Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat staat er in het regionaal programma

In de wet Van school naar duurzaam werk is één van de vier maatregelen dat betrokken partijen samenwerken in een aanvullend regionaal programma. Met het regionaal programma 2026-2029 worden het Doorstroompunt, scholen en gemeenten verplicht om met elkaar samen te werken en gezamenlijke maatregelen te nemen in aanvulling op hun eigen reguliere taken. De inhoud van het regionaal programma staat toegelicht in het format voor het regionaal programma 2026-2029.

Naast het format vind je ook presentaties, handreikingen en onderzoeken over de regionale analyse, de thema’s waarover regio’s minimaal afspraken maken, en de voorwaarden die gelden voor maatregelen waar het programma geld aan besteedt.

Het huidige regionaal vsv-programma 2020-2025 wordt met de nieuwe wet uitgebreid:

  • Ook gericht op verbetering van de overgang van school naar werk
  • Voor jongeren met en zonder startkwalificatie
  • Leeftijd omhoog van 23 naar 27 jaar

Format regionaal programma

In bijlage 3 van de regeling Regionaal programma en Doorstroompuntfunctie 2026-2029 is het format opgenomen voor het regionaal programma (docx). Dit format wordt gezamenlijk ingevuld door de contactschool, contactgemeente en centrumgemeente. De contactschool dient voor de subsidieaanvraag dit format en de regionale analyse in. 

Meer informatie over het regionaal programma en het definitieve format komen naar verwachting eind september 2025 beschikbaar wanneer de definitieve regeling gepresenteerd wordt.

Thema’s en voorwaarden

Vanaf 2023 zijn er over de verplichte onderdelen van het regionaal programma 2026-2029 meerdere bijeenkomsten gehouden. Hieronder vind je relevante presentaties, handreikingen en onderzoeken gerangschikt:

  • per thema van de regionale samenwerkingsafspraken
  • per voorwaarde voor maatregelen
  • De regionale analyse vormt de basis om maatregelen te nemen en afspraken te maken.
    De regionale analyse bestaat uit tenminste een aantal onderdelen:

    • Cijfermatig beeld regio: belangrijke cijfers, trends en verdiepende analyse
    • Inzicht in belangrijkste oorzaken waarom jongeren geen diploma halen of aan het werk komen
    • Beeld welk aanbod er is en voor welke doelgroepen
    • Zijn alle jongeren in beeld?
    • Inzicht in sterkte/zwaktes van huidige maatregelen en
      samenwerking

    Regio’s worden op weg geholpen bij het maken van een regionale analyse. Bureau LPBL heeft een leidraad en tool die bruikbaar is om te komen tot een regionale analyse. Naar de LPBL-tool voor een regionale analyse op Ingrado.nl

  • a. + b. De wijze van samenwerking tussen scholen, gemeenten en Doorstroompunt in overgang van school naar werk, waaronder het gebruik van het overgangsdocument en de mbo verklaring
    c. De laagdrempeligheid en toegankelijkheid van de ondersteuning voor jongeren die kampen met psychische, fysieke, financiële, criminele of andere problemen
    d. Verbeteren overgang vo-mbo, met speciale aandacht voor overstappende vso leerlingen en nieuwkomers
    e. Tegengaan ongediplomeerde uitval naar werk
    f. Stimuleren duurzame arbeidsinschakeling door inzet op praktijkleren in het mbo (resulterend in mbo-verklaring of mbo-certificaat) en gebruik van sectorale ontwikkelpaden
    g. Investeren in de vakkundigheid van de uitvoerende professionals bij scholen, Doorstroompunten en gemeenten
    h. vormgeving en organisatie regionaal bestuurlijk overleg
    i. De regio moet een (relevante) groep jongeren betrekken bij de totstandkoming en uitvoering van het regionaal programma

    De Kennisbank van Ingrado biedt relevante tools, presentaties en handreikingen.

  • a. De maatregel is gericht op jongeren die geen onderwijs volgen, geen werk hebben, een groot risico op lopen op uitval uit onderwijs en/of werk
    b. Er is een duidelijke relatie tussen de regionale analyse en de maatregel
    c. Er is duidelijk beschreven wat het beoogde maatschappelijke effect van de maatregel is en er is aannemelijk gemaakt dat de maatregel effectief is of tijdens de looptijd van het regionaal programma zal worden geëvalueerd
    d. De maatregel is tenminste toegankelijk voor alle jongeren schoolgaand en/of woonachtig in betreffende regio
    e. De maatregel is aanvullend op de bestaande wettelijke taken

    Relevante onderzoeken bij punt c:

Stroomschema Regionaal programma

Disclaimer

De wet is inmiddels aangenomen, de lagere regelgeving is nog niet definitief. Daarom is deze informatie onder voorbehoud van politieke besluitvorming.