Geen dubbeling met reguliere dienstverlening
Bolland benadrukt ook dat Groei vooruit niet doet wat andere organisaties al doen. ‘We doen alleen extra dingen, om alles te verbinden en aan te vullen. Soms betekent het warm doorverwijzen.’ De adviseurs die de eerste gesprekken voeren zijn de 1e lijn, onze andere medewerkers de 2e lijn. Professionals bij de partnerorganisaties vormen de 3e lijn. Door de nauwe onderlinge samenwerking kan je echt spreken van 1 klant, 1 dossier 1 aanpak.’ Beukers voegt daaraan toe dat het werkt omdat ze sociale kaart goed op orde hebben.
Het maatwerk van Groei Vooruit betekent ook speciale aandacht voor bepaalde groepen. Anderstaligen bijvoorbeeld, en jongeren. Bolland: ‘Jongeren vragen om een eigen aanpak. Die moet je bijvoorbeeld binnen 24 uur terugbellen, anders hoeft het niet meer.’ Er is een speciaal jongerenteam, dat op allerlei manieren op zoek gaat naar jongeren die baat kunnen hebben bij de hulp van Groei Vooruit.