Overslaan en naar de inhoud gaan

Krachtenbundeling met uitzendbureaus helpt Werkcentra een bredere doelgroep bedienen

Gepubliceerd op 03 december 2025

UWV Servicepunt Flex is de brug in de samenwerking tussen UWV, gemeenten en de uitzendbranche. Op initiatief van Servicepunt Flex komt er in de arbeidsmarktregio’s een platform voor die publiek-private samenwerking. Zo creëren uitzendbureaus met elkaar en de Werkcentra meer kansen voor werkzoekenden.

‘Samenwerking tussen gemeenten en de uitzendbureaus is niet nieuw’, vertelt Ayra van den Berg. ‘Maar vaak gaat het om een-op-een-contacten. Via de regionale PPS-platforms willen we dat structureel maken. Alle relevante uitzendbureaus die openstaan voor de doelgroepen van gemeenten en UWV vragen we om aan te sluiten. Ons idee is dat we ze letterlijk naar het Werkcentrum toe halen én dat ze meer met elkaar samenwerken. Klopt er iemand aan bij uitzendbureau A? Stuur die dan door naar B als je bij A geen plek hebt.’

Bord op tafel met wificode Werkcentrum Zuid-Holland Centraal

Verbreding

Nicole van der Aa is direct betrokken bij het opzetten van Werkcentrum Zuid-Holland Centraal. Dat is een van de Werkcentra die al samenwerken met de uitzendbranche. ‘De meest gehoorde vraag van onze bezoekers is: ik zoek werk, kun je helpen. En onze taak is deze mensen zoveel mogelijk ondersteunen in die zoektocht. Helaas kunnen we niet zomaar een la optrekken en klaar. Daarom zoeken we voortdurend naar manieren om werk dichter naar het Werkcentrum te halen. Uitzendbureaus staan voor werk. Zij zijn daarom een logische partner.’

Benthe Goes herkent deze ontwikkeling. Werkcentrum Regio Amersfoort is sinds 2023 geopend, maar het zoeken naar verbreding van het aanbod voor werkzoekenden is een continu proces. ‘We hebben een basis, maar je blijft uitbreiden en bijsturen. We komen voort uit het WerkgeversServicepunt. Dat was traditioneel gericht op het bemiddelen van mensen vanuit een uitkeringssituatie. Het Werkcentrum is er voor een bredere doelgroep. Dat betekent dat we ons aanbod mee moeten laten groeien. Samenwerking met de uitzendbranche biedt die verbreding.’

Proces inrichten

Hoe logisch een samenwerking met de uitzendbranche ook klinkt, zoiets is niet over één nacht ijs beklonken. Van der Aa: ‘Met de kernpartners in het Werkcentrum hebben we duidelijke richtlijnen afgesproken over duurzame banen, omscholingsmogelijkheden en loopbaanbegeleiding. De sociale partners hebben uiteraard hun vragen over arbeidsvoorwaarden. Daar moet je samen duidelijke afspraken over maken.’

‘Omdat we met ons Werkcentrum voorloper waren met publiek-private samenwerking hadden we al ervaren dat je alle partners meteen mee moet nemen in je plannen,’ vervolgt Goes. ‘De uitzendbranche heeft voor sommigen het imago van korte inhuur, snel een fee vangen. Dat soort sentimenten moet je met elkaar bespreken. Samen nadenken over hoe je het proces inricht, en waar ieders verantwoordelijkheden liggen.’

Tips en ervaringen

  • Leg alle belangrijke afspraken vast in een samenwerkingsconvenant.
  • Wijs mensen werkzoekenden erop dat er in het Werkcentrum uitzendbureaus aanwezig zijn (als dat in de betreffende arbeidsmarktregio al geregeld is).
  • Maak duidelijk aan werkzoekenden dat doorverwijzing naar het uitzendbureau een optie is, geen verplichting.
  • Leg geen persoonsgegevens bij een doorverwijzing naar een uitzendbureau., want dan gaat het wel als een verplichting voelen.
  • Informeer je goed over de mogelijkheden die uitzendbureaus bieden; dat neemt vooroordelen weg.

Misverstand

Van der Aa: ‘Wij ondertekenen in november een intentieverklaring waarin is opgenomen dat er 1 dag per week minimaal 1 uitzender in het Werkcentrum aanwezig is. In totaal hebben we 8 à 10 uitzendbureaus in deze samenwerking betrokken. Onze gidsen kunnen een werkzoekende doorverwijzen. Het uitzendbureau is dan 1 van de opties. Belangrijk om te vermelden dat er voor een werkzoekende geen dwang of sanctie aan vastzit als er geen match is.’

Goes: ‘In Amersfoort hebben we inloopspreekuren; om de donderdag 3 uitzenders. Per toerbeurt, want ook wij werken met meerdere uitzendbureaus met wie we stuk voor stuk goede afspraken hebben. Het is overigens een misverstand dat de bureaus geen oog hebben voor de zaken die wij belangrijk vinden. Zij bieden scholingsmiddelen via Stichting Doorzaam, taalcursussen en meer. We hebben wel degelijk allemaal dezelfde doelstelling: meer kansen creëren voor mensen die werk zoeken.’

Gelijkwaardige beloning

‘De vooroordelen over uitzendbureaus zijn echt niet terecht,’ benadrukt Van den Berg. ‘Onderzoek laat zien dat 76% van de mensen die via een uitzendbureau aan het werk zijn gegaan na 3 jaar nog steeds een baan hebben. Ook zijn er via uitzendbureaus meer 50-plussers aan het werk dan via andere kanalen.’

‘Bovendien hebben uitzendkrachten vanaf 1 januari 2026 recht op een even hoge beloning als vaste medewerkers. Daarmee is het risico van onderbetaling weggenomen. En er is nog steeds een grote groep die werk vindt via een uitzendbureau.
Daarmee heeft de uitzendbranche beslist een meerwaarde.’