Overslaan en naar de inhoud gaan

Niet vrijblijvend maar verrijkend: Restore laat jongeren praktijkervaring opdoen

Gepubliceerd op 11 november 2025

Bij kringlooporganisatie Restore kunnen jongeren zonder diploma of baan zinvol werk doen, gewaardeerd worden en zich ontwikkelen. ‘Veel mensen denken misschien: gratis handjes. Maar het is niet vrijblijvend: je moet ook in de jongeren investeren.’ 

Dat Restore zich zo inzet om jongeren te laten meedoen is voor een belangrijk deel te danken aan Roelf Jager die er tot 1 september 2025 manager was. Toen hij in 2018 aantrad, kwamen daar al wel mensen met een ondersteuningsbehoefte terecht, waaronder jongeren met een uitkering. Maar Jager wilde meer doen, ook voor een jongere groep die hun school om diverse redenen niet heeft afgemaakt.

Jager liet Restore daarom maatwerkstages en MDT-trajecten (maatschappelijke-diensttijd-trajecten) aanbieden. ‘Bij hun maatschappelijke diensttijd komen jongeren in aanraking met sociaal-maatschappelijke organisaties. Ze krijgen een ander beeld van de wereld, en kijken een keer buiten hun eigen comfortzone. Dat werkt ook heel goed voor jongeren die uitgevallen zijn op school.’ 

Onder begeleiding sleutelen aan fietsen om praktische vaardigheden op te doen
Onder begeleiding sleutelen aan fietsen om praktische vaardigheden op te doen

Vergeten groep

Waarom zou je zoveel tijd en energie steken in die jongeren? ‘Thuiswonende jongeren van 18 tot 27 jaar die niet naar school gaan vormen een vergeten groep’, zegt Jager. ‘Totdat ze een uitkering aanvragen blijven ze onder de radar. Pas als ze 27 zijn kunnen ze zich bij de gemeente melden voor een uitkering. Vaak is het dan al te laat om je leven op te bouwen.’  

‘Ik vind het belangrijk om als organisatie en gemeente eerder in deze groep te investeren om ze in het arbeidsproces te krijgen. Bij ons kan dat met een stage, maatschappelijke diensttijd of snuffelen. Zodat jongeren ervaren: school is lastig, maar als je wil werken, moet je wel praktijkervaring opdoen.

Jagers aandacht voor deze jongeren heeft alles te maken met zijn eerdere werk voor het ministerie van Onderwijs. ‘Daar zag ik veel schooluitval en had ik te maken met projecten om jongeren te laten participeren zoals in het programma Boris.’

Vaardigheden opdoen en vastleggen

Restore werkt samen met de VSO-scholen en praktijkonderwijs in de regio. Zo zorgt Het Perron (school voor vmbo, praktijkonderwijs en mbo2 in Veenendaal) dat elke woensdag jongeren met een busje naar het circulair ambachtscentrum in Ede komen. Ze sleutelen daar onder begeleiding aan fietsen om praktische vaardigheden op te doen. 

Ook is er met ROC A12 een afspraak om jongeren die dat willen een praktijkverklaring bij Restore te laten halen. ‘Dat hebben we inmiddels met 3 eigen medewerkers gedaan en met 2 jongeren die via een school bij ons kwamen. Zij krijgen vaak hun eerste certificaat of diploma.  Daar zijn ze blij mee en wij ook. Dat ze trots kunnen zijn op wat ze bereikt hebben is heel belangrijk voor hun arbeidsvreugde en positieve kijk op de wereld.’

Jongeren weten wat bij jongeren past

Restore zet geregeld studenten in van de WUR, de Christelijke Hogeschool en het mbo. Die onderzoeken bijvoorbeeld hoe je werk in een kringlooporganisatie aantrekkelijk kunt maken voor jongeren. ‘We willen niet vanuit een ivoren toren doen alsof we alles goed weten, maar kijken wat bij jongeren past. Hun taal spreken.’

Schoolverlaters en jongeren met een tijdelijke vrijstelling van school hielpen daarbij. Door het maken van een video over het werk van Restore. Of door documenten met pictogrammen werkzaamheden inzichtelijk te maken voor de mensen met de 14 nationaliteiten die bij Restore werken. Jager: ‘Wij kunnen zeggen dat circulariteit zinvol is en dat het goed is om tweedehands kleding te kopen. Maar dat komt beter over als jongeren dat aan elkaar vertellen.’

Een passende plek

Wat maakt een kringloopbranche zo geschikt voor jongeren? ‘We hebben een grote diversiteit aan werkzaamheden’, antwoordt Jager. ‘We kunnen daarom het werk en de omgeving aanpassen aan wat iemand nodig heeft. Zo was er iemand die schuw is om met mensen om te gaan, maar goed fietsen kan demonteren. Die is een nu een vakkundig fietsenmaker geworden. En jongeren met een GGZ-indicatie krijgen een plek op eigen afdeling met eigen spulletjes zodat ze rust en regelmaat hebben.’

Bij het zoeken van de juiste plek werkt Restore samen met de ‘leverancier’ van de jongere: een school, gemeente of participatiebedrijf. ‘Soms komen mensen met een proefplaatsing binnen om te kijken of de werksfeer of onze cultuur passend is. En dan kunnen we starten met een opleiding of ontwikkeltraject. Het is vaak een driehoek: school, uitvoerende mensen op de werkvloer en HR.’

Over Restore

Restore Kringloop is een groeiende kringlooporganisatie in Ede, Veenendaal, Renkum, Wageningen, Scherpenzeel en Renswoude die spullen inzamelt, sorteert, repareert en weer verkoopt. De stichting is een zelfstandig onderdeel van de regionale afvalverwerker ACV-groep waar vorig jaar 288 mensen werkten.

Naast het gewone werk

Het lastigste is het volgens Jager om te zorgen dat er voldoende ruimte is voor begeleiding door medewerkers op de werkvloer. ‘Dat vraagt heel veel van hen. Kandidaten hebben steeds specifiekere en complexere begeleiding nodig. Onze medewerkers zijn daarin geschoold en ze volgen regelmatig trainingen voor nieuwe groepen. Maar het begeleiden komt bovenop hun reguliere werk van leidinggeven aan teams. Gelukkig hebben we een jobcoach in dienst om de begeleiders te ontwikkelen en hen te ontlasten door motivatiegespreken met kandidaten te voeren.’

Niet vrijblijvend

Wat levert de inzet van jongeren Restore volgens Jager op? ‘Veel mensen denken misschien: gratis handjes. Maar het is niet vrijblijvend: je moet ook in de jongeren investeren. Je hebt daarin een duidelijke verantwoordelijkheid. We zeggen niet: laat iemand maar wat doen en dan zien we wel of het wat wordt. We beschrijven een project of de taken vooraf heel duidelijk en bieden goede begeleiding. Natuurlijk altijd in nauwe samenwerking met scholen en participatiebedrijven.’

Jager benadrukt dat veel van de jongeren kwetsbaar zijn. ‘Als je die op de werkplek aan hun lot overlaat, kunnen ze snel gedemotiveerd raken en twijfelen aan eigen kunnen. Dan schaadt het meer dan dat het oplevert. Maar als je ze wel goed begeleidt, heeft dat ook voordelen voor je eigen organisatie. Door jongeren kennis te laten maken met Restore, kunnen we mogelijk een potentieel nieuwe collega’s aanboren voor onze groeiende organisatie. Dit alles is wel een zaak van een lange adem.’

Roelf Jager
Roelf Jager

Sociaal-maatschappelijke meerwaarde

Door de bevlogenheid waarmee Jager over Restore spreekt, zou je niet vermoeden dat hij inmiddels met pensioen is gegaan. Hij heeft het stokje inmiddels overgedragen aan Bianca Rikels en gaat zich op andere manieren inzetten voor circulariteit en onderwijs. Ook blijft hij overtuigd van de impact die Restore samen met gemeenten en scholen op het leven van jongeren maakt. ‘We zorgen ervoor dat ze niet thuiszitten en daardoor eenzaam worden of in de criminaliteit belanden. Daarmee voorkomen we heel wat maatschappelijke kosten.’ 

Tips

Voor kringlooporganisaties:

  • Beschrijf vooraf wat een stage of MDT-traject moet opleveren, geef de jongere voldoende aandacht en werk nauw samen met school of participatiebedrijf.
  • Zorg dat uitvoerende medewerkers goed zijn toegerust om jongeren te begeleiden. Zet bijvoorbeeld een jobcoach in om uitvoerende medewerkers op te leiden en te ontlasten.
  • Een MDT-traject kan gebruikt worden om jongeren die uitvallen op school weer perspectief te geven.
  • Zorg dat het werk goed past bij een jongere. Als er veel verschillende werkzaamheden zijn is dat makkelijker.
  • Zet jongeren in om de organisatie de taal van jongeren te laten spreken.

Voor gemeenten:

  • Reken kringloopbedrijven niet alleen af op financiële resultaten. Waardeer ook de milieudoelstellingen en de sociale impact en blijf die koesteren. Kijk hierbij ook naar samenwerkingen met kringlooporganisaties met het Keurmerk Kringloop Nederland, waarbij de circulaire én sociale doelstellingen vooropstaan. Jager: ‘De overheid zou meer belang kunnen hechten aan partners die in deze jongeren willen investeren. Zie in wat ze betekenen voor de samenleving. Tijdens een bezoek aan de organisatie wordt steeds enthousiast gereageerd, maar hoe word je gewaardeerd als partner in dit proces? De balans tussen een sociale impact en rendement is kwetsbaar. Je moet het aandacht blijven geven, want anders gaat het bloemetje een keer dood.’
  • Kijk daarbij over de grenzen van gemeentelijke afdelingen en domeinen heen, zoals onderwijs, participatie en inkomen, economie en financiën.