Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitwisselen van digitale en recruitmentkennis voor een beter WERK.nl

Gepubliceerd op 05 november 2015

Specialisten uitzendbranche èn UWV vormen samen ontwikkelteam. De website WERK.nl is de grootste publieke website in Nederland waar CV’s van werkzoekenden en vacatures te vinden zijn. Toch maken intercedenten van uitzendbureaus er weinig gebruik van. Om de site te verbeteren zette het Servicepunt Flex een unieke samenwerking op: een team van specialisten uit zowel de uitzendbranche als het UWV.

Niet alleen is WERK.nl een enorme vacaturebank waar werkzoekenden op zoek kunnen naar geschikte vacatures, ook kunnen werkgevers er op zoek gaan naar geschikt en gemotiveerd personeel voor hun vacatures. Met name uitzendorganisaties maken gebruik van de zogeheten 'zoeken en vinden' opties. Maar de site kampte met een slechte naam. De functionaliteit was onoverzichtelijk en het zoeken kon beter.

Experts
Al in 2012 werd een start gemaakt met de verbetering van WERK.nl.  Het UWV werkte daarvoor met een expertpanel. Samen met eindgebruikers uit de uitzendbranche nam UWV plaats aan de overlegtafel om input om te buigen tot verbeterpunten van de Zoeken & Vinden functie binnen de site. Dit overleg kwam de afgelopen twee jaar echter stil te liggen omdat er gewerkt werd aan de stabiliteit van Werk.nl. Dit jaar pakt Servicepunt Flex de draad weer op. Met hulp van de uitzendbrancheorganisaties ABU en de NBBU werd een nieuw team opgezet uit oude expertpanelleden en nieuwe experts, die samenwerken met de ontwikkelaars van UWV. Doel is onderlinge digitale kennisdeling en recruitmentkennis meenemen in de ontwikkelingen van WERK.nl.

Digital Recruiting Specialists
Het team bestaat uit een kleine twintig Digital Recruiting Specialists (DRS), gespecialiseerde medewerkers die veelvuldig bezig zijn met het digitaal bijeenbrengen van vraag en aanbod weten, Als geen ander weten zij welke criteria er gelden en op welke punten er gezocht wordt naar werkzoekenden. “Zij geven de input waar de behoeften liggen vanuit de uitzendbranche”, legt Arno Frederiks van Servicepunt Flex uit. “Dat gaat op detail. Van woorden verplaatsen tot hoe de manieren van zoeken beter kunnen worden aangepast op de uitzenders. De aanpassingen aan de site vinden vier keer per jaar plaats. Het kost veel tijd om dit te doen. Het is een publieke site, dus die wil je ook zoveel mogelijk beschikbaar laten zijn voor de gebruikers. Wij als Servicepunt Flex faciliteren dit overleg en praten mee.”

Elke drie maanden komt het team bijeen. Ontwikkelaars van WERK.nl èn de DRS-team leden bespreken ter plekke de voorstellen en de wensen. Tijdens de tussenliggende periode beoordeelt UWV de mogelijkheden. Tijdens de volgende bijeenkomst worden de go’s en no-go’s gegeven en zien de teamleden meteen de nieuwe lay-out. Op dat moment worden ook de laatste details besproken. Daarna kan het mee met de volgende release van WERK.nl. “Hierdoor blijven vraag en aanbod met elkaar in gesprek en zal de site op het gebied van zoeken en vinden voortdurend op een gebruikersvriendelijke manier worden aangepast”, legt Frederiks uit.”

Mediacampagne
Dat WERK.nl inmiddels zoveel is verbeterd, is helaas nog niet algemeen bekend. Veel intercedenten uit de uitzendbranche laten de site nog steeds links liggen, omdat ze er nog steeds van uit gaan dat ze er niet mee kunnen werken. Daarom start het Servicepunt Flex in samenwerking met UWV, ABU, NBBU en een aantal deelnemers van het DRS-team binnenkort een campagne om van die slechte reputatie af te komen. Frederiks: “Via internet, social media en vakbladen willen we communiceren dat WERK.nl verbeterd is.”