Preventieve activiteiten door de Doorstroomcoach zijn geen onderdeel van de wettelijke taken in art. 9.2.5 WEB. De Doorstroomcoach heeft pas een taak als iemand in de doelgroep van art. 9.2.1 WEB valt, dat wil zeggen: de jongere valt niet meer onder de Leerplichtwet 1969 maar is jonger dan 27 jaar, heeft nog geen startkwalificatie en heeft tenminste vier weken ongeoorloofd verzuimd of niet meer is ingeschreven bij een school. Dit is dus vooral reactief. Voor de taken van de gemeente in het kader van de Participatiewet is wel voorzien in de mogelijkheid preventieve inzet te plegen: dit kan als de school de gemeente betrekt bij de aanvullende loopbaanbegeleiding o.b.v. art. 9.2.13, eerste lid, WEB i.c.m. art. 7a, eerste lid, onderdeel b, Participatiewet.
Bovenop deze wettelijke taken kunnen partijen in het regionaal programma aanvullende maatregelen opnemen. Dit kunnen tevens preventieve maatregelen zijn - zie ook de brede formulering van art. 9.2.8, derde lid, onderdeel a, WEB - die worden uitgevoerd door de Doorstroomcoach. Het is aan de regio om te beoordelen welke maatregelen passend zijn, door wie ze worden uitgevoerd en wat daarbij de AVG-grondslag is indien er persoonsgegevens voor worden verwerkt.
Het wetsvoorstel regelt gegevensdeling binnen een Doorstroompuntregio. Wanneer er tussen regio’s gegevensdeling plaats moet vinden is dat een kwestie van mandatering, cf de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
In dit voorbeeld is wellicht ook nog te overwegen om – als de op de school aanwezige Doorstroomcoach de vragen meteen kan afdoen – helemaal geen persoonsgegevens te verwerken. Dan is er ook geen AVG-grondslag nodig. (N.B. privacy-juristen geven aan dat i dat een gesprek alleen, dus zonder iets te noteren, geen verwerking van persoonsgegevens is.)