Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkgevers zijn tevreden over WSP, meer vraag naar informatie over de arbeidsmarkt

09 februari 2023

Kennissessie Resultaten en Bevindingen werkgeverstevredenheidsmonitor 2022

Werkgevers zijn ook in 2022 tevreden over hun WSP, want ze geven het WSP net als in 2021 een goede score van 7,4. Die tevredenheid komt met name door de communicatie, deskundigheid en behulpzaamheid van medewerkers. Een groot compliment dus aan de  WSP-collega’s. Marktonderzoekers Julia Vrijaldenhoven en Jeroen Hermans, van marktonderzoekbereau Ruigrok, gidsten op 30 januari de vertegenwoordigers van de regionale WerkgeversServicepunten door de resultaten en bevindingen van de Monitor Werkgeverstevredenheid 2022. 

De 3 aanbevelingen vanuit deze sessie: verbeter het proces rondom werving en selectie, houd de hoge mate van behulpzaamheid vast en zet in op ondersteuning van kwetsbaren op de arbeidsmarkt.

Als we naar de behoefte van werkgevers in 2023 kijken, vragen zij van de WSP’s vooral kennis van en begrip over de arbeidsmarkt. Die informatie- en adviesrol gaan we samen oppakken, want dit helpt werkgevers te anticiperen en in te spelen op wat er in de markt gebeurt.

De algehele resultaten: 7,4

Volgens de respondenten doen de WerkgeversServicepunten het nog steeds goed: ze beoordelen de dienstverlening met een 7,4. Werkgevers zijn vooral tevreden over de goede communicatie, de deskundigheid van de medewerkers en het meedenken met de werkgever. 

Complimenten over de behulpzaamheid en contactmomenten van contactpersonen met werkgevers zijn: “Prettig en vriendelijk contact.”, “Afspraken worden nagekomen.”, “Contactpersonen hebben kennis van zaken.”, “Ik word tijdig geïnformeerd.”, “Medewerkers denken goed mee in oplossingen en niet in problemen.” “Ik vind onze contactpersonen beide uitstekend in wat ze doen, hoe ze het doen en in het lopen van de extra mijl. Ze zijn beiden zeer professioneel en ik zou ze graag aanbevelen aan iedereen die erom vraagt.”

Beoordeling dienstverlening en rol WSP

Als de marktonderzoekers dieper in de dienstverlening en de rol van de WSP’s duiken, dan zijn werkgevers het minst positief over werving en selectie, al wordt dit nog steeds beoordeeld met een ruim voldoende. Duidelijk is dat werkgevers niet verwachten dat hun WSP-contactpersonen altijd specifieke branchekennis in huis hebben, maar verwachten wel dat vragen over worden gesteld, zodat de branchekennis wordt vergroot. Kijkend naar strategisch partnerschap dan vindt bijna de helft van de werkgevers, het WSP een goede gesprekspartner bij personeelsvraagstukken. 46% vindt dat het WSP de werkgever helpt zijn weg te vinden bij alle instanties die te maken hebben met de arbeidsmarkt.

Op naar verbetering

Een geringe beschikbaarheid aan kandidaten is het meest voorkomende pijnpunt. Verder zijn werkgevers minder tevreden over deze 3 zaken:

  • Ongeschikte kandidaten
  • Onbereikbaarheid en trage reacties
  • Gebrek aan proactiviteit

Een aantal kritische quotes van werkgevers: “Veel voorgedragen kandidaten blijken ongemotiveerd of sluiten niet aan op vacatures.”, “Totaal geen terugkoppeling gehad op meerde contactmomenten.” En: “Contact opnemen is enkel vanuit onze kant.”, “Er is weinig contact en duurt vaak lang voordat wij antwoord krijgen.” Hier liggen landelijk verbeterkansen en de regio’s kunnen in de deelrapportages kijken welke verbeterpunten zij kunnen oppakken.

Animatiepoppetje dat aan het wandel is en op een idee komt
Animatiepoppetje dat aan het wandel is en op een idee komt

3 aanbevelingen

Alle onderdelen van de WSP-dienstverlening scoren hoog op tevredenheid. Waar liggen de kansen? De marktonderzoekers komen met deze 3 aanbevelingen:

1. Verbeter het proces rondom werving en selectie

  • Voorkom het aandragen van kandidaten die geen match zijn
  • Houd ook contact wanneer er weinig of geen kandidaten kunnen worden voorgedragen
  • Denk mee en adviseer over andere mogelijkheden voor het invullen van vacature

2. Houd de hoge mate van behulpzaamheid vast

  • Motiveer medewerkers om relaties op te bouwen
  • Overleg en stel vragen aan werkgevers wanneer volledig begrip van iemands branche achterblijft

3. Ondersteuning van kwetsbaren op de arbeidsmarkt

  • Deze doelgroep wordt door de krappe arbeidsmarkt steeds relevanter voor werkgevers
  • Ondersteuning via advies en voorzieningen kan werkgevers helpen het potentieel te benutten

Levendige chat

In de chat van de kennissessie werden diverse vragen gesteld, onder meer over percentages en weging. Iedereen was verder bijzonder nieuwsgierig naar het rapport met resultaten en bevindingen voor hun eigen regio. De onderzoeksplanning werd problematisch genoemd. De regionale uitvoeringsplannen zijn eind 2022 al gemaakt, dus inspelen op verbeterpunten die pas in februari 2023 bekend zijn, wordt lastig. Deze processen sluit niet op elkaar aan, vinden ook mensen uit andere regio’s. Ook werd de vraag gesteld of het mogelijk was om op teamniveau naar de resultaten te kijken, want dan kon zij nog gerichter inzetten op coaching en sturing. Dit is gezien de privacywet niet mogelijk. Daarnaast pleitte iemand voor één CRM-systeem voor het uniform vastleggen van gegevens: “We worden een datagedreven organisatie en kunnen veel meer kennis ontsluiten én delen met werkgevers.”

Het vervolg: kennissessies in maart

De publicatie van het onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie naar de regionale en de landelijke werkgeversdienstverlening 2021/2022 heeft helaas vertraging opgelopen. Zodra het kan, zullen we deze resultaten en bevindingen vergelijken met onze werkgeverstevredenheidsmonitor 2022. Door het organiseren van meerdere inhoudelijke sessies wil de Programmaraad regio’s faciliteren bij verbinding en verdieping op beide onderzoeken.

En tot slot heeft de Programmaraad een tijdlijn werkgeverstevredenheidsmonitor (pdf) gevisualiseerd. Deze tijdlijn geeft overzicht in de belangrijke actiepunten voor de komende werkgeverstevredenheidsmonitor.

Cirkelvormige tijdslijn met daarin de planning rondom de jaarlijkse werkgeverstevredenheidsmonitor

Een belangrijk tip vanuit de tijdlijn is; “Zorg er het hele jaar voor dat de adviseurs werkgeversdienstverlening hun contacten met werkgevers vastleggen in WBS of een ander systeem van regio of organisatie.”

Meer weten over de landelijke resultaten?

Bekijk de landelijke werkgeverstevredenheidsmonitor

Benieuwd naar de resultaten voor jouw regio?

De regionale werkgeverstevredenheidsmonitor vind je op de pagina van jouw arbeidsmarktregio 

Vragen?

Heb je vragen over de landelijke of de regionale monitor? Neem dan contact op met Gerlinde Scheper, gscheper@samenvoordeklant.nl of Jacqueline Mooiman, jmooiman@samenvoordeklant.nl