Intensief contact
Het traject duurt meestal kort, het contact is heel intensief, vertelt Amanda Jol (gemeente Den Haag). ‘Daardoor voelen mensen zich gehoord, gezien en geholpen. Ze krijgen meer het gevoel dat we naast ze staan en ze ondersteunen en met ze meedenken.’
‘We vragen veel uit’, vult De Heer aan. ‘Niet alleen over werk, maar ook over bijvoorbeeld financiën. En soms weten mensen bijvoorbeeld niet dat ze zelf een aanvraag voor bijstand moeten doen. Die helpen we graag op tijd.’
Hoe verder?
De eerste resultaten zijn erg positief. De doorstroom van WW naar bijstand is met 20% verminderd. Zonder de maatwerkscan en samenwerking lukt het over het algemeen maar om 2% van de mensen na de WW uit de bijstand te houden. ‘De maatwerkscan brengt de mensen in beeld die het meeste baat hebben bij de intensieve begeleiding,’ verklaart Hans Terpstra het succes. Hij heeft bij UWV de maatwerkscan ontwikkeld. ‘Zij hebben de grootste afstand tot de arbeidsmarkt en vaak multiproblematiek. Je moet ook niet verwachten dat je die allemaal uit de bijstand houdt’, tempert Terpstra de verwachtingen. ‘Maar als dat bij 20% wel lukt ben je al goed bezig.’
Regio Amsterdam heeft inmiddels ook de eerste stappen gezet om de maatwerkscan te gebruiken. UWV wil het instrument ook landelijk uitrollen, maar dat duurt nog even.