Meer vragen
Uiteraard vraagt het wat om in een organisatie die bestaat uit vele partijen zo efficiënt mogelijk de kerntaak – arbeidsmarktdienstverlening -uit te voeren. ‘Wie heeft bijvoorbeeld de lead na de warme overdracht door de gids? Die overdracht kan zijn aan een eigen WCR-collega, óf een partner, óf wellicht aan een partij buiten het Werkcentrum, bijvoorbeeld als iemand eerst huisvesting nodig heeft. Bij wie ligt dan de regie? Dat zijn vragen die we nog uitzoeken.’
Dat de gidsfunctie is gecombineerd met een andere functie brengt meer vragen met zich mee; het is immers een nieuwe werkvorm. ‘Hoe monitoren we de nazorg, hoe organiseren we een eventuele terugkoppeling. We zouden graag weten wat men van onze dienstverlening vindt, zodat we kunnen leren en verbeteren. We zijn aan het kijken of we dat met de partners kunnen inrichten en of dat überhaupt kan in verband met de privacy van burgers. We zijn nog volop bezig om onze processen en werkafspraken door te ontwikkelen en vast te leggen.’
Interactieve workshop
Leren was ook een van de doelen tijdens de workshop die Esma Serin met een aantal collega’s gaf op de afgelopen Praktijkdag van het Landelijk Ondersteuningsteam Regionale Arbeidsmarkt (13 november jl.). ‘In een interactieve sessie vroegen we deelnemers om te reageren op stellingen. We wilden bijvoorbeeld weten wat men vindt van de verwijsfunctie van de gids, moet iedereen niet gewoon direct geholpen worden? De breed gedeelde mening was dat de gids niet alles op kan lossen, doorverwijzing leidt juist tot betere dienstverlening.’