Overslaan en naar de inhoud gaan

Grip op wat er in de regio speelt met een dashboard van DAAT

Gepubliceerd op 15 november 2022

In de arbeidsmarktregio’s wordt steeds meer projectmatig samengewerkt. Zo ook in arbeidsmarktregio Haaglanden. Om het overzicht te houden op alle projecten is er een dashboard gebouwd door de sociale onderneming DAAT.

Het overzicht kwijt

Remco Herfst is manager Regionale Samenwerking van het Stafbureau Arbeidsmarktregio Haaglanden. Het stafbureau faciliteert de samenwerking tussen de vijf gemeenten en de arbeidsmarktregio. ‘’Op een gegeven moment hadden we veel regionale projecten en raakten we het overzicht een beetje kwijt. Eén van de projecteigenaren zei dat er behoefte was aan een dashboard. Een dashboard waarin je in één keer kan zien wat er speelt, wat de stand van zaken is en hoe het samenhangt met andere projecten.’’

Tips

  • Als je voelt dat er behoefte is aan een dashboard in de arbeidsmarktregio, ga het dan vooral proberen. Mensen stellen het uit omdat ze niet weten wat ze willen. Maar dat is juist een reden om een dashboard te starten.’
  • Wees niet te perfectionistisch. Gun jezelf de tijd om het dashboard te ontwikkelen.
  • Zet een dashboard niet alleen in als controlemiddel maar ook om successen te delen. 

Gebouwd door de doelgroep

Vervolgens ging Remco op zoek naar een partij die dit zou kunnen bouwen. Uiteindelijk kwam hij in contact met de sociale onderneming DAAT. ‘’DAAT is niet alleen goed in dashboards, maar leidt tegelijkertijd ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op tot data-analisten.’’
Daat-directeur Frank Wensink: ‘’Het leuke aan het bouwen van een dashboard voor de arbeidsmarktregio Haaglanden, is dat wij mensen die uit de regio komen lieten meebouwen aan het dashboard. Het is gebouwd door de mensen die ook in de caseload zit.’’

Van 0 tot dashboard

Er volgden veel gesprekken om helder te krijgen wat de Stafbureau Arbeidsmarktregio wilde. Frank vertelt hoe het project vorm kreeg: ‘’Samen met Remco en de projectleider die destijds over de projecten ging hebben we in een designsessie vanaf 0 uitgetekend waar we heen wilden. Dat gaf inzicht in wat we voor de arbeidsmarktregio konden maken.’’

Het is een op maat gemaakt dashboard geworden waar je projecten periodiek kunt weergeven. Zo kunnen alle betrokkenen van elkaar zien waarmee ze bezig zijn, wat de voortgang is, wat de budgetten zijn en waar hulp nodig is. En niet onbelangrijk: waar ze trots op zijn. 

Trots

Voor het dashboard wordt elk kwartaal aan de projectleiders gevraagd waar ze trots op zijn. Dat levert veel mooie teksten op. ‘’Een dashboard is niet alleen een middel tot controle, maar ook een middel om de successen te delen. Dat is bij deze projecten minstens zo belangrijk’’, vertelt Remco. 

Gerichter communiceren

‘’We hebben geen kant en klaar product gekregen, maar zijn er al werkend mee aan de slag gegaan. Daardoor past het uiteindelijke resultaat heel goed bij ons. We hebben nu een instrument dat grip geeft op wat er in de regio gebeurt’’, aldus Remco. Daarnaast heeft het de drempel naar het zoeken van contact verlaagd. Frank: ‘’Je ziet meteen de meest actuele situatie en kan daardoor veel gerichter met elkaar communiceren.’’

Proces Dashboard
Proces Dashboard