Arbeidsmarktquiz
Erik Stam, arbeidsmarktadviseur bij UWV Noord-Holland Noord, snapt dat wel. “Met mijn collega’s breng ik arbeidsmarktontwikkelingen in kaart. Waar liggen kansen? Welke bewegingen zien we? Hoe helpen we cliënten, vooral met ‘moeilijke beroepen’, aan een baan? De arbeidsmarkt verandert continu, dus ook de manier waar en hoe mensen werk zoeken. Webinars zijn een prima manier om ze op die kansen te wijzen of ze te motiveren om juist verder te kijken dan het geijkte aanbod.
Stam is persoonlijk gecharmeerd van de online arbeidsmarktquiz, als speelse manier om mensen mee te nemen in hun zoektocht naar werk. De quiz wordt door UWV-adviseurs op locatie in het land gegeven, maar is sinds een tijdje ook verpakt in webinar-formaat.
“We testen ieders kennis, maar laten mensen bijvoorbeeld ook nadenken over hun eigen beroepsvoorkeur”, legt Sachse uit. “Er zijn volop banen, al is de concurrentie in sommige sectoren moordend. Tijdens de quiz gaan we dan ook wat gerichter in op het fenomeen ‘kansrijke beroepen’, om deelnemers op nieuwe ideeën te brengen.” Aan de live quiz kunnen maximaal 650 mensen meedoen. Het UWV-team ziet hun antwoorden en reageren daar op. “Geeft het merendeel een ander antwoord dan wij dachten, dan gaan we daar meteen op in. Die interactie leidt vaak tot leuke discussies.”
Gebruikersvriendelijk
Harde cijfers ontbreken, maar reacties ‘uit het veld’ maken duidelijk dat de UWV-webinars langzaamaan hun weg vinden naar steeds meer werkzoekenden. Iedereen die een WW-uitkering aanvraagt, krijgt via de werkmap een aantal opdrachten, vertelt Stam. Het volgen van webinars is er een van. Verder zijn er uiteraard adviseurs die hun klanten aanraden om voor hen interessante webinars te volgen. In Noord-Holland Noord zijn de meeste collega’s op de hoogte van de webinars. Ze weten hoe eenvoudig het is om sessies te volgen en dat cliënten vragen kunnen stellen over wat ze in webinars hebben gehoord. Ook worden webinars ingezet om elkaar te informeren. “Sommige collega’s houden geen presentaties meer over de laatste prognoses, maar nemen een webinar op. Ze hebben zo een groter bereik en geven mensen de kans om later terug te kijken.”
Sachse: “Sommige klantadviseurs zetten webinars als huiswerk in bij bepaalde cursussen, zoals ‘Succesvol naar werk’. Deelnemers hebben zo min of meer dezelfde basis en kunnen als groepje tijdens de cursus meer de diepte in. Digitale kennis voor het volgen van webinars heb je eigenlijk niet nodig. De online setting doet aan een Teams-omgeving denken en is heel gebruikersvriendelijk. Het feit dat alle webinars in het Nederlands worden gegeven, kan een struikelpuntje zijn voor deelnemers die de taal niet of minder goed spreken. Besloten is dan ook om het webinar over ‘De kennismaking met UWV’ in het Engels te ondertitelen. Verder voorzien we alle webinars van Nederlandse ondertiteling, zodat ook mensen met gehoorproblemen alles goed kunnen volgen. Iedereen moet mee kunnen doen.”
Meer interactie
In het verlengde daarvan richt het webinar-team zich op verbreding van het aanbod. Stam: “Gezien de positieve ervaringen met werkzoekenden, overwegen we ook bijstandsgerechtigden te interesseren voor de webinars. Vooral waar het om het gerichter informeren van mensen, valt winst te behalen.”
Vorig jaar is voor mensen die een eigen zaak willen beginnen de serie ‘webinars voor ondernemers’ gestart. Hierin vertellen experts - zelf ook ondernemers - over hun expertise, zoals sociale media, coaching of onderhandelingstechnieken. Verder bestaat het plan om in september drie opeenvolgende dagen een lunch-webinar over vitaliteit te organiseren, ook voor werkenden. En er is een idee voor een webinar waarin werkgevers meer over de vacatures in hun bedrijf vertellen. Sachse: “Webinars worden steeds belangrijker, als aanvulling op het bestaande UWV-aanbod. De tijd van het louter zenden van informatie ligt achter ons. Als UWV willen we met meer voorbeelden en meer interactie meer mensen helpen; en dat lukt ons steeds beter.”