Overslaan en naar de inhoud gaan
Laatst gewijzigd: 29 september 2025

Fase 4: Implementatie

In deze fase regel je technische en organisatorische zaken. De leverancier(s) zal de gekozen oplossingsrichting technisch realiseren. Samen bepaal je vooraf welke technische zaken en (ICT-)randvoorwaarden daarvoor geregeld moeten worden. Denk hierbij aan een check op datakwaliteit, migratie van data, configuratie van (bestaande) koppelingen en applicaties, netwerkinstellingen, firewall instellingen, instellen van gebruikersaccounts, autorisaties van medewerkers. Tevens maak je met je leverancier(s) beheerafspraken en leg je deze vast in een service level agreement of service niveau overeenkomst.

De leverancier(s) realiseert technisch de gekozen oplossingsrichting(en) en zorgt voor de  technische aansluiting op bijvoorbeeld de VUM API. De organisatorische zaken die jij moet regelen zijn bijvoorbeeld (nieuwe) werkafspraken, de herinrichting van werkprocessen en het aanpassen van werkinstructies. Denk ook aan  juridische zaken zoals contractmanagement en privacy en beveiligingsaspecten zoals Data protection impact assesments  DPIA’s.  

Ook in deze fase is het geheel afhankelijk van je huidige situatie welke van de onderstaande stappen je doorloopt. Met name of je als individuele gemeente, samenwerkingsverband of samen met andere gemeenten in de arbeidsmarktregio de oplossingsrichting(en) gaat implementeren.

Stappen

  1. Informeer de eigen organisatie over de gekozen oplossingsrichting(en) en de implementatie ervan.
  2. Inventariseer de ondersteuningsbehoefte van de collega’s die gaan werken met de gekozen oplossingsrichting(en).
  3. Inventariseer met je leverancier(s) de technische zaken en (ICT-) randvoorwaarden.
  4. Monitor of de verschillende onderdelen van de implementatie volgens planning en afspraak verlopen.
  5. Communiceer met regelmaat met de organisatie en medewerkers over de voortgang van de implementatie.
  6. Maak afspraken met de leverancier(s) over gebruikersondersteuning en support.
  7. Zorg voor een gedegen test- en acceptatiefase voordat je in productie gaat. Maak hierover afspraken met je leverancier(s).
  8. Zorg voor een goede training voor de medewerkers die met in de gekozen oplossingsrichting(en) gaan werken.
     

Hulpmiddelen

In ontwikkeling

  • DPIA Verbeteren uitwisseling matchingsgegevens
    Deze DPIA is volgens de richtlijnen van de IBD beschreven. De verwerkingsverantwoordelijke kan dit voorbeeld aanvullen en wijzigen zodat het in lijn is met het proces zoals dat in jouw organisatie wordt uitgevoerd.

Veelgestelde vragen

Heb je nog vragen? Neem een kijkje in de FAQ uitfasering UWV-portaal, misschien staat jouw vraag erbij. 

De route naar gegevensdeling werkdomein De route naar gegevensdeling werkdomein Introductie 1 Oriëntatie 2 Verdieping 3 Implementatie 4 5 Gebruik