Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkcentrum Rijnmond: werkgeversdienstverlening stevig verankeren

Gepubliceerd op 28 november 2024

Over deze serie: Arbeidsmarktregio’s gaan de komende tijd een Werkcentrum ontwikkelen: één loket voor de dienstverlening voor werkenden, werkzoekenden en werkgevers. In sommige regio’s zijn al (digitale) Werkcentra. Hoe zitten die in elkaar? Wat kunnen we van de eerste ervaringen leren? Deel 3: Werkcentrum Rijnmond.

Werkgevers die vragen hebben over werven van personeel, sociaal ondernemen en scholing moeten nu nog te rade gaan bij verschillende partijen. In de regio Rijnmond wordt gewerkt aan een centraal loket. Werkgevers zijn er blij mee. ‘In Werkcentrum Rijnmond kunnen we wat het WSP nu doet, vasthouden én verbreden en versterken met de expertise van andere samenwerkingspartners.’

Het opstarten van Werkcentrum Rijnmond eind 2023, met de daarbij behorende ambities van de partners, was een logische stap. Dat vertellen Vasgen Cekem (Werkcentrum Rijnmond) en Angilla van Leeuwaarde (WSP Rijnmond).

‘De samenwerking tussen publieke en private partijen in de regio is al erg lang intensief, bijvoorbeeld in de vorm van leerwerkakkoorden in verschillende sectoren. Daardoor was er bijvoorbeeld in coronatijd snel een regionaal mobiliteitsteam opgericht.’

In Werkcentrum Rijnmond (WCR) hebben deze regionale partijen de handen ineengeslagen: UWV, gemeenten, werkgeversorganisaties, vakbonden, roc’s, SBB, een aantal private opleiders en uitzendorganisaties, WerkgeversServicepunt Rijnmond en Leerwerkloket Rijnmond.

Investeren in kennis en samenwerking

Goed en frequent overleg op strategisch, tactisch en operationeel niveau tussen de partners biedt een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van Werkcentrum Rijnmond, zegt Cekem. Partners investeren in kennis over WCR, en vertellen aan collega’s in hun organisatie wat de meerwaarde is voor henzelf en de klanten.

‘De komende tijd gaan we aan de slag met onder meer kennisoverdracht, deskundigheidsbevordering en coördinatie. Werkcentrum Rijnmond is van ons samen. Verder bouwen we onder meer aan de dienstverlening voor de 3 doelgroepen, stellen we de meerjarenagenda op en verkennen we de governance.’

Meerdere fysieke locaties 

Rijnmond is een grote arbeidsmarktregio met ruim 1,4 miljoen inwoners (onder wie 950.000 werkenden en 50.000 mbo-studenten) en 55.000 bedrijven (meer dan 18.000 leerbedrijven). Er zijn ongeveer 75.000 mensen uitkeringsgerechtigde werkzoekenden. Werkcentrum Rijnmond heeft voor hen en andere klanten inmiddels naast de website twee fysieke locaties in Rotterdam: Centrale Bibliotheek en Zuidplein.  Die fungeren als flagship stores. Werkenden en werkzoekenden weten beide locaties al goed te vinden.

Er komen binnenkort nog meer locaties bij, want veel partners bepalen de komende tijd waar ze hun dienstverlening gaan aanbieden. Ze kunnen kiezen uit 4 verschillende vormen van Werkcentrum: van licht tot zwaar. Begin januari gaat een dienstverleningslocatie in Capelle aan den IJssel van start. 

Kennismakingsbijeenkomst partners WCR juni 2024
Kennismakingsbijeenkomst partners WCR juni 2024

Tegemoetkomen aan behoefte werkgevers

De werkgeversdienstverlening krijgt de komende tijd ook een plek in Werkcentrum Rotterdam. De behoefte van werkgevers staat centraal. Werkcentrum is het loket voor de gebundelde dienstverlening van alle partners. Daartoe is er een goede samenwerking met het nog zelfstandige WSP. Cekem: ‘De naam WSP verdwijnt op termijn, maar die samenwerking willen we verder ontwikkelen. We zorgen voor een stevige verankering van de werkgeversdienstverlening binnen Werkcentrum.’

Het uitgangspunt bij de werkgeversdienstverlening is als volgt geformuleerd: ‘We doen het voor werkgevers die vragen hebben over krijgen of behouden van personeel, begeleiding en ontwikkeling en hoe bijdragen aan duurzaam werk en inclusiviteit.’ De afgelopen tijd is de propositie voor de werkgeversdienstverlening (zie figuur) gevalideerd door werkgevers en professionals bij de partners. 

Positieve reacties op propositie 

Het voorstel voor de werkgeversdienstverlening blijkt goed aan te sluiten bij de behoefte van werkgevers. Professionals zijn ook positief, zegt Cekem. ‘Zeker WSP-collega’s vinden dit heel gaaf. Ze kunnen het met een werkgever ook hebben over onderwerpen als: hoe wordt een bedrijf een leerwerkbedrijf of hoe kunnen stages worden georganiseerd? Dat maakt Werk van de professional alleen maar sterker, uitdagender én leuker.’

Propositie Werkcentrum Rijnmond
Propositie Werkcentrum Rijnmond

Ook Van Leeuwaarde is ingenomen met de positieve reacties van werkgevers en professionals tijdens de validatiesessies. ‘We willen graag de initiatieven uit allerlei sectoren verbinden in WCR. Het doel van Werkcentrum is om werkloosheid te voorkomen en in te zetten op duurzaam werk. In Werkcentrum Rijnmond kunnen we wat het WSP nu doet, vasthouden én verbreden en versterken met de expertise van andere samenwerkingspartners.’ 

RijnmondInZicht en Arbeidsmarktmonitor

Rijnmond biedt op twee manieren online arbeidsmarktinformatie aan. Deze informatie is gratis en onder meer interessant voor inwoners en werkgevers.

Dit dashboard biedt een transparant totaaloverzicht van de regionale arbeidsmarkt en de ontwikkelingen binnen de thema’s arbeidsmarkt, onderwijs, economie en skills. Het doel is dat iedereen eenduidige toegang tot arbeidsmarktinformatie heeft. 

Een voordeel van RijnmondInZicht is dat bestuurders, beleidsmedewerkers, data-analisten en andere betrokkenen gemakkelijk toegang hebben tot voor hen nuttige data en informatie.

De monitor biedt eens per kwartaal een beeld van de ontwikkelingen bij de regionale economie en arbeidsmarkt. De monitor heeft een pragmatische opzet en geeft duiding. Ook is er een eigen actuele bijstandsmonitor opgenomen.

Werkenderwijs leren en verder ontwikkelen

Het is belangrijk om inzicht te krijgen in elkaars ambities, drijfveren en mogelijkheden, stelt Cekem. ‘Dan kunnen we werkenderwijs leren en verder ontwikkelen.’ Zijn tip: blijf investeren in de dialoog met de individuele partners. ‘Dat kost tijd, maar bij hen zit zoveel kracht. De kern is dat partners meedenken, meedoen en meebeslissen.’

Dat neemt niet weg dat de samenwerkende partijen uitdagingen tegen zullen komen, merkt Van Leeuwaarde op. ‘Het is gewoon ontzettend leuk om dit samen te verkennen en van elkaar te leren. We willen dat werkenden, werkzoekenden en werkgevers de toegevoegde waarde van onze dienstverlening ervaren. Daar doen we het uiteindelijk voor.’

Om dat te laten slagen, is er volgens haar aandacht nodig voor de inhoud én de mensen. ‘In Werkcentrum Rijnmond willen we de talenten van iedere organisatie en van iedere medewerker benutten.’

Tips

  • Gebruik de oprichting of doorontwikkeling van Werkcentrum om écht te werken vanuit de behoefte van werkzoekenden, werkenden en werkgevers. Begin bij wijze van spreken met een leeg papier en bevraag hen op die behoeften.
  • Deel de doelen en ambities van je organisatie met mensen van andere organisaties. Hoe beter je elkaar leert kennen, hoe meer verbinding er is. Neem de tijd voor de kennismaking, zodat alle partijen de kans hebben om naar elkaar toe te groeien.
  • Neem de tijd om vervolgens een gezamenlijke cultuur binnen Werkcentrum te ontwikkelen. Uitgangspunt: iedereen neemt eigen kennis en kunde mee en niemand heeft de wijsheid in pacht.
  • Blijf met elkaar in gesprek, ook als het moeilijk wordt. Probeer begrip op te brengen voor de eigen uitdagingen van samenwerkingspartners, zoals regelgeving vanuit het Rijk en bezuinigingen.
  • Richt je bij de werkgeversdienstverlening niet alleen op individuele bedrijven, maar ook op sectoren en de arbeidsmarktregio als geheel.
  • Gebruik de mogelijkheden die door de bundeling in Werkcentrum ontstaan om aan werkgevers maatwerk te bieden. Ga met hen in gesprek over waaraan ze behoefte hebben.
  • Leg in de werkgeversdienstverlening - ook vanwege de beperkte financiële middelen – de focus op sleutelsectoren in de regio, bijvoorbeeld onderwijs, openbaar vervoer, techniek en zorg) en op grote maatschappelijke uitdagingen als de energietransitie.