Overslaan en naar de inhoud gaan

Tools voor dienstverlening aan werkgevers

Block
Laatst gewijzigd op:
Block

Deze handreiking gaat over de dienstverlening aan werkgevers bij het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, in het bijzonder mensen met een arbeidsbeperking. De informatie is bedoeld voor iedereen die bij deze dienstverlening betrokken is, met name als u werkt bij een werkgeversservicepunt (WSP). Natuurlijk, dé werkgever bestaat niet en de handreiking zal niet elke situatie dekken. U krijgt een goed algemeen beeld van het werkgeversproces aan de hand van checklists, tips en interessante feiten en cijfers. Onderaan is een lijst met de gebruikte bronnen opgenomen. Aan deze handreiking hebben AWVN, VNO/NCW en Op naar de 100.000 banen meegewerkt.

Block
afwegingsproces werkgever voorbereiding werkgever werving selectie werving werving selectie manierzoeken werving selectie goedematch arbeidsrelatie
Block

Werkgeversproces: vier fasen

Afwegingsproces Werkgever

Checklist succesfactoren

Wat speelt mee bij de afweging door de werkgever?

Tips voor werkgeversdienstverlening

Feiten en cijfers bij afweging

Voorbereiding Werkgever

Checklist bij voorbereiding

Tips voor werkgeversdienstverlening

Feiten en cijfers bij voorbereiding

Werving

Drie stappen

Er zijn drie stappen bij de werving en selectie van geschikte kandidaten met een beperking:

• werven van kandidaten;
• zoeken naar kandidaten;
• een goede match als resultaat.

Werven

Werkgevers maken over het algemeen gebruik van een extern wervingskanaal of een toeleverancier. Als het gaat om mensen met een beperking, zijn er feitelijk verschillende toeleveranciers.

Checklist werven

Tips voor werkgeversdienstverlening

Feiten en cijfers bij werven

Kanalen die gebruikt worden om externe vacaturetekst te publiceren

Manier Zoeken

De vraag van de werkgever is bepalend voor het zoeken naar geschikte kandidaten. Wil de werkgever een kandidaat voor een concrete vacature en mag dat iemand met een beperking zijn? Of wil de werkgever een plek bieden aan iemand met een arbeidsbeperking? Hiermee hangt de keuze voor een bepaalde manier van zoeken samen.

Checklist manier van zoeken

Tips voor werkgeversdienstverlening

Feiten en cijfers bij manier van zoeken

Goede Match

Een goede match tussen werkgever en nieuwe medewerker is het resultaat van zowel de eerste twee stappen als een goede voorbereiding in fase 2.

Checklist kenmerken van een goede match

Tips voor werkgeversdienstverlening

Feiten en cijfers bij een goede match

Duurzame Arbeidsrelatie

Checklist succesfactoren

Tips voor werkgeversdienstverlening

Feiten en cijfers bij duurzame arbeidsrelatie

Aanbevelingen werkgeversdienstverlening

Bronnen

Bronnen