Overslaan en naar de inhoud gaan

Intervisie voor werkgevers- of werkzoekendendienstverleners

Gepubliceerd op 07 juli 2020

Ervaringen delen, jezelf en elkaar verbeteren

Alle arbeidsmarktregio’s hebben In het kader van Perspectief op Werk regionale actieplannen gemaakt om meer mensen aan het werk te krijgen. Prachtige plannen, toch blijkt ook voor professionals in arbeidsmarktregio’s dat samenwerken niet vanzelfsprekend is. Om dat te verbeteren, kan intervisie helpen. Bij intervisie komt een kleine groep mensen bij elkaar om knelpunten en vraagstukken te bespreken. Mensen met een vergelijkbare functie, afkomstig van UWV, gemeenten, werkgeversservicepunten en/of SW-bedrijven. Voor professionals in de werkgeversdienstverlening is een aantal intervisiegroepen opgestart. Drie accountmanagers uit verschillende arbeidsmarktregio’s aan het woord.

‘Iedereen zit in zijn coconnetje’

Marieke van Kempen, accountmanager/ werkgeversadviseur Werkgeversservicepunt Werkhart (Midden-Brabant)

“Ik grijp altijd alles aan om de samenwerking te bevorderen en naar mezelf te kijken. Dus ook zo’n intervisie. Ik geloof in de kracht van het collectief: samen kom je verder. Het was al coronatijd, dus het gebeurde allemaal online. Iedereen vond dat de eerste keer spannend, maar met een groepje van zes, zeven mensen is het heel goed mogelijk om echt persoonlijk contact te hebben. Omdat je in je eigen omgeving zit, werkt het misschien zelfs wel beter. 

Alle deelnemers droegen een probleem of vraag aan. We bespraken er twee per keer. De drie uur die we hadden, vloog voorbij. Het ging om vragen als: hoe houd ik collega’s aangehaakt zonder zelf gefrustreerd te raken? Hoe stel ik mijn doelen bij, bijvoorbeeld in deze coronatijd, zonder te verslappen? Hoe blijf ik vitaal? 

Ik ben iemand die al snel denkt dat het niet goed genoeg is, dat het doel verder ligt. Zeker in coronatijd: iedereen zit in zijn eigen coconnetje. Hoe onderhoud je contact met werkgevers en met collega’s bij gemeenten, UWV en SW-bedrijven die ook weer contact moeten zien te houden met kandidaten? Het is een ontzettend onzekere situatie voor iedereen. 

Mijn intervisiegenoten gaven me handvatten en adviezen waar ik iets mee kan, die me helpen om wat meer ontspannen in mijn werk te staan. Dat begint bij accepteren hoe het is. 

Het mooie van intervisie is dat mensen uit verschillende organisaties bij elkaar komen. Je ziet elkaars rol, je leert vanuit elkaars perspectief naar dingen kijken. Er zijn verschillen, dat is nu eenmaal zo, maar als je de frustratie daarover loslaat, kun je beter samenwerken en elkaar helpen om succesvol te zijn.”

‘Niet tegenover elkaar, maar naast elkaar’ 

Bas van der Linden, accountmanager/ matchmaker bij de gemeente Nissewaard

“De eerste twee sessies waren live, de derde was vanwege corona online, maar dat ging toch ook heel goed. We bespraken dingen waar je als accountmanager in het werk tegen aanloopt. Iedereen bracht iets in, daarna stelden we elkaar vragen om het probleem helderder te maken. De intervisiebegeleider leidde het gesprek in goede banen.

Mijn probleem is dat dingen vaak te langzaam gaan. In gemeenteland is er behoorlijk wat bureaucratie. Als je iets wil, moeten allerlei mensen daar wat van vinden en er goedkeuring aan geven. Dat kan lang duren. Bij mij staat het doel voorop; ik ga daar het liefst recht op af.

Ik heb bijvoorbeeld een cliënt die al tien jaar om de paar weken of maanden terugkomt voor een uitkering, omdat hij het om allerlei redenen niet volhoudt in een baan. Ik zou met een werkgever afspraken willen maken, ook financieel, om die jongen door die fase van belemmeringen heen te helpen. Bijvoorbeeld door hem vast te houden en een opleiding te laten volgen. Maar dan loop je meteen tegen de grenzen van het acquisitiekader aan. Je mag voor individuele gevallen geen uitzondering maken. 

Door intervisie weet ik dat ik niet de enige ben die tegen dit soort dingen aanloopt.  Maar ik ben me er ook weer van bewust geworden dat ik vaker tot tien moet tellen. Soms moet je dingen anders aanvliegen om ze voor elkaar te krijgen. Ik kreeg de tip om bij een probleem niet tegenover iemand te gaan zitten, maar naast elkaar. Dan kun je samen naar een oplossing zoeken.”

‘Iemand die anders is, kan jou iets leren over jezelf’

Sharita Nasirkhan, coördinator Perspectief op Werk UWV, Werkgeversservicepunt Rijnmond

“Ik ben net overgestapt naar een nieuwe functie, maar toen ik de intervisie volgde, was ik accountmanager werkgeversservicepunt Rijnmond. Ik heb al heel wat intervisies gevolgd en ook zelf georganiseerd. Daardoor weet ik hoe goed het is om dingen waar je tegen aanloopt met anderen te bespreken. 

Mijn vraag was: hoe kan ik mijn meerwaarde nog meer overbrengen aan collega’s in de arbeidsmarktregio? Mijn intervisiegenoten stelden me vragen om de vraag achter mijn vraag scherper te krijgen. Een van hen vroeg: ‘Wat is het meest voorkomende compliment dat je van werkgevers krijgt?’ 
Die vraag was voor mij een trigger waar ik erg over na moest denken. Wat zijn mijn sterke punten? 

Bij mij gaat dat over helder communiceren en mensen met elkaar verbinden. Het gaat ook over wie ik ben, wat mijn onderliggende normen en waarden zijn. 
Het mooie was, dat die vraag kwam van iemand die ik al wel kende, maar van wie ik zo’n vraag niet had verwacht. Ook dat was een belangrijke les. Mensen verschillen, maar dat biedt ook kansen.  Iemand die anders is dan jij, kan jou iets leren over jezelf. 

Bij intervisie leer je niet alleen van de eigen vragen die je inbrengt en de reacties die je daarop krijgt, maar ook van de casussen die anderen inbrengen. Iedereen is anders en doet het anders, maar ik zag ineens heel scherp dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden. Mijn weg is niet de enige, een ander kan het op zijn manier doen.”

Interesse voor intervisie? 

Meer informatie over intervisie vind je op de websites Perspectief op Werk en Samenvoordeklant.nl. Een intervisie bestaat uit drie bijeenkomsten van ongeveer drie uur, met vijf tot zeven mensen van jouw niveau. De intervisie is er voor managers, teamleiders, beleidsadviseurs en voor klant- en/of accountmanagers van UWV, gemeente, WSP en SW-bedrijven die werken aan de werkgevers- of werkzoekendendienstverlening. De intervisiebijeenkomsten worden begeleid door Maatschap voor Communicatie.