Overslaan en naar de inhoud gaan

Arbeidsbemiddeling als ondernemerscompetitie in Deventer

Gepubliceerd op 25 januari 2017

Welke werkgever helpt de meeste werkzoekenden aan het werk?

Deventer Scoort is een social community van mensen die maatschappelijk verantwoord ondernemen in de stad willen stimuleren. Een van de belangrijkste events is de ondernemerscompetitie, waarbij werkgevers een team werkzoekenden adopteren en het tegen elkaar opnemen in een poging zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen.

Sociale onderneming Sallcon, de voormalige sociale werkvoorziening in Deventer, nam het initiatief tot Deventer Scoort. Dat was in 2012. "We begonnen de gevolgen van de economische crisis te voelen en de overheidsbemoeienis nam af," vertelt Elles Reusen, werkzaam bij Sallcon en communitymanager van Deventer Scoort. "We moesten dus wel iets creatiefs bedenken om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden. Samen met partners als werkgeversorganisaties, onderwijsinstellingen en overheid hebben we daarom een prikkelende, overkoepelende ambitie geformuleerd: de laagste werkloosheid van Nederland. Daar zijn vervolgens de social community en de ondernemerscompetitie aan gekoppeld."

Tips en adviezen

  • Betrek de héle organisatie van de werkgevers c.q. ambassadeurs bij het project. Ambassadeurs zijn vaak drukbezet. Door hun organisatie en zeker hun P&O-afdelingen bij de formule Scoort te betrekken, ontstaat er meer draagvlak voor de competitie.
  • Met dubbele coaching – meerdere consulenten per team – verdeel je de energie en ondervang je drukke periodes of vakanties van een van de coaches. Ander voordeel is dat je de spelers nog meer begeleiding kunt bieden.
  • Deel de successen. Sallcon is de initiatiefnemer, maar claimt het project niet. Ook 'concullega's' participeren in het project. De successen van het project zijn de successen van álle deelnemers. Inmiddels zetten meerdere steden de formule Scoort succesvol in als banenmotor.
  • Spreek de intrinsieke motivatie aan. Dat geldt zowel voor werkzoekenden als ambassadeurs. De quotumwet gaat uit van dwang. Deventer Scoort gaat uit van het idee dat een netwerk van gemotiveerde, enthousiaste deelnemers de beste en meest duurzame resultaten oplevert.

Competitie van 6 teams van 10 werkzoekenden

Die competitie bestaat uit zes teams van circa tien werkzoekenden (de spelers). Deze worden begeleid door een werkgever (de ambassadeur) en consulenten van Sallcon, de gemeente Deventer of bij het project betrokken re-integratiebureaus (de coaches). De ambassadeur van het team met de meeste plaatsingen wint. Maar vooral de werkzoekenden natuurlijk. "Elk team heeft spelers die meteen het veld op kunnen en eigenlijk klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Maar er doen ook spelers mee die nog tijd op de bank nodig hebben. In de loop van het seizoen kunnen ze bijvoorbeeld hun werknemersvaardigheden ontwikkelen. De coaches bieden maatwerk in de persoonlijke begeleiding en bekijken per speler welke doelen realistisch zijn. Betaald werk is niet altijd de heilige graal. Soms is activering de beste oplossing."

In verreweg de meeste gevallen lukt het om de spelers een werkplek, stageplek of opleidingsplek  te bezorgen. Kandidaten die niet binnen een bepaalde periode aan een baan komen, blijven op de 'reservebank' en worden op afstand nog steeds begeleid. "Je merkt dat de adviezen van de ambassadeurs goed aankomen bij de werkzoekenden. Maar soms slaat het niet aan en houden mensen zich niet aan de afspraken. Dan kan het voorkomen dat de speler vanwege de verkeerde instelling en in het groepsbelang uit het team wordt gezet."

Verborgen vacatures

De ambassadeurs bepalen zelf hoe ze hun rol precies invullen. Elk team functioneert dan ook anders. De voornaamste taak van de ambassadeurs is het inzetten van hun netwerk om spelers naar werk te begeleiden. "70 procent van de plaatsingen is op verborgen vacatures. Die komen tevoorschijn omdat ambassadeurs de bedrijven in hun netwerk kennen, weten hoe er daar wordt gewerkt en weten welke kandidaat misschien iets kan toevoegen. Via Deventer Scoort vinden we werk dat in de officiële vacaturebanken niet bestaat." Aan Deventer Scoort kunnen dus alle werkgevers als ambassadeurs mee doen, ook als ze zelf geen vacatures kunnen bieden. "Het gaat immers puur om het inzetten van je netwerk."

Deventer Scoort speelt in op de competitieve houding die veel ondernemers kenmerkt. De ambassadeurs, veelal lokale ondernemers, strijden een seizoen lang tegen elkaar en kunnen punten verdienen. Een kleine inspanning voor de teamleden levert weinig punten op, wie veel moeite doet krijgt er meer. Het hoogste aantal punten behaalt een ambassadeur door een teamlid een baan te bezorgen bij een bedrijf uit zijn netwerk. De winnaar wordt gehuldigd en ontvangt een bokaal tijdens de feestelijke afsluiting van het seizoen.

Verbindingen tot stand brengen

Eén van die ambassadeurs is Jan Jaap Kolkman, wethouder Werk, Inkomen en Meedoen van de gemeente Deventer. Hij constateert dat veel mensen die al langer aan de zijlijn staan, zelf niet meer over het netwerk beschikken om een baan te vinden. "Daarom is het zo belangrijk om verbindingen tot stand te brengen en netwerken van werkgevers in contact te brengen met mensen die heel goed inzetbaar zijn, maar om wat voor reden dan ook geen werk hebben. Ik gebruik graag mijn netwerken om werkzoekenden onder te brengen bij een bedrijf of een instelling. En dat is me al aardig gelukt, al zeg ik het zelf."

Kolkman zet enerzijds zijn netwerk in om arbeidsplaatsen te vinden en probeert anderzijds zoveel mogelijk werkgevers in de stad bekend te maken met Deventer Scoort. "Het leeft bij de werkgevers en de werkzoekenden", merkt Reusen. "We hebben volop aanmeldingen van mensen die volgend jaar weer willen meedoen." Dat vervult Kolkman met trots. "Vooral omdat het een project is dat grotendeels door de samenleving zelf wordt getrokken en ingevuld."