Overslaan en naar de inhoud gaan

Podium24 dicht in Maastricht-Heuvelland het gat tussen vraag en aanbod

Gepubliceerd op 04 december 2017

Werkgeversloket Podium24 in Maastricht-Heuvelland heeft zo zijn eigen aanpak. “Als een werkgever een vraag heeft, inventariseren, analyseren en herschrijven we samen deze vraag, zodat de kans op een match groter wordt.”

Werkgeversloket Podium24 in Maastricht-Heuvelland heeft zo zijn eigen aanpak. “Als een werkgever een vraag heeft, inventariseren, analyseren en herschrijven we samen deze vraag, zodat de kans op een match groter wordt.”

Werkgevers in de regio Maastricht-Heuvelland werden voorheen overspoeld door talloze organisaties die allemaal iets van ze wilden op het gebied van arbeidsmarktprojecten. Om de wirwar tegen te gaan, werd in 2012 Podium24 opgericht. Deze organisatie is momenteel hét loket op het terrein van werk.

Podium24 startte als een pilot met daarin afgevaardigden uit diverse organisaties, legt Hans Cratsborn, senior beleidsmedewerker re-integratie en sociale zekerheid in de gemeente Maastricht, uit.  “Gemeenten, UWV, de sw-uitvoeringsorganisatie, het ROC en familiebedrijf Vebogo; ze sloegen allemaal de handen ineen en gingen de boer op! Dat werkte niet direct zoals het moest, maar gaandeweg lukte het steeds beter om de juiste aanpak te kiezen. Na verloop van tijd was de gewenste vraaggerichte benadering de norm.”

TIPS

  • Centraliseer werkaanbod in één organisatie, zodat er geen versnippering is
  • Werk vraaggericht, inventariseer de wensen van de werkgever
  • Organiseer een 'brede' werkwijze, waarbij diverse middelen ingezet kunnen worden
  • Verstrek duidelijke informatie over beschikbare subsidieregelingen
  • Opereer als eerste aanspreekpunt zowel voor werkgever als werknemer
  • Werk met vraagombuiging en cluster werkgevers in arbeidsmarktprojecten

Een eigen aanpak Podium24

Vijf jaar later is Podium24 dé organisatie die in de regio Maastricht-Heuvelland de samenwerking tussen het bedrijfsleven en gemeentelijke partijen verstevigt en werkzoekenden aan het werk helpt. En dan met name mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Podium24 heeft daarbij zo zijn eigen aanpak, legt directeur Jenny Dizij-Van Leeuwen uit. “Bij ons begint het bij de vraag, maar daarnaast is het kennen van het aanbod, in deze tijden van krapte, net zo belangrijk. Als een werkgever een vraag heeft, inventariseren, analyseren en herschrijven we samen deze vraag, zodat er een grotere kans op een match ontstaat. In die zin is het vraaggericht en aanbod-geschikt.” 

Automatisering kan deze koppeling vergemakkelijken, legt Dizij-Van Leeuwen uit. “Alle werkzoekenden zitten in een systeem, waarin een matchingmodule is ingebouwd. Hierbij is het unieke dat de kandidaat kan aangeven wat zijn ambitie is en hij tevens ziet hoeveel procent hij matcht op de aangeboden werkplekken. Met deze gerichte zoekfunctie komt regelmatig de juiste kandidaat bovendrijven en is tevens de intrinsieke motivatie getoond. Na zo’n online match en een gesprek, stellen we deze kandidaat voor aan de werkgever. Of starten kandidaten in projecten op maat, denk hierbij aan social return.”

Breed pallet aan middelen

Maar juist maatwerk is ook een specialiteit van Dizij-Van Leeuwen en haar collega’s. “We hebben daarvoor een breed pallet aan middelen. Soms is het nodig dat een werkgever uitgelegd krijgt dat er diverse gemeentelijke regelingen zijn bij het in dienst nemen van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals loonkostensubsidie. In een ander geval vinden we het nuttig om een jobcoach in te zetten om het gat te dichten tussen vraag en aanbod.”

Dat Podium24 ook een uitzendbureau is én mag detacheren, stelt de organisatie in staat om grote werkgelegenheidsprojecten van de grond te tillen, legt Dizij-Van Leeuwen uit. “Soms sluiten wij met werkgevers in een branche een convenant. We spreken dan af wat de minimale instroomeisen zijn en maken opleiding en werken op maat, om zo ingeschreven werkzoekenden bij deze bedrijven aan de slag te krijgen. Bij deze banen zijn wij het eerste aanspreekpunt en regelen diverse randzaken zoals de benodigde subsidies, de detacheringsvorm of dat er bijvoorbeeld sprake is van werken met behoud van uitkering.”

Succes gestaafd door resultaten

Cratsborn ziet dat de Podium24-aanpak werkt. “Het project staat helemaal zelfstandig in de markt en ontplooit met succes marktactiviteiten. Het heeft zich echt ontwikkeld tot hét werkgeversservicepunt voor de diverse aangesloten gemeenten. En hun succes wordt gestaafd door de resultaten, want door de vraaggerichte benadering en de aandacht voor de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, is het percentage van mensen met een lager arbeidsvermogen de afgelopen jaren omhoog geschoten.”

De persoonlijke aanpak van Podium24 wordt ook weerspiegeld in de specifieke werkterreinen van projectleider Lotte Pierik en Fleur Jongen, accountmanager Jongeren bij de organisatie. Zo is Jongen actief bij de bron, jongeren. “Mijn rol is te proberen deze jonge mensen via stageplekken naar een reguliere baan te helpen. Om de interesse van werkgevers op te wekken ga ik met stagedocenten bij bedrijven langs om ze uitleg te geven over de vele voorzieningen die beschikbaar zijn, zoals budgetten voor het geschikt maken van de werkplek.”

‘Garantiebanen ouder dan 27’

Pierik, projectleider Garantiebanen Ouder dan 27, probeert via een speciale aanpak werkzoekenden te bemiddelen naar arbeid, bijvoorbeeld met de organisatie van meet-and-greets met werkgevers. In algemene zin vindt Pierik dat andere arbeidsmarktregio’s in Nederland best iets zouden kunnen opsteken van de werkwijze van Podium24. “Wij hebben een bredere aanpak dan andere regio’s. Wij inventariseren echt werkgeversvragen en kunnen daar flexibel op inspringen. Dat we daarbij ook detachering kunnen inzetten, maakt het plaatje compleet.”

Het huidige economische klimaat geeft nog een zetje in de rug, zegt Dizij-Van Leeuwen. “In de huidige krappe arbeidsmarkt zie je dat werkgevers moeite hebben om aan het juiste personeel te komen. Zulke personele problemen zijn vaak niet in een of twee weken opgelost. Omdat reguliere kanalen te weinig potentieel hebben, worden alternatieven gezocht. Onze samenwerking in de regio Zuid-Limburg met autobouwer VDL Nedcar is in dat verband een mooi voorbeeld van hoe we heel veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag hebben gekregen.”

  • Jenny Dizij-Van Leeuwen