Op weg naar een structurele oplossing
Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan een structurele, landelijke oplossing om in het werkdomein gegevens uit te wisselen tussen ketenpartners. Die oplossing staat bekend als common ground en Matchen op Werk. Daarmee kunnen applicaties gegevens uit de bron inlezen zodat ze altijd up-to-date zijn. Business consultant UWV Werkbedrijf Johan Verhage licht toe: “Het probleem is dat de verschillende applicaties nog niet dezelfde taal spreken: ze coderen opleiding en beroep allemaal anders. Daarom is er eerst een vertaalslag nodig.” Inmiddels ontwikkelt het ministerie van SZW met ketenpartners een standaardtaal, maar het zal naar verwachting nog wel even duren voor die klaar is.
Opleiding en ervaring vertalen in skills
Een andere wens is om competenties en skills af te leiden uit iemands beroep en werkervaring. Dat is handig om iemand uit een krimpsector te helpen aan werk in een kraptesector. “Zo is iemand die in een winkel werkt klantgericht; die competentie kun je ook in de horeca inzetten. Je hebt dan alleen een gerichte opleiding nodig om lacunes aan te vullen. UWV is daarmee begonnen in het project Werkinzicht, samen met het CBS en de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) uit België. Het VDAB heeft daar al veel ervaring mee opgedaan. We verwachten zo op den duur nog meer en nog betere matches te kunnen maken.”
Slim samenwerken
Qua techniek is er steeds meer mogelijk op het gebied van gegevensuitwisseling. Maar er moeten wel profielgegevens beschikbaar zijn om te delen. Veel gemeenten hebben de doelgroep nog niet of maar gedeeltelijk in beeld. Vaak komt dat omdat er geen geld is om gesprekken met klanten te voeren. Maar met wat slimheid kun je toch aan profielen komen. Zo heeft WerkSaam Westfriesland samen met UWV een aanpak bedacht om schoolverlaters uit het speciaal en praktijkonderwijs in beeld te krijgen: ze vragen de scholen een vragenlijst over de competenties en interesses van hun leerlingen in te vullen als ze zich aanmelden voor het doelgroepregister.
Voordeel voor leerlingen, school en gemeente
Volgens Stefan Hes, kwaliteitsmedewerker online dienstverlening WerkSaam Westfriesland, werkt dat goed: “De antwoorden worden omgezet in coderingen die we eenvoudig kunnen inlezen in Sonar. Dat doen we drie-vier keer per jaar. Het vergt natuurlijk wat voorwerk om het proces in te regelen en scholen te activeren, maar de aanpak heeft voor iedereen voordelen. De scholieren kunnen eerder benaderd worden door werkgevers, de scholen voldoen aan een deel van hun nazorg-verplichting en de gemeenten besparen tijd omdat ze zelf geen gesprekken hoeven te voeren.”
Kijk naar wat er wél kan
Hes kan nog niet zeggen hoeveel extra jongeren hierdoor ook aan de slag komen. Wel is hij blij met de service die UWV biedt voor gegevensuitwisseling. “Gemeenten zijn soms sceptisch over systemen als Sonar, maar met kleine acties kun je gegevensuitwisseling automatiseren. Het is misschien niet de fraaiste oplossing, maar het werkt wel.”
Meer informatie