Overslaan en naar de inhoud gaan

Verder kijken dan de eigen organisatie om de werkgever te helpen

Gepubliceerd op 05 november 2015

Nieuwe werkgeversdienstverlening Zaanstreek-Waterland begint te lopen.

De werkgeversdienstverlening in de arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland kon efficiënter. Daar waren alle partijen in de regio het over eens. Met het regionale WerkgeversServicepunt en de harmonisatie van instrumenten is dat gelukt. ‘We weten nu van elkaar wat we doen, want we doen het samen.’

Tot een paar jaar geleden was het theoretisch mogelijk dat een ondernemer in Zaanstreek-Waterland op één dag meerdere adviseurs van verschillende organisaties over de vloer kon krijgen voor bijvoorbeeld dezelfde vacature. Niet alleen is dat verwarrend voor ondernemers, het is ook inefficiënt , stelt Joop de Boer, Manager Werkgeversdienstverlening bij UWV Zaandam.“We werkten als verschillende partijen in de regio nog niet optimaal samen. We wisten onderling onvoldoende van elkaar wat we deden.”

De werkgevers gaven aan dat zij dit anders georganiseerd wilden hebben. De Boer: “Werkgevers willen het liefst één contactpersoon voor al hun personeelsvraagstukken .”

Participatiewet
Met de komst van de Participatiewet werd die behoefte nog groter. “We kregen signalen van werkgevers dat ze zoveel mensen van verschillende organisaties  over de vloer kregen met ongeveer dezelfde vragen en diensten”, herinnert Gonda Verbeek, regiomanager van het UWV zich. “Kan dit niet anders?” Daarop ging zij met de betrokken professionals om tafel om te kijken wat ervoor nodig was om aan de vraag van werkgevers te kunnen voldoen. Afgelopen jaar hebben de hoofden sociale zaken van de negen gemeenten in de regio met de directeuren van het SW-bedrijf en UWV een concreet plan uitgewerkt om de werkgeversdienstverlening te verbeteren. Centraal daarbij staan de vraag van de werkgever en het doel om zoveel mogelijk werkzoekenden aan werk te helpen.”

WerkgeversServicepunt
Allereerst was er dus de behoefte van de werkgevers aan één aanspreekpunt. Vanaf 1 januari dit jaar is het Regionaal WerkgeversServicepunt  van start gegaan, waarin alle 33 adviseurs in de regio samenwerken. Er is een manager aangesteld om het proces te bewaken, Hans van de Voort. De adviseurs hebben nog steeds hun eigen werkplekken bij de eigen organisatie, maar kunnen overal in de regio terecht op flexplekken, waar ze in contact komen met andere adviseurs. Daarnaast is er wekelijks overleg. De Boer: “Het is belangrijk om elkaar regelmatig te zien. De adviseurs van het WerkgeversServicepunt  zijn namelijk veel op pad. De  resultaten van die nieuwe overlegstructuur  tekenen zich af. Vacatures die UWV in behandeling had, zijn vervuld met kandidaten van gemeenten en andersom. We weten elkaar steeds beter te vinden, we werken zowel lokaal als regionaal.”
De kans dat wij een geschikte kandidaat voor een werkgever hebben is groot, juist omdat we samenwerken voor alle doelgroepen.”

Stekker4Only
Naast één aanspreekpunt werken  alle partijen in de regio met hetzelfde CRM-systeem, Stekker4Only. Daarmee hebben de gemeenten en het SW-bedrijf toegang tot de systemen van het UWV. Als iedereen met hetzelfde klantvolgsysteem werkt kun je regionaal goed inzichtelijk krijgen welke kandidaten er zijn, stelt Verbeek. “Dit systeem staat nu. De mensen die ermee moeten werken bij de verschillende gemeenten zijn getraind en weten hoe ze ermee moeten omgaan.”

Ook belangrijk was het dat de instrumenten werden geharmoniseerd om kandidaten aan te dragen. Verbeek legt uit: “Of het nu gaat om gemeente X of Y, de werkgevers hebben dezelfde voorwaarden. Denk aan scholingsvouchers bijvoorbeeld. Of aan de termijnen voor proefplaatsingen. Door de harmonisatie is er nu geen onderlinge concurrentie meer tussen de gemeenten en is er duidelijkheid voor de werkgever.”
Verder biedt het WerkgeversServicepunt prognoses vanuit de arbeidsmarktinformatie. En op basis van bedrijfsanalyses, waar geen kosten aan verbonden zijn, worden werkgevers onderzocht om te bezien of er elementaire taken zijn om geschikte werkplekken te creëren voor Wajongeren.  

De werkgevers zelf zijn bij het hele proces betrokken. Het Regionale Werkbedrijf, waarin ze samen met gemeenten en vakbonden zijn vertegenwoordigd, monitort het hele proces waarin de verbetering van de werkgeversdienstverlening nu zit. De Boer: “Alle partijen hier in de regio geloven erin. We willen allemaal iedereen aan  werk helpen.”

Contact: Gonda Verbeek (UWV) (gonda.verbeek@uwv.nl), Joop de Boer (UWV) (joop.deboer@uwv.nl)