Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook een Wasstraat in jouw gemeente?

Gepubliceerd op 26 augustus 2021

De NPO-documentaire De Wasstraat vertelt het verhaal van Matz Carwash, een bedrijf dat is opgezet door ondernemer Martin Kniest samen met werkbedrijf Konnected. In de vestigingen in Deventer en Zutphen werken voornamelijk mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Hoe kwam deze succesvolle samenwerking tot stand? En wat kunnen andere werkbedrijven ervan leren?

Adviseur Nienke Meijaard van Lysias Advies helpt arbeidsmarktregio’s om kennis te delen. Toen zij de documentaire over Matz Carwash zag, was ze gelijk onder de indruk. “De Wasstraat is een prachtig verhaal over een succesvol sociaal bedrijf dat vruchtbaar samenwerkt met de gemeente. Ik denk dat veel gemeenten ook graag zo’n samenwerking willen opzetten, maar hoe doe je dat? In de documentaire zegt Martin Kniest dat hij goed geholpen is door het werkbedrijf. Er is dus iets goed gegaan in de samenwerking. Daar wilde ik meer van weten, dus dat ben ik met Konnected in kaart gaan brengen.”

Tips

  • Zorg dat je interne communicatie op orde is en trek één lijn.
  • Wees binnen de kaders creatief om een ondernemer die zich heeft bewezen als sociaal werkgever tegemoet te komen.
  • Benut de kansen om samen met een ondernemer te laten zien dat werkgevers mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans kunnen geven.

Een stapje meer zetten

Daarvoor sprak ze onder meer met Maarten Waalkens. Hij is als accountmanager van Konnected al sinds 2017 betrokken bij Matz, waar hij vooral kandidaten uit het doelgroepregister plaatst. “Er zijn natuurlijk meer ondernemers met een sociaal hart, maar Martin is wel zeer bevlogen. Voor kandidaten die het niet zo makkelijk hebben op de arbeidsmarkt gaat hij net een stap verder dan een doorsnee werkgever. Maar hij is ook eigenzinnig en heeft een duidelijk beeld hoe de zaken geregeld moeten worden.”

Cultuur

Waalkens geeft een voorbeeld: bij sociale werkgevers mogen kandidaten best iets niet snappen, maar zomaar wegblijven is wel een probleem. Bij Matz was een kandidaat die geregeld te laat of helemaal niet kwam opdagen. Zelfs tot een maand voordat hij een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen. Na een laatste waarschuwing ging het toch weer mis. Waalkens verwachtte dat zijn contract niet verlengd zou worden, maar dat gebeurde toch. “Nu gaat het heel goed met deze kandidaat. Ik vind dat heel knap. Het zegt iets over de cultuur in dat bedrijf. Als een kandidaat er bij Matz uitvliegt, weten onze consulenten het ook niet meer.”

Wrijving

Toch waren er wel wat ups en downs in de samenwerking. “We hebben wel eens een meningsverschil gehad als ik Martin vroeg een bepaalde kandidaat een kans te geven en hij dat niet wilde. En Martin heeft duidelijke ideeën over wat goed is voor een bepaalde werknemer. Dat past niet altijd binnen onze richtlijnen. Daar is wel eens wat wrijving over. Hij vraagt ons regelmatig om veel creativiteit bij een casus.”

Tegemoetkomen

Konnected heeft geregeld de grenzen opgezocht van wat kan om Kniest zo veel mogelijk tegemoet te komen. Juist omdat hij dat andersom ook doet. Zo heeft Matz nog een wasstraat overgenomen, inclusief personeel. Van een medewerker werd vermoed dat hij verminderde loonwaarde had. Dat heeft Konnected onderzocht, al was daar feitelijk geen reden voor bij iemand die al zo lang werkte. Maar hun vermoeden klopte, dus is er loonkostensubsidie ingezet.
Shopgedrag
Meijaard vertelt dat het werken met een ondernemer lastige kanten heeft. “Zo iemand kan geneigd zijn te gaan ‘shoppen’ en op zoek te gaan naar zoveel mogelijk financiële ondersteuning of mogelijke potjes om aan te spreken. Maar is dat altijd nodig?”

Eén lijn trekken

Waalkens heeft dat ook gemerkt. “De begeleiders kennen hun eigen kandidaten heel goed en willen het beste voor hen. Matz belde gerust consulenten om daar buiten mij om gunstige afspraken mee te maken. Het is nog een hele klus geweest om dat weer te stroomlijnen. Ik had eerder moeten zorgen dat alle begeleiders op één lijn zaten, maar ik had het niet direct door. Ik was ook bezig met andere werkgevers die bediend moesten worden. Dat ga ik een volgende keer strakker regelen.”

Matz Social

De samenwerking met de Wasstraat loopt nu soepel. Het nieuwe bedrijf Matz Social dat Martin onlangs heeft opgezet, geeft volgens Waalkens weer een hele nieuwe dynamiek. “Met dat bedrijf wil hij eigenlijk ons werk doen en daarbij op alle leefgebieden ondersteuning bieden. Een heel mooi principe als hij dat van de grond krijgt.  Bij ons is dat allemaal meer gefragmenteerd: schuldhulpverlening, ambulante zorg, dat zit allemaal in andere organisaties. Als het hem lukt om dat integraal te organiseren is dat mooi.”

Ambassadeur voor andere ondernemers

Tegenover de lastige kanten staan volgens Meijaard veel kansen. “Martin Kniest is niet alleen een goede werkgever voor kandidaten, maar ook een ambassadeur voor ander ondernemers. Hij laat zien dat je in je onderneming ruimte kunt maken voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Dat motiveert anderen om het ook te gaan doen. Hij gaat er ook actief de boer mee op en is er eerlijk en open over.” Waalkens onderschrijft dat: “In Deventer staat hij goed op de kaart. We proberen daarom vooral samen met hem op te trekken.”