Overslaan en naar de inhoud gaan
Laatst gewijzigd: 07 augustus 2025

Fase 1: Afweging door werkgever

Checklist succesfactoren

Dienstverlening aan werkgevers - Fase 1: Afweging door werkgever.  Figuur ziet een wolk met een plus en een minteken

Succesfactoren bij de werkgever zelf

  • De werkgever staat positief tegenover het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
  • Werkgevers staan open voor het bieden van werkgelegenheid als zij openstaande (moeilijk vervulbare) vacatures hebben of groei verwachten en het werk geschikt achten
  • De (direct) leidinggevende heeft affiniteit met de doelgroep en probeert zo objectief mogelijk te werven
  • De werkgever denkt na over maatschappelijk verantwoord ondernemen of heeft - bij een groot bedrijf - hiervoor HR-beleid ontwikkeld
  • De werkgever heeft goede ervaringen met de doelgroep en/of het WSP of de intermediair

Externe succesfactoren

  • Door toenemende personeelskrapte is de werkgever steeds meer bereid om functies aan te passen of te differentiëren
  • Publieke partijen vragen bij hun aanbestedingen om social return on investment
  • De roep om verantwoord ondernemerschap (MVO) komt tegenwoordig niet alleen vanuit de politiek, media en consument, maar in toenemende mate vanuit de organisatie zelf. Ook generatie Z hecht waarde aan dat hun werkgever maatschappelijk verschil maakt. 
  • Cao-afspraken rondom diversiteit en inclusie stimuleren het aannemen van de doelgroep arbeidsbeperkten
  • Positieve ervaringen van collega werkgevers met betrekking tot inzet van mensen uit doelgroepen en met betrekking tot werkwijze publieke dienstverlening

Wat speelt mee bij de afweging door de werkgever?

Gemeenten en arbeidsmarktregio’s kunnen verschillende keuzes maken als het gaat om de organisatie en de inrichting van jobcoaching.
  • Persoonlijke betrokkenheid en overtuigingen
  • De verwachte voor- en nadelen
  • Belang en mogelijkheden van het bedrijf
  • Ervaren sociale druk door overheid, sociale partners, werknemers en klanten
  • Krapte op de arbeidsmarkt
  • Financiële kosten, baten en risico’s
  • Het geloof dat het bedrijf passend werk kan bieden en benodigde acties kan uitvoeren
  • Bereidheid om te experimenteren
  • Kennis over de doelgroep, instrumenten en werkwijze
  • Bereidheid in alle lagen van de organisatie om werknemers met een arbeidsbeperking te accepteren als collega’s (ook wanneer zij een beperkt takenpakket uitvoeren).

Voordelen

  • Diversiteit in de organisatie
  • Positieve invloed op de werksfeer
  • Vaak grote loyaliteit van medewerkers met een arbeidsbeperking
  • Hogere productiviteit door specifieke competenties (bijvoorbeeld hoger opgeleide mensen met autisme met ICT- vaardigheden) 

Tips voor werkgeversdienstverlening

  • Maatwerk werkt. Ga uit van het belang van de werkgever en stem ondersteuning af op de behoefte van de werkgever: werven en selecteren van geschikt personeel, juridisch advies bij aanstelling en ontslag, advies bij social return on investment, onderzoek/advies op het gebied van de arbeidsmarkt etc. Hoe meer je weet over je gesprekspartner, hoe groter de kans dat de dienstverlening als succesvol wordt ervaren. Verdiep je daarom vooraf in je gesprekspartner en zijn/haar bedrijf. Werkgevers vinden het belangrijk dat je de structuur, cultuur, werkzaamheden van de organisatie kent en weet welke openstaande functies er zijn.
  • Wees op de hoogte van de arbeidsmarktsituatie in de regio, maar ook van cijfers uit aansluitende sectoren van de werkgever. Mogelijk zijn hier kansen of inzichten voor de werkgever. Meer weten over hoe je beschikbare arbeidsmarktinformatie kunt benutten? Bekijk het webinar ‘Arbeidsmarktinformatie voor strategisch partnerschap’
  • Breng het wervingsproces en vervolgproces in beeld. Informatievoorziening, snelheid van communicatie en levering, de hoeveelheid en de eenvoud van administratieve handelingen.
  • Voorkom dat de werkgever met elke gemeente een andere aanpak moet doorlopen door begrippen, instrumenten en processen zoveel mogelijk af te stemmen met omliggende gemeenten. Zorg voor één vast aanspreekpunt vanuit de arbeidsmarktregio.
  • Maak concrete afspraken met de werkgever om de kansen van bepaalde groepen werknemers op de arbeidsmarkt te vergroten.
  • Zet ambassadeurs van andere bedrijven in, die vanuit werkgeversperspectief hun ervaringen kunnen delen. Positieve, maar ook waar ze tegenaan zijn gelopen of wat ze hebben geleerd. Het eerlijke verhaal.
  • Informeer de werkgever over de doelgroep, wat je mag verwachten en ook wat het vraagt van de werkgever om plaatsing te laten slagen.
  • Informeer de werkgever over financiële plaatsingsinstrumenten (werken met behoud of behulp van uitkering, loonkostensubsidie, detachering etc.) en voorzieningen (bijvoorbeeld coaching op de werkplek). Geef ook aan hoe het aanvraagproces verloopt en/of er ondersteuning mogelijk is bij het aanvragen.
  • Informeer de werkgever over cao-afspraken voor mensen met een arbeidsbeperking in zijn/haar eigen branche of sector.
  • Kies voor de taal die de bereidheid van werkgevers om werk te bieden vergroten. Door het brede begrip ‘psychische beperking’ te vervangen door concrete aandoeningen, blijkt de bereidheid van werkgevers om werk te bieden aan mensen uit deze doelgroep hoger.
  • Bewezen effectieve plaatsingsmethoden en een gespecialiseerde jobcoach kunnen de bereidheid van werkgevers om werk te bieden aan mensen met een psychische beperking verhogen.

Het integratief gedragsmodel

Het integratief gedragsmodel (IGM) geeft handvatten om inclusief werkgeversgedrag te begrijpen en beïnvloeden. Het model maakt onderscheid tussen de intentie (het willen bieden van werk aan mensen uit doelgroepen) en het gedrag zelf (het werkelijk bieden van werk aan mensen uit de doelgroepen). 

Willen + kunnen = doen

Feiten en cijfers bij afweging

In 2023 was 53% van de vacatures moeilijk vervulbaar volgens werkgever. Van de werkgevers met moeilijk vervulbare vacatures noemt 86% als reden een gebrek aan sollicitanten.  Daarnaast beschikten sollicitanten volgens 59% van deze werkgevers niet over de benodigde vaardigheden.2

Slechts 16% van de werkgevers kent het werkgeversservicepunt en 8% maakt gebruik van de dienstverlening. Dit terwijl één op de drie werkgevers vragen heeft die aansluiten op het dienstenaanbod van de werkgeversservicepunten.3

In 2022 had ca. 18% van de werkgevers iemand met een beperking in dienst. Dat is ongeveer 4% meer dan in 2013.4 

Grote organisaties hebben vaker mensen met een beperking in dienst dan middelgrote of kleine organisaties (60% tegenover 30% resp. 10%); ook voelen zij zich daarvoor verantwoordelijker (64% tegenover 47% resp. 30%).

In de sector overheid - met veel grote organisaties - is het aandeel organisaties dat mensen met een beperking in dienst heeft dan wel zich daarvoor verantwoordelijk voelt het hoogst.

Zorgelijk is wel dat meer werkgevers zich niet verantwoordelijk voelen voor het aannemen van iemand met een beperking dan in 2020. 

70% van de werkgevers geeft aan niet bekend te zijn met de banenafspraak. Van de middelgrote bedrijven (20-100 werknemers) is 56% daarmee niet bekend en van de grote bedrijven (meer dan 100 werknemers) 36%.

Figuur: Aantal ultimo 2022 dienstverband

Tabel met daarin het aantal ultimo 2022 dienstverband. Bron 5,pagina 9, figuur 1 (Cedris)

Loonkostensubsidie (LKS) is een instrument dat steeds vaker wordt ingezet. Dit figuur laat zien dat er eind 2022 landelijk 32.200 mensen met LKS aan het werk waren. De groep mensen die met LKS aan de slag is, bestaat voor bijna 20% uit mensen met een indicatie voor beschut werk. Ook de groep die met LKS in dienst is van het sociaal ontwikkelbedrijf beslaat 20%. Ruim 60% is met LKS in dienst bij reguliere bedrijven en instellingen.5