Integrale klantbeelden en goede digitale communicatie met de klant. Dat heeft de gemeente Enschede bereikt met het project Applicatierationalisatie Werk. Medewerkers zijn nu minder tijd kwijt aan administratie.
Het project vond plaats in 2018 en duurde bijna een jaar. “Het was een groot project”, zegt Gert van Norel, ICT-adviseur bij het Bedrijfsburo Economie, Werk en Inkomen van de gemeente Enschede. “Wij hebben het applicatielandschap op het terrein van werk gesaneerd en compleet anders ingericht. Dat hadden we daarvoor al bij de afdeling Inkomen gedaan.”
De applicatierationalisatie was hard nodig want er was een spaghettibrij aan systemen ontstaan. Van Norel licht toe: “De klantgegevens waren versnipperd over meerdere applicaties. Nu zijn er op één plek actuele integrale klantbeelden te vinden. Ook moesten medewerkers bij verschillende systemen steeds opnieuw inloggen. Dit hoeft nog maar één keer.”
Het saneren van het systeem was niet de enige reden voor het project, vertelt Van Norel. “De documenten zijn gedigitaliseerd, waardoor zaakgericht werken bij de afdeling Werk kon worden ingevoerd. Medewerkers kunnen nu zoveel mogelijk digitaal documenten raadplegen. Ook is een goede digitale communicatie met klanten gerealiseerd.”