Overslaan en naar de inhoud gaan

De meerwaarde van inclusief werken

Gepubliceerd op 18 december 2017

Negen van de tien werkgevers die mensen uit een kwetsbare groep hebben aangenomen, ervaren toegevoegde waarde voor de eigen organisatie. Het veelzeggende resultaat van een onderzoek van AWVN onder 530 werkgevers. Laat ze die ervaring dan delen, zegt AWVN-adviseur Piet Vessies.

Negen van de tien werkgevers die mensen uit een kwetsbare groep hebben aangenomen, ervaren toegevoegde waarde voor de eigen organisatie. Het veelzeggende resultaat van een onderzoek van AWVN onder 530 werkgevers. Laat ze die ervaring dan delen, zegt AWVN-adviseur Piet Vessies.

Henk Hölscher, directeur van Inntel Hotels Resort Zutphen, hoeft niet meer overtuigd te worden van het belang van inclusief werken. Het is inmiddels twintig jaar geleden dat hij in zijn eigen omgeving zag, hoe iemand ‘met een rugzak’ buiten de boot viel.  “Maar wanneer je iemand op de juiste manier behandelt, dan komen er zoveel kwaliteiten naar boven.” Hij nam een persoon van het gemeentelijke werkbedrijf in dienst. Het was het begin.

Inmiddels werken er veel meer mensen met beperking of afstand tot arbeidsmarkt bij het hotel. Het bedrijf is erdoor veranderd. “Je ziet de medewerker in kwestie opbloeien, maar ook het management is gegroeid. Er ontstaan mooie dingen. Studenten die niet veel tegenslag hebben gehad, gaan samenwerken met mensen met bagage, en ontstaat er wederzijds respect. Dat geeft een positieve vibe op de werkvloer. We zijn een afspiegeling van de samenleving en dat vind ik heel mooi. Maar vergis je niet, we zijn een normaal commercieel bedrijf, ontvangen geen subsidies, onze klanten krijgen de service waarvoor ze betalen.”

TIPS: Aanbevelingen aan werkgevers uit ‘Verschil smaakt naar meer’

  • DENK VANUIT WAARDE, NIET VANUIT MOETEN - start vanuit uitdagingen die binnen de onderneming om een oplossing vragen
  • BRENG IN KAART hoe inclusief werkgeven kan bijdragen aan mogelijke oplossingen
  • WERK SAMEN met collega-werkgevers; maak het ‘waarom’ en ‘hoe’ eerst inzichtelijk, evenals de oplossingen die inclusief werkgeven kan bieden en organiseer vervolgens de benodigde randvoorwaarden
  • WORD AMBASSADEUR: stimuleer de inclusieve arbeidsmarkt door als ambassadeur collega-werkgevers te helpen om mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden; help zo om laagdrempelig de eerste ervaringen op te doen en hen zelf de waarde te laten ervaren

Pleitbezorger inclusief werken

De enthousiaste directeur heeft zich inmiddels ontpopt als een groot pleitbezorger voor inclusief werken. Hij kent de koudwatervrees bij collega’s. Die aarzelingen zijn niet helemaal onterecht, klinkt het eerlijk. “Het kost zeker energie en inspanning. We leven nu eenmaal in een land van regels en wetgeving. Zaken worden soms onnodig ingewikkeld gemaakt. Ik weet inmiddels de weg, maar het zou een stuk eenvoudiger kunnen. En met minder risico voor de ondernemer.”

Het verhaal van Hölscher sluit uitstekend aan bij dat van Piet Vessies, adviseur bij werkgeversorganisatie AWVN. Het zijn dit soort bevlogen ondernemers die Vessies graag in contact brengt met ondernemers die nog niet helemaal zijn overtuigd zijn van inclusief werken. AWVN liet vorig jaar onderzoek doen naar de ervaringen van werkgevers die de voorgaande twee jaar iemand ui een kwetsbare groep hadden aangenomen. Daaruit bleek dat er grofweg vier groepen te onderscheiden zijn. “De groep die ja zegt, vindt dat ze daar als werkgever een verantwoordelijkheid hebben. Dan heb je de categorieën ‘ja, mits’ en ‘nee, tenzij’. En tot slot is er de groep nee-zeggers.”

Grotere voldoening

De AWVN leerde uit het onderzoek dat de twijfelende ondernemers zich afvroegen of hun organisatie er wel sterker van zou worden. Uit het onderzoek onder ruim 500 werkgevers bleek 90 procent van de ondernemers die ervaring heeft met het aannemen van kwetsbare groepen, daarvan de meerwaarde ziet. Variërend van een betere benutting van de arbeidsmarkt, verbetering imago, grotere voldoening, tot de ‘groei’ van eigen medewerkers. Vessies: “In sommige bedrijven loopt het ziekteverzuim zelfs terug. Als deze meneer of mevrouw met die beperking of ziekte er altijd is, dan kan ik niet zomaar thuisblijven, lijkt de redenering.” Het rapport Verschil smaakt naar meer werd in het voorjaar overhandigd aan staatssecretaris Klijnsma.

Creativiteit gevraagd

Vessies geeft het voorbeeld van een it-bedrijf uit Haarlem, dat zat te springen om nieuwe ict’ers. “De ondernemer had al een paar keer een vacature geplaatst, zonder resultaat. Toen heb ik hem geadviseerd om de vacaturetekst aan te passen. Geen fulltimebaan, maar een baan van dertig uur per week, te verdelen over zes dagen. En in één keer kreeg hij een veel grotere respons. Mensen met een beperking, oudere mensen, meer vrouwen ook. Allemaal erg gemotiveerd. Dan zie je dat een werkgever met een beetje andere aanpak veel kan winnen. Het vergt wat creativiteit.”

AWVN wil nu op regionaal niveau ondernemers bij elkaar brengen om ervaringen uit te wisselen. Vessies: “Ik kan wel zeggen dat inclusief werken een goed idee is, maar ik ben een adviseur en heb makkelijk praten. Wanneer een andere ondernemer het zegt, is het een ander verhaal. We hopen zo ook ondernemers aan hun eerst ervaring met mensen uit de kwetsbare doelgroep te helpen.”