Overslaan en naar de inhoud gaan

Betere basisvaardigheden op de werkvloer, daar heeft iedereen profijt van

Gepubliceerd op 24 november 2025

Werkcentrum Twente, Stichting Lezen & Schrijven en het Zone.college helpen bedrijven in Overijssel om basisvaardigheden van hun werknemers versterken. Hoe overtuig je bedrijven en medewerkers om mee te doen? Wat is er nodig om te komen tot een blijvend succesvolle aanpak? 

3 werknemers kijken op een tablet, die één van hen in de hand heeft
Werkinstructies op een tablet

‘Werkgevers hebben wel aandacht voor taalvaardigheden bij anderstalige werknemers’, zegt Lidy Hampsink van Werkcentrum Twente. ‘Maar ze verwachten vaak niet dat mensen die in Nederland zijn geboren problemen hebben met basisvaardigheden als lezen, schrijven rekenen en digitale vaardigheden.’

Werknemers weten dat dan ook lang verborgen te houden, legt Dorina Hadders (Stichting Lezen en Schrijven) uit. ‘Zolang alles hetzelfde blijft redden ze zich ermee. Maar iets nieuws leren is lastig. En op de arbeidsmarkt moet je juist flexibel en wendbaar zijn. Daarvoor heb je niet alleen vaktechnische scholing nodig maar ook soft skills. Daar zijn basisvaardigheden onderdeel van.’

Hampsink vertelt over een receptioniste in een ziekenhuis met een mbo3-opleiding. ‘Toen er een nieuw systeem kwam, durfde ze niet te zeggen dat ze dat moeilijk vond. Ze kreeg het onder de knie door avondenlang thuis te oefenen. Daar merkte de werkgever niets van, maar het leverde haar heel veel stress op. Als je door betere basisvaardigheden meer zelfvertrouwen krijgt en weet dat je dingen kan leren, word je een betere medewerker.’

Bij de Kopgroep Basisvaardigheden worden sinds 2022 bedrijven structureel betrokken bij de aanpak van laaggeletterdheid. Met subsidie van provincie Overijssel helpen Leerwerkloket/Werkcentrum Twente en Stichting Lezen & Schrijven bedrijven om een duurzame aanpak op basisvaardigheden te ontwikkelen. Het project loopt nog tot en met 2027 en kan daarna nog worden verlengd.

Zoeken naar het haakje

Het programma Kopgroep Basisvaardigheden moet uitkomst bieden. Daarbij maken adviseurs van Lezen & Schrijven en het Werkcentrum bedrijven allereerst bewust van het probleem. Hadders: ’Signalen op de werkvloer zijn bijvoorbeeld dat mensen moeite hebben met het digitale systeem of certificaten behalen. Of voorlichting over veilig werken niet begrijpen. Dan vragen we: zou dat door onvoldoende basisvaardigheden kunnen komen?’ Zo plant je het eerste zaadje voor bewustwording. ‘Het is zoeken naar zo’n haakje en dat is bij elk bedrijf verschillend,’ vult Hampsink aan.

Werknemer staat gebogen over een werkformulier

Regionale aanpak

Een enkel bedrijf meldt zichzelf, maar meestal neemt het projectteam van de Kopgroep het initiatief. Met een focus op sectoren waar volgens eigen onderzoek de meeste laaggeletterdheid voorkomt, zoals schoonmaak, bouw, horeca en groen. Ook de provincie, Lezen & Schrijven en onderwijspartner Zone.college kaarten het onderwerp aan bij relaties. Rachel van Vulpen (Zone.college): ‘Gelukkig komt er in de samenleving meer aandacht voor het belang van basisvaardigheden. Dat helpt bedrijven om werknemers te vragen wat ze nodig hebben om hun werk te doen.’

Hoe dan?

Als bedrijven iets aan basisvaardigheden willen doen, ben je er nog niet, zegt Hampsink. ‘Ze weten niet hoe. En ze moeten hun productie halen, dus dan verdwijnt het onderwerp snel naar de achtergrond. Het is aan ons om te doen aan follow-up. Je moet zorgen dat basisvaardigheden in alle lagen van de organisatie een thema wordt waar mensen mee aan de slag willen. Anders hoef je er niet eens aan te beginnen. Directie en HR moeten het faciliteren, maar medewerkers moeten een gebrek aan basisvaardigheden ook herkennen bij hun collega’s.’

Als er draagvlak is kun je volgens Hampsink om tafel gaan om een aanpak te maken. Hoe herken je om wie het gaat, waar worden het bedrijf en de werknemers beter van? Daarbij zijn de expertise en tools van Lezen & Schrijven waardevol. ‘We zoeken samen een aanpak die praktisch haalbaar is en de meeste kans op succes heeft. Want een werknemer moet een succeservaring krijgen. Beter een klein stapje dat werkt, dan een grote stap waar iemand halverwege afhaakt.’

Basisvaardigheden heb je 24/7 nodig, alleen als je slaapt niet

Uitspraak van een ervaringsdeskundige

Het juiste aanbod

Dat is het moment dat een opleider in beeld komt. Hampsink: ‘Het bedrijf kiest uiteindelijk zelf, maar wij werken graag met het Zone.college. Ze hebben dezelfde visie op leren, en bieden maatwerktrajecten aan. Bijvoorbeeld alleen in de wintermaanden trainen bij een bedrijf dat dan minder werk heeft. Of lessen voor of na het werk, vaak incompany.’

Van Vulpen: ‘We zetten de persoonlijke leerdoelen van medewerkers centraal. Maar ook de werkgever heeft doelen. Dat iemand kan werken met een bepaalde bedrijfsapp of meer zelfvertrouwen krijgt. Al die doelen moet je samen zien te brengen en daar een passend advies voor geven: coaching, persoonlijke begeleiding of een trainingstraject, individueel of klassikaal.’

Collega legt werking van invoertablet uit

Olievlek

Hadders noemt een mooi voorbeeld. ‘Bij SchagenBouw had HR al oog voor basisvaardigheden. Ze zochten een aanleiding om het verder de organisatie in te brengen. Dat vonden we in de overgang naar een ander digitaal systeem. Het bedrijf heeft echt iedereen gescreend, tot en met de directie. Toen hebben ze trainingen ingekocht bij een bureau dat gerelateerd was aan het O&O-fonds van de bouw. En dat heeft een olievlekwerking gehad op de brancheorganisatie en het O&O-fonds.’ Er zijn door inzet van de kopgroep al 10-tallen mooie trajecten gerealiseerd bij bijvoorbeeld Plus Retail en Sallandse Wegenbouw.

Hoe motiveer je werknemers?

Werknemers moeten ook gemotiveerd zijn. Hoe zorg je daarvoor? Vulpen: ‘Dat komt in het intakegesprek aan de orde. Vaak weten werknemers wel dat er iets moet gebeuren met hun basisvaardigheden. Als je vraagt welke veranderingen ze zien in hun werkomgeving, kom je snel uit bij de leervraag. Dat is juist de kracht, dat je niet iets oplegt, maar het samen bedenkt. Bovendien kunnen medewerkers ook doelen stellen voor hun privésituatie, bijvoorbeeld kunnen werken DigiD of een reisapp.’

Naar een leercultuur

Het mooiste is het als de aandacht voor basisvaardigheden niet eenmalig is. Hampsink: ‘Aandacht voor basisvaardigheden moet in het DNA van het bedrijf komen. Dus in een plan van aanpak nemen er de borging direct mee. Want uiteindelijk wil je dat bedrijven een leercultuur ontwikkelen waar basisvaardigheden standaard bij horen.’

Het onderwijsaanbod van Zone.college is voor rekening van de werkgever, maar er zijn diverse subsidiemogelijkheden. Hadders: ‘De ondersteuning van Lezen & Schrijven en het Werkcentrum is kosteloos, want dat betaalt de provincie. Daardoor kunnen we de tijd nemen om met de bedrijven een aanpak te ontwikkelen en borgen. Dat ontzorgen vinden bedrijven heel belangrijk. We hopen dat ze met hun positieve ervaring andere bedrijven inspireren. Daarom nodigen we bij bijeenkomsten met Kopgroepbedrijven ook nieuwe bedrijven uit zodat die ook enthousiast raken.’

Tips

  • Om met basisvaardigheden op de werkvloer aan de slag te gaan is het belangrijk dat een bedrijf wordt ondersteund in de vaste stappen van het regionale programma: bewustwording, draagvlak, doelen stellen, plan van aanpak, aan de slag en monitoring. De invulling van elke stap is bij elk bedrijf weer anders.
  • Zoek bij werkgevers naar eigen motivatie. Laat ze problemen benoemen en ontdekken dat basisvaardigheden er een oorzaak van zijn. Zo krijg je hun ontwikkeldoelen op tafel.
  • Zorg dat iedereen in de organisatie wil meewerken om basisvaardigheden in het bedrijf te versterken.
  • Help bedrijven om de medewerkers om wie het gaat te bereiken en warm te maken om zich te ontwikkelen.
  • Pas tijd en locatie van het leeraanbod aan aan de wensen van de werkgever. Zorg dat medewerkers wat ze leren direct in de praktijk kunnen toepassen.
  • Maak meedoen voor medewerkers makkelijk en aantrekkelijk door een deel van de scholing onder werktijd te doen. Of laat ze de iPads voor een digitale training houden, zodat ze na afloop kunnen blijven oefenen. Laat ze ook werken aan doelen voor hun privésituatie, zodat ze thuis zelfredzamer worden. Dat heeft ook positieve effecten op het werk.
  • Hou medewerkers gemotiveerd met kleine succeservaringen op weg naar het einddoel.
  • Maak de aandacht voor basisvaardigheden structureel door basisvaardigheden op te nemen in onboarding en ontwikkelgesprekken. Leid in het bedrijf buddies op die hun collega’s helpen met basisvaardigheden. Monitor de voortgang.
  • Zorg onder medewerkers voor ambassadeurs voor het versterken van basisvaardigheden (denk bijvoorbeeld aan de Taalheldenprijs).
  • Deel succesverhalen van bedrijven.
  • Voor het Werkcentrum: zorg dat het thema basisvaardigheden een vast onderdeel wordt van de leer- en ontwikkelvraagstukken bij de bedrijven.