Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe verleid je werkgevers tot een liefdevolle relatie?

Gepubliceerd op 05 april 2018

Op een Valentijnsdag startte in het Westland een initiatief dat is uitgegroeid tot het Partnership MVO Westland met meer dan 100 aangesloten bedrijven.

Op een Valentijnsdag startte in het Westland een initiatief dat is uitgegroeid tot het Partnership MVO Westland met meer dan 100 aangesloten bedrijven.

Op Valentijnsdag 2012 verklaarden werkgevers in het Westland hun liefde voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onder het motto ‘ondernemen met je hart’ werd een MVO-intentieverklaring getekend met de gemeente Westland en uitvoerder Patijnenburg. Inmiddels is de verklaring uitgegroeid tot het partnership MVO Westland. Medio 2017 hebben zich al ruim honderd ondernemers aangesloten.

Harde afspraken en draaiboeken zijn er niet. Wel warme relaties tussen de overheid en bedrijven die betrokken zijn bij de eigen regio en graag een goed imago hebben.

Alle betrokken bedrijven hebben mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst of besteden werk uit aan het SW-bedrijf van Patijnenburg. Het zijn niet allemaal tuinders, benadrukt accountmanager Edwin Zuidgeest van Patijnenburg. “Er zitten veel groothandelsbedrijven en dienstverleners tussen. En alles van MKB tot grote concerns. De enige gemene deler is dat ze het belangrijk vinden om deze groep mensen aan het werk te helpen.”

Om zich te kunnen aansluiten bij het partnership moeten werkgevers een serieuze inspanning leveren. Concrete doelen zijn er niet gesteld, maar met een symbolische bijdrage is Zuidgeest niet tevreden. “Ze moeten serieuze, structurele orders aan ons leveren of een significant aantal mensen aannemen. We hebben hier geen harde criteria voor, maar we bekijken wel per opdracht of het mooi, waardevol werk is waar onze mensen wat aan hebben en gelukkig van worden, en wat het ons oplevert.”

Eenmaal aangesloten mogen bedrijven het label van MVO Westland voeren en daarmee hun maatschappelijke betrokkenheid tonen. En er zijn regelmatig bijeenkomsten, soms inhoudelijk, soms inspirerend en soms om de relaties te bedanken met een leuke avond.

TIPS

  • Zet in op relatiebeheer
  • Wees zichtbaar in het lokale bedrijvennetwerk; pak een rol bij maatschappelijke evenementen en initiatieven
  • Ga niet voor snel resultaat maar leer je partners kennen, voor de beste match en een gunfactor
  • Zorg voor goede begeleiding bij het plaatsen van mensen, zodat je altijd in beeld bent bij de kandidaat en werkgever bij vragen of problemen
  • Wees creatief in het betrekken van je relaties bij je organisatie

Opfriscursus

Een van de aangesloten ondernemers is Jan Goldenbelt van JG Beveiliging in ‘s-Gravenzande. Van zijn acht werknemers zijn er steeds twee via Patijnenburg geplaatst. “Ze moeten natuurlijk minimaal een VBO-diploma beveiliging niveau 2 hebben”, zegt hij. “Maar als ze een afstand tot de arbeidsmarkt, en daarom extra aandacht nodig hebben, is dat niet erg. Als dat twee dagen meer inwerktijd betekent, geen enkel probleem.” Goldenbelt is zelf docent, trainer en examinator en geeft mensen wier vakkennis wellicht niet meer up-to-date is graag een opfriscursus. “Zo zijn ze klaar om eventueel ook ergens anders aan de slag te gaan, mocht ik toch even geen plek voor ze hebben. En bevalt de samenwerking toch niet, dan zit je nergens aan vast. Dat vind ik zo fijn: er zijn geen verplichtingen.”

Doelen

De doelen die de gemeente stelt worden steeds gehaald. Vorig jaar was de doelstelling om 290 mensen te bemiddelen. Dat werden er 336. Zuidgeest: “Het is lastig in te schatten hoeveel daarvan dankzij de MVO-partners aan de slag zijn gekomen. Ze dragen zeker bij aan het resultaat, maar het is niet altijd in cijfers uit te drukken.” Want de MVO-partners leveren ook een grote indirecte bijdrage, door via hun netwerk kandidaten te plaatsen. Door de warme relaties die ondernemers in de regio met elkaar hebben, is het makkelijker om vacatures te vullen en kandidaten te matchen. Verschillende bedrijven sponsoren in natura, anderen houden bijvoorbeeld praatjes en workshops, om hun collega’s te motiveren. “Dat netwerk is misschien wel belangrijker dan het bieden van directe arbeidsplaatsen.”

Daarnaast is Patijnenburg ook een financieel gezonde onderneming. Het schrijft zwarte cijfers en staat bekend als een van de beste SW-bedrijven van Nederland.

Betrokken

Westlanders zijn betrokken bij hun eigen regio, weet Zuidgeest. “De sportvelden hier staan bomvol reclameborden van plaatselijke ondernemers en elke keer als er een goededoelenactie wordt gehouden, worden er tonnen opgehaald.” Misschien is het MVO-partnerschap daarom wel zo’n groot succes. “Het Westland heeft een heel dorps karakter, met een hoog ons-kent-onsgehalte, waar het niet altijd meevalt om er als buitenstaander tussen te komen. Als je deze aanpak één op één zou kopiëren zou het misschien niet overal zo goed werken als hier.”

Zo doet JG op hun beurt de beveiliging voor Patijnenburg, doen ze de alarmopvolging en leveren ze vervanging als er receptionisten afwezig zijn. “Zo houden we elkaars hoofd boven water” vult Goldenbelt aan. “We vertrouwen elkaar, komen afspraken sneller na, omdat we elkaar kennen en betrokken zijn. We helpen elkaar. Later zien we wel wat het kost.”

De samenwerking loopt nu vijf jaar. Tijd om te evalueren, zegt Zuidgeest. Aan het begin waren er bijvoorbeeld geen concrete prestatieafspraken, maar gaandeweg wordt de intentieverklaring toch steeds strakker. “Er blijkt toch behoefte te zijn aan meer criteria. Bijvoorbeeld: hoe houden we elkaar aan onze afspraken? Daarover gaan we de komende tijd opnieuw met elkaar in gesprek.”

Patijnenburg is een overheids-BV met de gemeente Westland als aandeelhouder, die namens de gemeente de Participatiewet uitvoert.