Overslaan en naar de inhoud gaan

Leerwerkloketten: ook voor ondersteuning en aanvulling voor wie bemiddelt naar werk

Gepubliceerd op 05 februari 2024

Leerwerkloketten kunnen met hun loopbaanadvies het werk van adviseurs werk en klantmanagers aanvullen. Daarom vertellen Martine van Doorn en Jolien Klein Wassink nog eens over alle voordelen.

Klanten beoordelen het Leerwerkloket in hun arbeidsmarktregio gemiddeld met rapportcijfer 7,9, blijkt uit het tussenrapport van het Klanttevredenheidsonderzoek Leerwerkloketten 2023. De kennis van de adviseurs krijgt zelfs een 8,1. Maar veel adviseurs van gemeenten en UWV blijken nog steeds niet of nauwelijks bekend met de mogelijkheden die het Leerwerkloket te bieden heeft.

‘Het zou niet nieuw moeten zijn’, zegt Jolien Klein Wassink (Landelijk Team Leerwerkloketten). ‘We geven al 15 jaar loopbaanadvies. Maar Leerwerkloketten zijn vaak kleine organisaties, soms maar 2 of 3 fte. Misschien weten daarom veel mensen niet precies wie we zijn en wat we doen.’ Dus trekken zij en Martine van Doorn er nog maar eens op uit om de loketten onder de aandacht te brengen van collega’s in het sociaal domein.

Jolien Klein Wassink Jolien Klein Wassink
Martine van Doorn Martine van Doorn

Onafhankelijk advies

Het Leerwerkloket is een onafhankelijke organisatie, los van UWV of de gemeente, zegt Klein Wassink. ‘We geven een onafhankelijk, niet-bindend advies, waarmee iemand zelf aan de slag kan. Als we bijvoorbeeld een idee voor scholing hebben, verwijzen we naar de verschillende mogelijkheden die er zijn. We kunnen de scholing niet zelf inkopen en mogen ook niet in de systemen van UWV en gemeenten kijken.’ Haar collega Martine van Doorn, die ook 1 dag per week adviseur is bij Leerwerkloket Holland Rijnland, vult haar aan: ‘Mensen komen bij ons omdat ze een vraag hebben. We ontvangen ze met: Wat is je vraag? Wat kan ik voor je betekenen?‘

Voor iedereen

De reacties op hun presentatie op de Praktijkdag van de Programmaraad waren soms verrassend. ‘Sommige mensen wisten bijvoorbeeld niet dat het Leerwerkloket er in principe voor iedereen is’, vertelt Klein Wassink. ‘We kregen reacties als ‘kan ik er dan ook iemand zonder uitkering naartoe sturen? En de Dienst Justitiële Inrichtingen vroeg of we iemand kunnen begeleiden die net vrij is. Van Doorn vertelt dat iemand van het ministerie van Algemene Zaken graag een keer wilde meelopen. Dat alles kan dus, benadrukt ze ten overvloede. 

‘Mensen die al heel lang – soms van jongs af aan – uit het arbeidsproces zijn, kunnen bij het Leerwerkloket bijvoorbeeld testen maken. Daarmee krijgen ze meer inzicht te krijgen in wie ze zijn, wat ze kunnen en wat bij hen past. Dat helpt al om ze wat zelfbewuster te maken.’

Klant op fiets: ik weet niet wat ik wil en kan. Wat past bij mij? Hoe kan ik dat bereiken? Adviseur spring achterop en stelt vragen. Klant aan het stuur op zoektocht naar passend werk langs skills, drijfveren, interesses, beroepen, kansen op de arbeidsmarkt, leren & werken, direct naar een baan of via  praktijkleren of om- en bijscholing.

Perspectief bieden

Zo sprak Van Doorn onlangs een man die een klantmanager van een gemeente had doorgestuurd. Hij wilde buschauffeur worden, maar hij had wat minder met mensen. Hij bleek wel ontzettend goed met cijfers te zijn en heel nauwkeurig. Daardoor kwamen er veel andere mogelijkheden in beeld. Een ander bleek veel meer te kunnen dan hijzelf en de medewerker van de gemeente dachten. Hij bleek minimaal mbo niveau 4 te hebben. ‘We focussen op iemands mogelijkheden en skills’, zegt Klein Wassink. ‘Om in beeld te brengen wat bij iemand past en om ze perspectief te bieden.’

Zelf opzoeken

Klanten weten de loketten te vinden via social media, na een doorverwijzing of op eigen initiatief. ‘We helpen iedereen met een loopbaan- of scholingsvraag’, zegt Klein Wassink. ‘Het grote verschil met bijvoorbeeld UWV is dat klanten ons meestal zelf opzoeken. Doordat ze op eigen initiatief komen zijn ze over het algemeen erg gemotiveerd. Informatie die wij verzamelen delen we nooit met derden. Zo benadrukken we onze onafhankelijkheid en vertrouwelijkheid. 

Ondersteuning en aanvulling

Klein Wassink benadrukt dat ze adviseurs werk en klantmanagers kunnen ondersteunen en aanvullen. ‘We hebben een breed netwerk en weten wat het aanbod in de regio is. We willen graag van toegevoegde waarde zijn door jullie klanten wegwijs te maken. Dat scheelt werk, omdat de klant zelf met een plan komt.’ 

Klein Wassink en Van Doorn doen een oproep: Heb je klanten die zich nog aan het oriënteren zijn, zoekende zijn, loopbaanvragen hebben? Neem dan contact op met het Leerwerkloket in jouw regio. Daar komen ze een aantal stappen verder.