Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer matches dankzij gegevensuitwisseling tussen gemeenten en UWV bij de Banenafspraak

Gepubliceerd op 13 augustus 2019

Voor een geslaagde match moet je vaak over de gemeentegrens heen kijken. Daarom helpt UWV gemeenten om profielen van hun kandidaten in het doelgroepregister centraal te ontsluiten in de Kandidatenverkenner Banenafspraak.

Op de Praktijkdag in maart vorig jaar vertelden UWV en Alphen aan den Rijn hoe ze dubbel werk voorkomen bij het ontsluiten van profielen van hun kandidaten. Wat is ruim een jaar later de stand van zaken? Danny Blom en Johan Verhage van UWV geven een update en Stefan Hes van WerkSaam Westfriesland vertelt hoe zijn organisatie schoolverlaters van speciaal en praktijkonderwijs op een efficiënte manier in beeld brengt.

Gegevens uitwisselen via bestanden neemt toe

Om direct aan de slag te kunnen heeft UWV een tijdelijke oplossing bedacht om profielen transparant te maken zonder dubbel werk: gegevens exporteren uit de diagnosetools waarmee gemeenten die profielen aanmaken, om ze in te lezen in het enige systeem dat landelijk beschikbaar is: Sonar.

Inmiddels maken steeds meer gemeenten gebruik van de mogelijkheid om gegevens in te lezen in Sonar van UWV. Gemeenten uit 18 van de 35 arbeidsmarktregio’s doen dat al, aldus Danny Blom, landelijk adviseur samenwerking gemeenten & banenafspraak UWV. Vaak leveren ze ook profielen aan van reguliere werkzoekenden om nog betere werkgeversdienstverlening te kunnen bieden. “We concluderen daaruit dat de werkwijze voldoet aan een behoefte van gemeenten.” Nieuw is dat Sonar nu ook gegevens kan terug leveren aan één van de twee meest gebruikte gemeentelijke zaaksystemen, dat van leverancier Centric.

Tips om de doelgroep in beeld te brengen

  • Moet je nog beginnen met profielgegevens transparant maken? Neem dan contact op met UWV. Of bekijk de tips uit het eerdere artikel.
  • Overweeg je als gemeente het applicatielandschap te vernieuwen? Denk dan ook na over wat goed werkt om op ketenniveau in de regio gegevens te delen. UWV kan daarbij helpen, bijvoorbeeld met driegesprekken met gemeente en leverancier. Maar de gemeente moet wel het initiatief nemen. Op het UWV Portaal voor Gemeenten is informatie te vinden over de eisen op het gebied van gegevensuitwisseling
  • Ken je klant. Als iemand wordt toegelaten tot het doelgroepregister krijgt de gemeente een brief, maar die belandt vaak niet op het juiste bureau. Zorg dus dat de informatie goed wordt vastgelegd in de administratie en maak een profiel aan. De Vliegende Brigade kan meedenken over het inrichten van het werkproces.
  • Regel een proces in om tenminste een basisprofiel van de nuggers in het doelgroepregister te krijgen. Laat hen een vragenlijst invullen of vraag scholen dat voor hun leerlingen te doen.
  • Zorg voor draagvlak door de voordelen voor doelgroep, school en gemeente te benoemen. Een school kan ook zelf het initiatief nemen om de gegevens aan te leveren bij een gemeente.

Op weg naar een structurele oplossing

Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan een structurele, landelijke oplossing om in het werkdomein gegevens uit te wisselen tussen ketenpartners. Die oplossing staat bekend als common ground en Matchen op Werk. Daarmee kunnen applicaties gegevens uit de bron inlezen zodat ze altijd up-to-date zijn. Business consultant UWV Werkbedrijf Johan Verhage licht toe: “Het probleem is dat de verschillende applicaties nog niet dezelfde taal spreken: ze coderen opleiding en beroep allemaal anders. Daarom is er eerst een vertaalslag nodig.” Inmiddels ontwikkelt het ministerie van SZW met ketenpartners een standaardtaal, maar het zal naar verwachting nog wel even duren voor die klaar is.

Opleiding en ervaring vertalen in skills

Een andere wens is om competenties en skills af te leiden uit iemands beroep en werkervaring. Dat is handig om iemand uit een krimpsector te helpen aan werk in een kraptesector. “Zo is iemand die in een winkel werkt klantgericht; die competentie kun je ook in de horeca inzetten. Je hebt dan alleen een gerichte opleiding nodig om lacunes aan te vullen. UWV is daarmee begonnen in het project Werkinzicht, samen met het CBS en de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) uit België. Het VDAB heeft daar al veel ervaring mee opgedaan. We verwachten zo op den duur nog meer en nog betere matches te kunnen maken.”

Slim samenwerken

Qua techniek is er steeds meer mogelijk op het gebied van gegevensuitwisseling. Maar er moeten wel profielgegevens beschikbaar zijn om te delen. Veel gemeenten hebben de doelgroep nog niet of maar gedeeltelijk in beeld. Vaak komt dat omdat er geen geld is om gesprekken met klanten te voeren. Maar met wat slimheid kun je toch aan profielen komen. Zo heeft WerkSaam Westfriesland samen met UWV een aanpak bedacht om schoolverlaters uit het speciaal en praktijkonderwijs in beeld te krijgen: ze vragen de scholen een vragenlijst over de competenties en interesses van hun leerlingen in te vullen als ze zich aanmelden voor het doelgroepregister.

Voordeel voor leerlingen, school en gemeente

Volgens Stefan Hes, kwaliteitsmedewerker online dienstverlening WerkSaam Westfriesland, werkt dat goed: “De antwoorden worden omgezet in coderingen die we eenvoudig kunnen inlezen in Sonar. Dat doen we drie-vier keer per jaar. Het vergt natuurlijk wat voorwerk om het proces in te regelen en scholen te activeren, maar de aanpak heeft voor iedereen voordelen. De scholieren kunnen eerder benaderd worden door werkgevers, de scholen voldoen aan een deel van hun nazorg-verplichting en de gemeenten besparen tijd omdat ze zelf geen gesprekken hoeven te voeren.” 

Kijk naar wat er wél kan

Hes kan nog niet zeggen hoeveel extra jongeren hierdoor ook aan de slag komen. Wel is hij blij met de service die UWV biedt voor gegevensuitwisseling. “Gemeenten zijn soms sceptisch over systemen als Sonar, maar met kleine acties kun je gegevensuitwisseling automatiseren. Het is misschien niet de fraaiste oplossing, maar het werkt wel.”

Meer informatie