In dit onderdeel worden de belangrijkste elementen voor een succesvolle loopbaandienstverlening besproken en de kennis en het vakmanschap dat hiervoor nodig is.
Belangrijke elementen in de loopbaandienstverlening zijn:
- Klant centraal
Iemands ontwikkelvraag staat centraal en bepaalt welke dienstverlening het meest passend is. Door het gesprek te voeren vanuit deze vraag, kun je iemand gericht en effectief ondersteunen, zodat hij of zij weloverwogen keuzes kan maken. - Laagdrempelig
Belangrijk is dat loopbaandienstverlening voor iedereen toegankelijk is en plaatsvindt op locaties die voor een breed publiek makkelijk te bereiken zijn. Voor een goed en verdiepend loopbaanadviesgesprek is het belangrijk dat dit kan plaatsvinden in een afgeschermde ruimte zodat iemand veilig en vrijuit kan spreken. - Samenwerking
Effectieve loopbaandienstverlening vereist een brede expertise. Dit kan alleen worden bereikt door samenwerking met verschillende partners in de regio, zoals onderwijsinstellingen, gemeenten, UWV en andere organisaties die zich bezighouden met scholing en de arbeidsmarkt.