Overslaan en naar de inhoud gaan
Laatst gewijzigd: 07 augustus 2025

Aanbevelingen werkgeversdienstverlening

Aanpassen en creëren van functies

Uit onderzoek15 blijkt dat werkgevers die mensen met een arbeidsbeperking een kans bieden, plaatsingen kunnen realiseren met relatief weinig aanpassingen.

Een cruciale factor voor het slagen van de Participatiewet en de banenafspraak, maar ook als antwoord op de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, is een verandering in de intentie van werkgevers om nieuwe functies te creëren (of: verdergaand aan te passen). En wel zodanig dat deze geschikt worden voor de huidige en toekomstige doelgroep met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Relatie opbouwen met werkgevers

Ruim de helft van de werkgevers die geen inspanningen verricht om werk te bieden aan mensen uit de doelgroep, is wel op de hoogte van de Participatiewet en de banenafspraak. Slechts een kwart van de werkgevers maakt gebruik van werkgeversdienstverlening door de overheid.

Iets meer dan de helft (61%) van de werkgevers die momenteel geen inspanningen verricht om werk te bieden aan mensen uit de doelgroep, kan in beweging worden gebracht door hen actief te benaderen. Iets minder dan de helft is principieel ongevoelig. 

Het verdient daarom aanbeveling om werkgevers die nog geen inspanningen verrichten actief te benaderen en daarbij maatwerk te leveren door instrumenten en service te laten aansluiten bij de mogelijkheden en behoeften van de werkgever. Hen te ondersteunen bij het inclusief worden. Het opbouwen van een persoonlijke relatie is daarbij van belang en de eerste stap.

Van inclusief ondernemen is pas sprake als de inzet van mensen met een arbeidsbeperking de normaalste zaak wordt en volledig integreert in beleid, cultuur en werkprocessen. Hier ligt nog veel potentie.