Overslaan en naar de inhoud gaan

De lessen van Baanbrekend Drechtsteden

Gepubliceerd op 15 april 2014

Baanbrekend Drechtsteden is landelijk een bekend voorbeeld van publiekprivate samenwerking. Hier is al veel ervaring opgedaan met werkgeversdienstverlening. Dit is hét vehikel geworden om werkzoekenden ‘bij de poort’ aan werk te helpen.

Kerngegevens
Wie: 6 gemeenten en 1 uitzendorganisatie.
Wat deden zij? Integraal samenwerken in één team, onder één vlag om ‘aan de poort’ arbeidsfitte werkzoekenden aan werk te helpen. Daarbij worden ook workshops voor werkzoekenden ingezet. Matchen gebeurt vanuit werkgeversperspectief (vacatures).
Kwalitatieve resultaten: 597 werkzoekenden zijn in 2013 aan werk geholpen (niet meegeteld voor Ontsluiting Werkzoekendenbestand).
Contact: Rozanne Wijnand (manager Baanbrekend Drechtsteden), RD.Wijnand@ drechtsteden.nl.
Publieke Partijen:
UWV en gemeenten.
Private Partijen: Baanbrekend Drechtsteden.

Voor het project Ontsluiting Werkzoekendenbestand had deze regio een bijzondere positie. De Sociale Dienst Drechtsteden en Randstad Groep Nederland begonnen in 2011 samen al met Baanbrekend Drechtsteden. Door de resultaten landelijk inmiddels een bekend voorbeeld van publiekprivate samenwerking, al is UWV hier niet actief bij betrokken. Voor het ontsluiten van cv-informatie heeft de Sociale Dienst Drechtsteden in 2012 en begin 2013 alle (bijna 5000) werkzoekenden (WWB) uit zijn bestand uitgenodigd om hun gegevens aan te bieden via een eigen applicatie (Klant in beeld). Cv-informatie, maar ook gegevens over specifieke kwaliteiten en bijvoorbeeld beperkingen. “Ons bestand was dus al goed op orde”, aldus de projectleider bij de Sociale Dienst. Voor het project Ontsluiting Werkzoekendenbestand wilde de Sociale Dienst de gegevens overhevelen naar Werk.nl. Volgens UWV kan dit niet zomaar en kleven hier risico’s aan. Er wordt nog onderzocht of het toch mogelijk is de cv-informatie automatisch over te hevelen.

Werkgeversdienstverlening

Met werkgeversdienstverlening hebben de Drechtsteden door Baanbrekend inmiddels al veel ervaring. Dit is nu ook hét ‘vehikel’ om werkzoekenden aan werk te helpen. Met één herkenbaar merk voor werkgevers en één integraal team met medewerkers van de Sociale Dienst en van Randstad. Vier teamleden zijn haast continu op pad voor marktbewerking onder werkgevers. Daarbij worden vacatures en leerwerktrajecten ‘binnen gehaald’. Voor werkgevers is er ook een belang. “Wij verzorgen de werving en selectie voor hen. Dat bespaart hen tijd en geld. Wij ontzorgen hen daarmee. Een goede voorselectie van kandidaten is daarvoor essentieel. Alle kandidaten die op gesprek gaan, moeten passend zijn”, aldus de manager van Baanbrekend. Ook zorgt Baanbrekend voor het (baangericht)opleiden van kandidaten. Daarnaast is maatschappelijk verantwoord ondernemen een motief voor werkgevers om samen te werken met Baanbrekend.

“ GEMEENTEN HEBBEN DE WERKWIJZE VAN EEN UITZENDORGANISATIE IN HUN BLOEDBAAN GEKREGEN” - ROZANNE WIJNAND, MANAGER BAANBREKEND DRECHTSTEDEN

Omslag

Het team van Baanbrekend probeert mensen die een bijstandsuitkering aanvragen (of al hebben) – en vrijwel direct aan de slag kunnen – zo snel mogelijk aan werk te helpen. Door de jaren heen zijn de resultaten van de samenwerking blijven groeien. In 2011 werden 428 werkzoekenden aan werk geholpen (468 in 2012). In 2013 maar liefst 597. Om een goed beeld te krijgen van werkzoekenden, voeren zij vóór ze bij een werkgever worden voorgesteld gesprekken met een professional van Baanbrekend. Hierbij wordt de kwaliteit van cv’s verbeterd en krijgt het team beter inzicht in kandidaten. “Met het beeld van kandidaten groeiden de resultaten”, aldus de manager van Baanbrekend. In 2013 volgde een grote omslag toen het team ging matchen vanuit vacatures. Voor die tijd benaderde het team de markt vooral met een caseload van geschikte kandidaten. “Die omslag zorgde weer voor aanzienlijk betere resultaten.”