun inschrijving te beargumenteren. Uw inschrijving is pas definitief na acceptatie, u ontvangt uiterlijk 5 dagen voor de start van de sessie een bevestiging van toelating.

Naar boven