Overslaan en naar de inhoud gaan

De werkende wervingsstrategie van EMCO-groep

Gepubliceerd op 22 september 2025

Meer glans en kans voor wie wil werken in het groen

Het werk in de groenvoorziening is hard toe aan een imagoverbetering, zag werkontwikkelbedrijf EMCO-groep. Dankzij meer variatie in de werkzaamheden en de ontwikkeling van een aantrekkelijk, praktisch opleidingstraject samen met het Zone.college lossen ze hun personeelstekort nu in rap tempo op. 

Dag in, dag uit schoffelen. Het is een vooroordeel dat veel werkzoekenden en jobcoaches hebben van het werk in de groenvoorziening, merkte werkontwikkelbedrijf EMCO-groep. EMCO-groep biedt haar medewerkers begeleiding, werkervaring en opleidingsmogelijkheden om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. 

Opgedroogde instroom

Dit imago zat de werving van personeel altijd al in de weg, maar werd met de komst van de Participatiewet pas echt problematisch. Want toen hun 50 SW-plekken plaatsmaakten voor slechts 6 beschutte werkplekindicaties, werd hun personeelstekort nog nijpender. 

Om het tij te keren, besloot EMCO-groep voortaan iedereen die gemotiveerd is om het vak bij hen te leren, direct een contract aan te bieden. Ook maakten ze het werk aantrekkelijker door zich te ontwikkelen van onderhoudsbedrijf naar een meer vakmatig en specialistisch groenbedrijf. 

Roel Peters (EMCO-groep) legt uit wat dat in de praktijk veranderde: ‘Van oudsher hielden we ons vooral bezig met basisgroenonderhoud. Nu doen we ook complexere klussen. Planten en bomen bewateren bijvoorbeeld, en werkzaamheden die bediening van grote machines vergen zoals hagen knippen, grasmaaien en bosmaaien.’ 

Werken in de groenvoorziening - Heg snoeien

Meer inhoud geeft meer aanzien

Door het vak meer inhoud en variatie te geven hoopte EMCO-groep niet alleen de populariteit van werken in het groen vergroten, maar ook het aanzien. ‘Mensen die zich buiten bezighouden met flora en fauna zijn ontzettend belangrijk voor het welzijn en de veiligheid van de openbare ruimte.’

Om nieuwe en bestaande medewerkers de kennis en kunde bij te brengen die nodig is voor hun vernieuwde aanbod, liet het werkontwikkelbedrijf een opleiding op maat maken. Peters schakelde hiervoor Herbert de Witte van Zone.college in. 

Opleidingscarrousel

EMCO-groep stelde 2 eisen, vertelt De Witte. ‘De vorm moest aansluiten op de behoeften van hun voornaamste doelgroep: jongeren met een Wajonguitkering. Dat betekende praktijkgericht leren, tussentijdse mijlpalen om de motivatie hoog te houden en meerdere in- en uitstapmomenten door het jaar heen. Daarnaast moest het curriculum parallel lopen aan het seizoensgebonden werk dat EMCO-groep doet.’ Op basis hiervan ontwikkelde hij het opleidingsprogramma ‘Groene Kracht’, met een zogenaamd 'opleidingscarrousel’ als fundament.

Het opleidingscarrousel van Groene Kracht

In het opleidingscarrousel van opleidingsprogramma ‘Groene Kracht’ is het jaar opgedeeld in 4 periodes die parallel lopen aan de seizoenen. Elk seizoen kunnen nieuwe cursisten instromen. Een periode bestaat uit 2 modules. In het voorjaar bijvoorbeeld ‘Heesters en bomen planten’ en ‘Voorjaarsonderhoud’, en in de winter ‘Bestrating herstellen’ en ‘Snoeien’. 

Cursisten hebben een lesdag per week. Die begint in het leslokaal op locatie, waarna de trainer met hen naar buiten gaat om vaardigheden op te doen. Aan het einde van de dag kijken ze met elkaar terug op het geleerde. De rest van de week brengen de cursisten de lesstof in de praktijk samen met hun praktijkopleider. 

Elke succesvol afgeronde module levert een deelcertificaat op. Het lastigste deel voor de doelgroep – rekenen en taalvaardigheid – wordt bewust bewaard voor het einde van hun lesjaar, vlak voor de eindstreep. 

Wie deze vakken haalt en alle modules naar behoren doorloopt, behaalt het branchediploma ‘Aankomend hovenier’. Dat maakt onderdeel uit van het sectorale ontwikkelpad 'Hoveniers en groenvoorziening'. 

Instroom nieuw leven ingeblazen

Inmiddels zijn de eerste 10 diploma’s uitgereikt, beginnen 10 anderen aan hun laatste seizoen en is het volgende carrousel alweer bijna gevuld. Niemand is tussentijds afgehaakt. Groene Kracht mag dus met recht een succes genoemd worden.

Bijvangst

Er is zelfs onvoorziene bijvangst. Peters: ‘Het lesprogramma hebben we opgesteld in nauw overleg met onze voormannen en uitvoerders. Daardoor steekt het goed in elkaar, wordt het breed gedragen en hebben we onze werkwijzen gestandaardiseerd. Bovendien steken de cursisten met hun enthousiasme ook de zittende medewerkers aan.’

EMCO-groep wil het Groene Kracht-principe ook uitrollen naar hun leerlijnen Horeca en Hout. Ook buiten de organisatie is er belangstelling. Het duo gaf al presentaties bij branchevereniging VHG, het ministerie van SZW en tijdens de Praktijkdag van het Landelijk Ondersteuningsteam Regionale Arbeidsmarkten. 

Tips en ervaringen

Kijk kritisch naar werkzaamheden: kun je die aantrekkelijker maken voor nieuwe medewerkers?

  • Bied gemotiveerde werkzoekenden direct een contract aan met interne opleiding. Dat trekt veel mensen over de streep.
  • Creëer korte, behapbare modules en zet cursisten telkens in het zonnetje bij behaalde resultaten.
  • Bewaar het zwaarste deel van het curriculum voor het laatst.
  • Minimaliseer administratie. Deelnemers aan Groene Kracht hoeven bijvoorbeeld maar één keer een handtekening te zetten.
  • Zorg voor meerdere instapmomenten per schooljaar.