In deze fase regel je technische en organisatorische zaken. De leverancier(s) zal de gekozen oplossingsrichting technisch realiseren. Samen bepaal je vooraf welke technische zaken en (ICT-)randvoorwaarden daarvoor geregeld moeten worden. Denk hierbij aan een check op datakwaliteit, migratie van data, configuratie van (bestaande) koppelingen en applicaties, netwerkinstellingen, firewall instellingen, instellen van gebruikersaccounts, autorisaties van medewerkers. Tevens maak je met je leverancier(s) beheerafspraken en leg je deze vast in een service level agreement of service niveau overeenkomst.
De leverancier(s) realiseert technisch de gekozen oplossingsrichting(en) en zorgt voor de technische aansluiting op bijvoorbeeld de VUM API. De organisatorische zaken die jij moet regelen zijn bijvoorbeeld (nieuwe) werkafspraken, de herinrichting van werkprocessen en het aanpassen van werkinstructies. Denk ook aan juridische zaken zoals contractmanagement en privacy en beveiligingsaspecten zoals Data protection impact assesments DPIA’s.
Ook in deze fase is het geheel afhankelijk van je huidige situatie welke van de onderstaande stappen je doorloopt. Met name of je als individuele gemeente, samenwerkingsverband of samen met andere gemeenten in de arbeidsmarktregio de oplossingsrichting(en) gaat implementeren.