Reacties van ondernemers
De gesprekken leverden volgens Westdijk veel informatie op. “Wat me opviel, was hoe groot de motivatie is van werkgevers om deze doelgroep een plek te geven. Vanuit een gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid en ook omdat ze het belangrijk vinden voor de sfeer binnen hun bedrijf en de uitstraling naar buiten. Maar het werd ook duidelijk dat veel werkgevers het ingewikkeld vinden om in het oerwoud van instituten en regelgeving hun weg te vinden. Zo bleken veel werkgevers niet te weten dat ze voor deze doelgroep een no risk-polis kunnen krijgen, waardoor de loonkosten worden vergoed als de medewerker ziek wordt. Ik ben een aantal werkgevers tegengekomen die deze vergoeding zijn misgelopen. En als ze de regeling wel kenden, liepen ze ertegen aan dat ze de ziekmelding bij UWV niet via een telefoontje kunnen doen, maar alleen digitaal, via E-herkenning. En dat kost dan weer geld en tijd.”
Aanbevelingen voor regionaal werkbedrijf
Op basis van de gesprekken heeft Westdijk een advies geschreven met concrete aanbevelingen aan het regionaal werkbedrijf om de werkgeversdienstverlening te verbeteren. Deze aanbevelingen gaan onder meer over financiële prikkels voor werkgevers, betere samenwerking tussen overheid, onderwijs en ondernemers en een sterkere lobby voor verbeteringen in de wet- en regelgeving. Het adviesrapport bevat ook verhalen van Drentse werkgevers die er bewust voor kiezen om in hun bedrijf plaats te maken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De arbeidsmarktregio Drenthe is voornemens om de werkgeversraadpleging op te nemen in de jaarplanning. Dit betekent dat jaarlijks minimaal vijftig werkgevers proactief worden benaderd en de vraag krijgen wat er beter kan om mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt een plek te bieden en aan het werk te houden. Zo houdt de arbeidsmarktregio feeling met wat er bij werkgevers speelt.