‘Werkgevers hebben wel aandacht voor taalvaardigheden bij anderstalige werknemers’, zegt Lidy Hampsink van Werkcentrum Twente. ‘Maar ze verwachten vaak niet dat mensen die in Nederland zijn geboren problemen hebben met basisvaardigheden als lezen, schrijven rekenen en digitale vaardigheden.’
Werknemers weten dat dan ook lang verborgen te houden, legt Dorina Hadders (Stichting Lezen en Schrijven) uit. ‘Zolang alles hetzelfde blijft redden ze zich ermee. Maar iets nieuws leren is lastig. En op de arbeidsmarkt moet je juist flexibel en wendbaar zijn. Daarvoor heb je niet alleen vaktechnische scholing nodig maar ook soft skills. Daar zijn basisvaardigheden onderdeel van.’
Hampsink vertelt over een receptioniste in een ziekenhuis met een mbo3-opleiding. ‘Toen er een nieuw systeem kwam, durfde ze niet te zeggen dat ze dat moeilijk vond. Ze kreeg het onder de knie door avondenlang thuis te oefenen. Daar merkte de werkgever niets van, maar het leverde haar heel veel stress op. Als je door betere basisvaardigheden meer zelfvertrouwen krijgt en weet dat je dingen kan leren, word je een betere medewerker.’