Maak het eenvoudiger!
Vereenvoudig het proces en ga na of bepaalde taken niet door een collega van een van de partners gedaan kan worden, zo luidt één van de tips van Astrid Julicher van het Leerwerkloket in Midden-Limburg. Ze geeft twee voorbeelden van vereenvoudigingen die in haar eigen regio zijn doorgevoerd na het uitbreken van de coronapandemie.
Zo beleggen Gilde-opleidingen en Citaverde College (administratieve) taken nu rond de Praktijkovereenkomst en de Onderwijsovereenkomst bij de jobcoach.
De Onderwijsovereenkomst en de Praktijkovereenkomst worden door de mbo-instelling opgemaakt en ondertekend. De adviseur van Werk.kom of het WSP zorgt ervoor dat de onderwijsovereenkomst (getekend door de klant) en de praktijkovereenkomst (getekend door de werkgever) terugkomt bij de mbo-instelling. Dit scheelt contactmomenten bij de werkgever. Bovendien heeft de werkgever zo één contactpersoon (adviseur) die alles regelt rond de pilot praktijkverklaring.
Vóór de coronacrisis kwam iemand van de onderwijsinstelling speciaal bij de werkgever langs om deze zaken te regelen. Dat was weer iemand extra die bij hem over de vloer kwam.
Verder wordt het proces tegenwoordig aangeboden bij werkgevers als een ondersteuningsinstrument voor het inwerken van (ongeschoold) personeel. Dit is vooral handig bij bedrijven die het druk hebben tijdens de coronacrisis. De praktijkverklaring is bijvoorbeeld ingezet bij werkgevers die personeel hebben aangenomen afkomstig uit andere sectoren waar weinig werk is. Daarbij werkt het goed om het begeleidingsdocument dat de praktijkopleider moet invullen, te zien als inwerkinstrument.
Voor de corona crisis werd het instrument Praktijkleren met de mbo-praktijkverklaring bij werkgevers ingezet zonder de toevoeging dat dit instrument ondersteuning biedt tijdens de inwerkperiode. Werkgevers vonden het hele proces vooral ‘gedoe’ en ‘veel werk’.