Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeente Oldebroek en uitzendbureau NXPD samen succesvol in ‘van uitkering-naar-werk-traject’ 

Gepubliceerd op 23 november 2021

De gemeente Oldebroek en verschillende regionale uitzendbureaus hebben elkaar gevonden in hun gezamenlijke streven uitkeringsgerechtigden aan het werk te helpen. Cliënten kunnen kiezen uit een groter, gerichter aanbod, terwijl uitzenders kunnen putten uit meer kandidaten. Frank Lenferink, accountmanager gemeente Oldebroek en Nick van Bruggen, directeur van uitzendbureau NXPD, vertellen hoe de samenwerking in elkaar steekt.

Veel branches kampen met een (chronisch) personeelstekort, de ‘maaksectoren’ voorop. De roep om extra handjes lijkt een uitgelezen mogelijkheid voor gemeenten om, samen met gespecialiseerde uitzendbureaus, meer mogelijkheden te creëren voor ‘hun’ uitkeringsgerechtigden. Maar de praktijk is anders, zegt Nick van Bruggen, directeur van uitzendbureau NXPD. “Veel gemeenten hebben koudwatervrees, omdat ze uitzendbureaus associëren met het vervangen van ziek personeel of het snel inspringen bij piekmomenten. Maar uitzendbureaus doen veel méér. Ze bemiddelen mensen vanuit een baan of een uitkering naar werk, vaak als verlengstuk van de HR-afdeling.”

Tips en ervaringen

  • Zorg voor korte lijnen en vaste aanspreekpunten met wie je één-op-één schakelt.
  • Kijk als gemeente vooraf waarmee je rekening moet houden, bijvoorbeeld op het gebied van begeleiding, aandacht en aansturing.
  • Loopt er iets niet, kom dan zo snel mogelijk in actie.
  • Organiseer als gemeente en uitzendbureau structureel overleg, liefst wekelijks.
  • Tackel bij voorbaat eventuele onrust of onvrede.
  • Schets vooraf een reëel beeld van het traject; voor zowel kandidaat als werkgever.
  • Blijf elkaar tijdens de voortgang voorzien van informatie.
  • Gemeenten zijn soms (onbedoeld) wat trager op het gebied van reageren en documenteren. Maak juist hier gebruik van de skills en kwaliteiten van de uitzendorganisatie.
  • Gun elkaar vertrouwen, durf tijd en energie in elkaar te steken. Dan kan het alleen maar een hartstikke mooi en succesvol project worden.

Laagdrempelige aanpak

Die gedateerde beeldvorming over uitzendland is niet besteed aan Frank Lenferink, accountmanager bij de gemeente Oldebroek. In deze Gelderse gemeente wordt sinds een paar jaar nauw samengewerkt met verschillende regionale uitzendbureaus, waaronder NXPD. “Veel van onze cliënten hebben een afstand tot de arbeidsmarkt en zijn daarom gebaat bij een laagdrempelige aanpak. Mensen aan het werk helpen, is één. Nog belangrijker is om ze aan het werk te houden. Juist dan heb je een goeie aan het uitzendbureau, mede omdat de druk van het meteen moeten presteren bij ‘die ene werkgever’ veel minder is. Ook willen sommige kandidaten gewoon ‘lekker aan de slag’, wat eenvoudiger via het uitzendbureau is te regelen. Van werkgevers hoor ik dat ze het fijn vinden om iemand op uitzendbasis eerst ritme op te laten doen zodat ze kunnen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben.” 

Commercieel gedreven

“Wat ons interessant maakt voor gemeenten is dat wij proactief en commercieel gedreven zijn en over een enorm netwerk beschikken”, vult Van Bruggen aan. “Vaak doen gemeenten zaken met een beperkt aantal vaste bedrijven. Past iemand ‘uit de uitkeringskaartenbak’ niet bij een van deze organisaties, dan houdt het eigenlijk zo’n beetje op. Als NXPD alleen al doen we zaken met tachtig bedrijven, wat de kans op plaatsing groot maakt. De afgelopen drie jaar zijn er zes mensen uit de gemeente Oldebroek via ons ingestroomd. Eén iemand werkt nog steeds voor ons, één is in dienst gegaan bij zijn opdrachtgever, één heeft ergens anders een baan gevonden, één is voor zichzelf begonnen. Twee kandidaten zijn afgevallen, ook dat gebeurt. Sommige mensen renderen alleen in een setting waar álles klopt. Meestal vinden we dan een oplossing, bijvoorbeeld een andere functie of een beter passende werkomgeving.” 

Juiste aanspreekpunt

Lenferink erkent dat samenwerking rondom de plaatsing van uitkeringsgerechtigden extra inzet vergt omdat er veel partijen bij zijn betrokken. “Kandidaten zijn gekoppeld aan een inkomensconsulent, worden begeleid door een werkcoach, komen bij mij als ze op zoek gaan naar een baan en krijgen te maken met het uitzendbureau en hun werkgever als ze eenmaal aan de slag gaan. Het is dan ook belangrijk om met alle betrokken partijen vooraf de voorwaarden te bespreken, de lijntjes kort te houden, te weten wie wat doet. De gemeente hoort soms van werkgevers dat ze moeite hebben het juiste aanspreekpunt, mij dus, te vinden. En dat ze het lastig vinden dat niet al onze kandidaten meteen de volgende dag kunnen beginnen, bijvoorbeeld omdat er eerst kinderopvang moet worden geregeld. Dan is het fijn te merken dat het uitzendbureau hier actief in meedenkt.” 

NXPD-Academy 

Uitzendbureaus zijn ook actief in de persoonlijke begeleiding en scholing van mensen. Van Bruggen: “In 2019 zijn we onze eigen NXPD-Academy gestart; een extra instrument om onze uitzendkrachten gemakkelijker te laten instromen en in hun werk te begeleiden. Daarnaast hopen we met onze opleidingen nieuwe vakmensen te enthousiasmeren en klaar te stomen voor banen in de bouw, infra, industrie en techniek; de sectoren waarin wij actief zijn. We verzorgen een breed aanbod, variërend van een VCA-training en cursus CNC frezen tot een tweejarig BBL-traject, samen met het ROC.” 
Lenferink: “Wat Nick met zijn Academy doet, sluit aan op hoe de gemeente de trajecten insteekt. Mensen hoeven niet meteen te gaan voor een vaste baan. Het is belangrijker dat ze zich ontwikkelen, groeien in hun functie en zo stappen maken op andere vlakken.”  

Ideale samenwerkingspartner 

Gemeenten en de uitzendbranche betekenen veel voor elkaar en daarmee voor werkzoekenden, al dan niet met een uitkering. Dat heeft de praktijk volgens Lenferink wel bewezen. “Door intensivering van onze contacten met het uitzendwezen zijn de afgelopen jaren meer mensen voor meer vacatures beschikbaar gekomen. En we zijn niet de enigen. Laatst organiseerde werkgeversservicepunt regio Zwolle een bewustzijnsactie om ondernemers anders te laten werven. Elektriciens vind je niet meer via een krantadvertentie. Óf je investeert in iemand die je zelf opleidt óf omschoolt. Uitzendbureaus zijn hierbij de ideale samenwerkingspartner.” Van Bruggen besluit: “Als NXPD zijn we in zee gegaan met verschillende gemeenten vanuit de gedachte dat samenwerking wel tot mooie resultaten moest leiden. Voor alle betrokken partijen, de werkzoekenden voorop. En dat is precies wat er gebeurt.”