Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkpleinen en randstad verruimen elkaars blik

Gepubliceerd op 15 april 2014

De opzet was eenvoudig en helder. Werkzoekenden konden zelf hun cv op Werk.nl plaatsen, waarna Randstad hen kon matchen. Maar liefst 600 cv’s zijn geüpload, maar kandidaten zoeken op Werk.nl beviel niet door privacybescherming. Na directe aanlevering kwamen werkzoekende en  uitzendbureau via workshops wel met elkaar in contact.

Kerngegevens project
Wie: 3 werkpleinen (gemeenten en UWV) en 1 uitzendorganisatie.
Wat deden zij? Cv’s ontsluiten en een training geven aan werkzoekenden waarna de uitzender keek naar hun bemiddelingskansen.
Kwalitatieve resultaten: De blik op werkzoekenden (WWB) en hun kansen is bij alle partijen veranderd. Ook ontdekten zij nieuwe inzichten, instrumenten en een andere organisatiestructuur (met projectleider) voor de publiekprivate samenwerking.
Contact: Monique Genevace (projectleider), monique.genevace@uwv.nl
Publieke Partijen: UWV, gemeenten. 
Private Partijen: Randstad.

De oorspronkelijke afspraak was dat intercedenten van Randstad zouden kunnen zoeken in het systeem, onder meer op naam en sofinummer. Toen dat in het kader van privacy niet mogelijk bleek, vonden de partijen een andere oplossing. De drie werkpleinen leverden zelf kandidaten uit de WWB-bestanden aan bij Randstad. Dat werkte prima.

Training

Kandidaten werden uitgenodigd voor een halve dag training door het uitzendbureau. Ze kregen sollicitatietips en de gelegenheid zichzelf te presenteren. Randstad bekeek vervolgens of ze matchbaar waren met openstaande vacatures. Potentiële ‘toppers’ kregen een intakegesprek en werden (als dat mogelijk was) voorgesteld bij opdrachtgevers. In totaal zijn 28 trainingen gegeven en ruim 200 kandidaten gesproken. Hiervan zijn in de projectperiode voorlopig 36 mensen aan het werk gekomen in een tijdelijke of langdurende opdracht. Ook zijn acht werkzoekenden opgeleid tot heftruckchauffeur of geplaatst in een BBL-traject.

Veel geleerd

De samenwerking tussen de werkpleinen en Randstad was voor beide partijen leerzaam. Het verruimde elkaars blik op kandidaten. Volgens de uitzendorganisatie zien casemanagers bij gemeenten heel veel kandidaten als ‘goed bemiddelbaar’. Randstad let vooral op hun presentatie en cv. “Casemanagers kijken met name naar kandidaten, wij voornamelijk naar hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt.” Door de samenwerking is die blik op kandidaten verruimd. De gemeente kijkt reëler naar mogelijkheden en Randstad heeft een beter beeld gekregen van kandidaten uit de Bijstand. “Sommige mensen hebben echt gewoon pech gehad”, aldus een betrokken intercedent. “Denk aan zzp’ers, die automatisch in de bijstand komen of mensen met een goede opleiding die door de crisis geen werk vinden. Belangrijk is om hier veel met elkaar over te sparren.”

“ EEN VASTE PROJECTLEIDER IS BETER VOOR DE VOORTGANG” - MONIQUE GENEVACE, REGIOMANAGER UWV

Kleinschalig

Het project is succesvol verlopen en krijgt een vervolg. De publiekprivate samenwerking en de trainingen worden voortgezet. Randstad wil ook graag meer verdiepingsbijeenkomsten organiseren. Er wordt nog bekeken hoe dat precies wordt vormgegeven. Opvallend is dat het project in deze regio geen echte ‘projectleider’ had. “Vooraf besloten we dit project aan te laten sturen door de drie hoofden sociale zaken van de werkpleinen en de regiomanager.” Toch is de regionaal projectleider (op papier) daarvan teruggekomen. “Een vaste projectleider die tijd heeft om zich goed met het project bezig te houden, is beter voor de voortgang. Als we het project opnieuw zouden doen, denk ik dat we wel een projectleider zouden benoemen. Daarnaast zouden we er ook meerdere uitzendbureaus bij betrekken.”