Perspectief bieden
Zo sprak Van Doorn onlangs een man die een klantmanager van een gemeente had doorgestuurd. Hij wilde buschauffeur worden, maar hij had wat minder met mensen. Hij bleek wel ontzettend goed met cijfers te zijn en heel nauwkeurig. Daardoor kwamen er veel andere mogelijkheden in beeld. Een ander bleek veel meer te kunnen dan hijzelf en de medewerker van de gemeente dachten. Hij bleek minimaal mbo niveau 4 te hebben. ‘We focussen op iemands mogelijkheden en skills’, zegt Klein Wassink. ‘Om in beeld te brengen wat bij iemand past en om ze perspectief te bieden.’
Zelf opzoeken
Klanten weten de loketten te vinden via social media, na een doorverwijzing of op eigen initiatief. ‘We helpen iedereen met een loopbaan- of scholingsvraag’, zegt Klein Wassink. ‘Het grote verschil met bijvoorbeeld UWV is dat klanten ons meestal zelf opzoeken. Doordat ze op eigen initiatief komen zijn ze over het algemeen erg gemotiveerd. Informatie die wij verzamelen delen we nooit met derden. Zo benadrukken we onze onafhankelijkheid en vertrouwelijkheid.
Ondersteuning en aanvulling
Klein Wassink benadrukt dat ze adviseurs werk en klantmanagers kunnen ondersteunen en aanvullen. ‘We hebben een breed netwerk en weten wat het aanbod in de regio is. We willen graag van toegevoegde waarde zijn door jullie klanten wegwijs te maken. Dat scheelt werk, omdat de klant zelf met een plan komt.’
Klein Wassink en Van Doorn doen een oproep: Heb je klanten die zich nog aan het oriënteren zijn, zoekende zijn, loopbaanvragen hebben? Neem dan contact op met het Leerwerkloket in jouw regio. Daar komen ze een aantal stappen verder.