Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweeduizend mensen uit Banenafspraak aan het werk bij Albert Heijn

Gepubliceerd op 18 december 2017

Albert Heijn heeft de ambitie om tweeduizend mensen die vallen onder de Banenafspraak in dienst te nemen. “Dat aantal gaan we zeker halen” verzekert coördinator Simone Jansen. “Vooral omdat wij een goede relatie met UWV en gemeenten hebben opgebouwd. Ook een praktische instelling en doorzettingsvermogen zijn belangrijk.”

Albert Heijn heeft de ambitie om tweeduizend mensen die vallen onder de Banenafspraak in dienst te nemen. “Dat aantal gaan we zeker halen” verzekert coördinator Simone Jansen. “Vooral omdat wij een goede relatie met UWV en gemeenten hebben opgebouwd. Ook een praktische instelling en doorzettingsvermogen zijn belangrijk.”

Albert Heijn neemt zowel jongeren als ouderen met een arbeidsbeperking in dienst. Het bedrijf heeft hiervoor veel contact met UWV. De partijen kennen elkaar intussen goed en weten elkaar gemakkelijk te vinden. Dat zegt Peter Rietbergen, landelijk adviseur voor de retail bij UWV.

“In 2014 is Albert Heijn gestart met het Wajong-project. We hebben toen onze ondersteuning zo georganiseerd dat de werkgever zoveel mogelijk wordt ontlast. Het gaat niet alleen om het aanleveren van kandidaten, maar ook om andere maatregelen. Zo is binnen UWV een fysieke Wajong-servicedesk opgezet. Hier kan het projectteam van Albert Heijn altijd terecht met een vraag of probleem. We zoeken dan binnen de UWV-organisatie naar iemand die de oplossing weet”, aldus Rietbergen.

TIPS

  • Houd het grote gezamenlijke doel voor ogen en blijf niet hangen in administratieve belemmeringen
  • Houd het praktisch
  • Denk niet te veel in uitzonderingen die zich mogelijk kunnen voordoen
  • Zorg dat je als gemeente of arbeidsmarktregio goed in gesprek bent met netwerken van werkgevers
  • Speel in op de behoefte van werkgevers; zorg dat je hun partner wordt
  • Doe bij samenwerking met landelijk werkende werkgevers je uiterste best voor harmonisatie

Gedeelde ambitie

Ook Simone Jansen is positief over de samenwerking. Zij is projectmanager Participatie bij Albert Heijn en verantwoordelijk voor de landelijke contacten. Het begint volgens Jansen met een gedeelde ambitie. “Wij ondernemen inclusief en UWV wil ons daarbij graag ondersteunen. Zo hebben we elkaar gevonden. Er is sprake van een gelijkwaardig partnerschap vanuit een gezamenlijk belang.”

Volgens Jansen hebben de partijen begrip voor elkaars beweegredenen en mogelijkheden. “We vertrouwen in de goede intenties van de ander en zijn transparant over onder meer cijfers en ontwikkelingen in de organisatie. We beseffen dat de waarden van een commercieel bedrijf en een publieke partij niet altijd overeenkomen. De verschillen worden besproken. Het lukt ons dan steeds om een oplossing te vinden.”

Albert Heijn en UWV hebben eerst de tijd genomen om een goede relatie op te bouwen via onder meer een kick-off bijeenkomst en netwerkdagen. In een convenant is de wederzijdse investering van tijd en energie vastgelegd. Dit waarborgt een duurzame samenwerkingsrelatie. Vervolgens is er een plan van aanpak voor de Wajongers gemaakt. “Hierin staan heldere afspraken”, zegt Jansen. “We hebben het convenant en het plan gedeeld met de werkgeversservicepunten.”

Duurzame relaties met regio’s

Albert Heijn bouwt inmiddels ook duurzame relaties met arbeidsmarktregio’s op. Hiermee wil het bedrijf behalve op de Wajong-kandidaten ook goed zicht krijgen op de nieuwe doelgroep van de gemeenten. Met een derde van de 35 regio’s zijn nu vergelijkbare afspraken gemaakt als met UWV. Jansen licht toe: “Het is voor ons als grote landelijke werkgever ondoenlijk om met elke gemeente afzonderlijk afspraken te maken. Daarom gaan we met een hele arbeidsmarktregio het gesprek aan om te komen tot een gezamenlijk pakket van afspraken. UWV kan ons hier in veel gevallen bij helpen door de verbinding met werkgeversservicepunten in de arbeidsmarktregio.”

Ook met gemeenten is een goede relatie van groot belang, merkt Jansen op. “Wij willen dat gemeenten het vertrouwen krijgen dat hun kandidaten goed bij ons terechtkomen. Dan is het wel prettig dat gezamenlijk kan worden geïnvesteerd in de relatie en praktische zaken als loonwaardebepaling, begeleiding en sollicitatieprocedure op papier staan. Door goede afspraken kunnen we inclusief blijven ondernemen vanuit ons hart en verdrinken we niet in bureaucratie.”

Grootste sociale ondernemer

Albert Heijn streeft ernaar om tweeduizend mensen vanuit de Banenafspraak in dienst te hebben. Medio 2017 stond de teller op zeventienhonderd. Daarmee is Albert Heijn – 850 vestigingen, honderdduizend medewerkers – in absolute aantallen de grootste sociale ondernemer van Nederland.

Eigenlijk was het de bedoeling om eind 2017 de tweeduizend te halen. Dat is niet gelukt, vertelt Jansen. Volgens haar wordt het aantal – met hulp van UWV – wel gehaald. “De ambitie staat nog steeds. We gunnen ons alleen wat meer tijd om ook naar de kwaliteit en duurzaamheid van de plaatsingen te kijken. Het aantal van tweeduizend is nooit een doel op zich geweest, al spreekt dit natuurlijk wel tot de verbeelding.”

Om zoveel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te kunnen nemen, is binnen Albert Heijn een speciaal team opgezet. Dit bestaat uit elf interne jobcoaches, twee medewerkers voor regionale contacten en een administratieve helpdesk. Het team ontzorgt de winkels bij werving en selectie, begeleiding en administratie. Ook zijn er twaalfhonderd buddies opgeleid. Zij begeleiden de dagelijkse medewerkers in de winkels.

Structurele en planmatige aanpak

Het bijzondere aan het Albert Heijn-project – afgezien van de grote aantallen – is de structurele en planmatige aanpak, zegt Peter Rietbergen. “Er is een duidelijke visie en Albert Heijn maakt echt beleid. Ook de projectorganisatie om de filiaalmanagers te ontlasten draagt bij aan het succes. En omdat ze weten dat het hen geen administratieve rompslomp oplevert, zijn filiaalmanagers bereid hun schouders eronder te zetten.”

Belangrijk is verder dat eigen medewerkers fungeren als jobcoaches. Zo wordt voorkomen dat in een filiaal waar bijvoorbeeld vijf mensen vanuit de Banenafspraak werken, diverse jobcoaches rondlopen. “Dat is niet praktisch”, aldus Rietbergen. “Met de inzet van eigen jobcoaches kan een werkgever dit voorkomen.”

Het format dat bij Albert Heijn is ontwikkeld, is volgens Simone Jansen ook toepasbaar bij andere retailketens. “De aanpak is prima te kopiëren. Er zijn nu plannen om bij andere labels van Albert Heijn zoals Etos projecten te beginnen.”

    Simone Jansen - Albert Heijn en Peter Rietbergen - UWV